י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
קטנים ויפיפיים

צפו במסע בנחל: הצליח לזהות את לולבי הציני בירדן

באחד ממסעותיו של יצחק כרמלי הוא הגיע לירדן בחיפוש אחר לולבים משונים הנקראים לולבי ציני הר ברזל. במהלך מסעו הוא הצליח למצוא אותם - קטנים ויפיפיים • צפו במסע

צפו במסע בנחל: הצליח לזהות את לולבי הציני בירדן
יצחק כרמלי עם הלולב הציני צילום: יצחק כרמלי

"לולבי ציני הר הברזל כשרות" (סוכה פרק ג ' משנה א')

המסע לירדן בעקבות הלולבים המשונים.

יצחק כרמלי ל'בחדרי חרדים': זה היה אחד המסעות המרתקים שערכתי בירדן, המסע לחיפוש אותם לולבים משונים המוזכרים במשנה. תחילתו ברום 750 מ', גולש בתלילות 1,200 מ' מטה.  הוא נחשב לאחד הנחלים היפים והקצרים שבירדן, בשל תנאיו הטופוגרפיים הוא מתאים גם למשפחות עם ילדים.

ממשיך כרמלי ומסביר כיצד ניתן לזהות את המקום, וכיצד תוכלו להגיעה בעצמכם: שני קירות צבעוניים של אבן חול, שיחי הרדוף ופלג מים שנצפה מכביש הגישה, יסמנו לכם כי הגעתם ליעד. ואדי אום חשיבה.

סימן דרך נוסף, סעו דרומה בכביש ים המלח - הירדני כמובן - 2 ק"מ מדרום למרחצאות המפורסמים קלירוהי, חפשו פתח של נחל קניוני. הגעתם!

ומה הנקודה היהודית? כמעט שכחנו, ממשיך כרמלי ומספר: שנים שאני חוקר ומנסה להבין, מה הם אותם לולבים המוזכרים במשנה במסכת סוכות הנקראים "לולבי ציני הר הברזל" שדינם שהם כשרים?

תרגום יונתן, שלא פעם מתייחס למיקומים גיאוגרפיים, (כמו הרי אררט) מתייחס גם פה למיקומו של הר הברזל. וכך מתרגם התנא "טור פרזלה" (כלומר הר ברזל) "על תחומי אדום" (במדבר ל"ד).

כך, אומר כרמלי: מצאתי את עצמי משוטט בנחלי אדום שבירדן, צמוד למחקרים בוטניים, מחפש את הלולבים המשונים. נעזרתי בעיקר במחקרי פרופסור אבי שמידע שחקר את צמחיית ארץ אדום.

התוצאות היו מפתיעות. מסיים כרמלי בדבריו: מסתבר, כי עד היום לולבי נחלי ארץ אדום, הגדלים בר, תואמים בדיוק לתיאורי פרשני המשנה, כמו רש"י שמפרש, לולבי הר הברזל עליהם קטנים לארכן.

שבת שלום. יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי מסע ירדן לולבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד