י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
טור מיוחד לסוכות

מה הקב"ה כבר מבקש ממך? רק תביאי לו חיבוק

חג הסוכות קרב ובא, הרבנית חגית שירה בטור מיוחד על מעלת הסוכה וכמה הסוכה קשורה לאישה, עם הסברים נפלאים על הקב"ה, ואהבתו עלינו, ובנוסף סגולות ומנהגים הקשורים בסוכה

מה הקב"ה כבר מבקש ממך? רק תביאי לו חיבוק
סוכות צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

יש לי שני בנים אחרי שמונה בנות, והם כ"כ מפונקים והאהבה שלנו, וזה מצחיק לפעמים, לשמוע אותם כשהם מסתחרים ורוצים משהו מאחות גדולה, ואז היא שואלת האחות: ומה תתן לי בתמורה? והתשובה, איך לא - חיבוק או נשיקה! גם אני נופלת בחיבוקים ובנישוקים שלהם, ומאוד קשה לי להיות שמאל דוחה כשצריך. (טוב, ברוך השם - צרות של עשירים!)

למה אני כותבת את זה דווקא עכשיו לפני סוכות? כי זו בדיוק הסוכה, עכשיו עברנו את יום הכיפורים, הקדוש ברוך הוא בעצמו, היה הסנגור שלנו ביום הזה. הוא מחל לנו על העוונות, כיפר לנו על הפשעים והחטאים, הסתיר אותנו תחת טליתו הענקית מכל קטרוג וכוח רע, חתם לנו שנה טובה עם בריאות ושמחה ושפע של פרנסה והצלחה וכו' וכו',

והנה מגיע הזמן לשלם, איך נשלם? אנחנו שואלים את השם, והשם מבקש תשלום מאוד מיוחד - חיבוק! כן, השם מבקש ממך: רק תבואי לסוכה ואני אחבק אותך. זה התשלום. מדהים!

כן, בצילו חמדתי וישבתי, הגענו לימי החיבוק והצל, שמאלו תחת לראשי וימינו תחבקני , ראש"י - זה ראש השנה ויום הכיפורים והסוכה היא ימינו תחבקני, הזוהר הקדוש מסביר שהסוכה לא באה להגן משמש או רוח, היא באה להגן על הנשמה ולכן אין לה ארבע דפנות, היא לא סגורה עד הסוף, היא צורת חיבוק והזוהר ממשיל אותה לתיבת נח ואומר: "מה תיבת נח להגן, אף כך סוכה להגן...".

תדעי לך שבלילה הראשון של סוכות השכינה פורשת עלייך את כנפיה כמו אם על בניה וזו ההגנה והשמירה שלך לכל השנה כולה מכל המבולים והבלבולים של כל השנה, הסוכה מסתירה אותך מכל רע ומשפיעה עלייך אורות נפלאים שיורדים מסוכת השלום העליונה, ולכן, בתפילת ערבית של ליל סוכות כשאת מגיעה למילים: ופרוס עלינו סוכת שלום – הגביהי את קולך והרגישי את החיבוק וההגנה של השם יתברך. 

בכלל, כל העשרים וארבע השעות הראשונות של חג הסוכות גבוהים כל כך וכל הימים בשנה מרוכזים בשעות האלה, כל החסדים וההשפעות הטובות של כל השנה נמשכים ויוצאים מהשעות האלה ולכן חשוב שתהיי בשמחה, היזהרי מעצבות, כעס, הקפדה ולשון הרע והשתדלי להרבות בו אהבה.

הרגישי כמו תינוקת חדשה ונקייה, חז"ל ממשילים את זה לאמא שרוחצת את בנה ואחרי שהוא נקי ומריח טוב היא עוטפת ומחבקת אותו... (דמייני תינוק אחרי אמבטיה) ככה בדיוק – ראש השנה מנקה אותנו, השופר שוטף אותנו, וביום הכיפורים שופכים עלינו מקלחת של מים עם ריח טוב של טהרה, רק אחרי ההיטהרות הזו של יום הכיפורים אנחנו יכולים לשבת בחיבוק הזה של הסוכה.

סוכות זה גם הזמן לאסוף כוח ושפע גשמי ורוחני לכל השנה, בזה את נטענת דרך שבעת הרועים, הלא הם האושפיזין שלנו. חג הסוכות הוא מטען רב עוצמה, ובכל יום בסוכה שלך מחכה לך רועה אחד, שיטעין אותך מכוחו, מתכונותיו, מיופיו ומברכותיו לכל השנה, כל מה שאת צריכה זה להכין לו מקום – וכך כותב רבי חיים פלאג'י: "יתקן כיסא ומעיל מפואר על גביו לכבוד שבעה אושפיזין, מעין דוגמא לכסא אליהו זכור לטוב ביום המילה..." – לא לשכוח - במקום טיפה גבוה בסוכה שלך הכיני כיסא קטנטן, כסי אותו בכיסוי נאה, הניחי עליו תהילים וסידורים...

חז"ל משבחים את מי שיושב בסוכה, לא מתרוצץ בכל מיני טיולים – זה לא הזמן. במקום זה, מומלץ להשקיע בארוחות החג וחול המועד ולשבת כמה שיותר בסוכה.

סגולה נפלאה – תלי שמן זית בסוכה והשאירי אותו עד סוף החג, שמרי אותו והשתמשי בו להדלקת נרות החנוכה בעזרת השם -  כמו"כ כל מי שרוצה ישועה תתלה בקבוק יין סגור בסוכה ותשמור אותו לשמחות – יין לחנוכת בית, יין לברית, לחתונה וכו'... השמן והיין סופגים את קדושת הסוכה וראינו מזה ישועות נפלאות.

ולסיום, כמה סגולות ומנהגים לחג הסוכות

* כבוד לסוכה - לכבד את הסוכה מאוד, לא להשאיר בה כלים מלוכלכים ואשפה , זה ביזיון לסוכה.

* סגולה לשמירה - כדאי לנשק את דפנות הסוכה כשנכנסים אליה ולומר "סכותה לראשי ביום נשק" – זו סגולה להגנה ולשמירה.

* אריכות ימים - הסוכה היא סגולה לאריכות ימים. "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות", אזרח בגימטרייה – 216, גבורה בגימטרייה 216 – "אם בגבורות שמונים שנה".

*  כפרה - הסוכה מכפרת ומונעת גלות.

* זרע קודש - הסוכה היא סגולה לזרע קודש, להיפקד בילדים למי שלא מצליחה להיפקד.

* נגד מחלוקות - מי שיש לו חלילה מחלוקת, ילמד מסכת סוכה בתוך הסוכה (נשים יכולות רק לקרוא).

* סגולה לפרנסה – סוכות זה זמן לבקש על הפרנסה ולאסוף פרנסה לכל השנה.

* סגולה לאמונה – הסוכה נקראת גם "צל האמונה" ("צילא דמהימנותא", בארמית), לכן מי שיש לה בעיות באמונה שתדבר עם ה' בסוכה.

* סגולה לרפואה - בזכות קיום מצות סוכה, זוכה להיפטר מכל המחלות והייסורין. שנאמר "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ". ורמז לדבר בדברי חז"ל (סוכה כ"ה, ב'): "המצטער פטור מן הסוכה". ופירשו בדרך רמז: המצטער – נפטר מצערו על ידי הסוכה.

* סגולה לחכמה - על ידי מצות סוכה, זוכה האדם להשגת הדעת ולחכמה. כמו שנאמר: "למען ידעו דורותיכם". והכוונה, שעל ידי הדעת, יבין כיצד עליו לעבוד את הבורא יתברך.

* סגולה לשינה שאינה בקדושה - שינה בסוכה מכפרת למי שלא ישן במשך השנה בקדושה.

* סגולה ללידה קלה - לאחר שמחת תורה, כדאי לנשים בהריון לנשוך את הפיטם של האתרוג, וזוהי סגולה ללידה קלה.

חג שמח, חגית שירה

 

סוכות סגולות מנהגים חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד