י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סכנה מסתובבת

שלושה ילדים עם אצבעות קטועות כתוצאה ממאווררים שהוצבו בסוכות

בבית החולים שיבא מתריעים מפני שימוש במאוורר שנמכר בשוק החרדי, ואשר מתברר כבלתי בטיחותי לחלוטין: שלושה ילדים הגיעו לבית החולים עם אצבעות קטועות לאחר שתחבו ידיים למאוורר

שלושה ילדים עם אצבעות קטועות כתוצאה ממאווררים שהוצבו בסוכות
מאוורר צילום: unsplash

סכנה בסוכה: בבית החולים 'שיבא' מטופלים שלושה ילדים בני 5, 3 וחצי, ושנתיים וחצי, שהתקבלו בבית החולים לאחר שאצבעותיהם נתפסו במאווררים שעמדו בסוכות. בבית החולים 'שיבא' אומרים לynet כי מדובר במוצר מסוכן, שכבר הביא למספר קטיעות.

זה היה אמור להיות חג שגרתי, למרות הסגר, בבית משפחת פרקש בבני-ברק, מתואר בכתבה שפורסמה היום ב'ידיעות'. האם נחמי הכינה את ארוחת החג במטבח כששמעה את בנה בן ה-17 וחצי צועק אליה. "כל הרצפה בסלון הייתה מלאה בדם. זה היה אירוע מצמרר", היא משחזרת.

בנה בן ה-5, ינקי, הכניס את אצבעותיו לתוך המאוורר החדש שנקנה במיוחד לסוכה. "לא הייתי נוכחת במקום אבל הוא כנראה הכניס את היד כשהמאוורר פעל. השכנים סיפקו לו עזרה ראשונה. השכנה ידעה לעצור לו את הדם. הילדים האחרים נכנסו לחרדה מהמקרה, גם אני נכנסתי לטראומה. הלב שלי דפק ובכיתי כי הבנתי שיכול להיות שהוא יאבד את האצבע שלו. בעלי נסע איתו למיון באמבולנס. רק אחרי שהבנתי שזו לא קטיעה נרגעתי. זה היה לילה קשה".

"מאוורר מבחינתנו זה מוצר ידידותי. אנחנו יודעים להישמר מטוחן בשר ותנור, אבל לא חשבנו שתהיה בעיה עם מאוורר. גם על הקופסה בה הגיע המאוורר כתוב כי הוא בטיחותי".

ינקי נדרש לטיפול של שלוש מאצבעות ידו בעקבות קריעה של גידים ושברים פנימיים. "שמו לו חתיכת ברזל שתלווה אותו במשך כמה שבועות, יש לו תפרים פנימיים וחיצוניים. יכול להיות שאת התוצאות של הפציעה נראה בהמשך אם נצטרך איזשהו שיקום עבורן. חשוב שהציבור יידע להיזהר ולשמור על חיי הילדים היקרים שלנו".

בעת שהייתם בבית החולים, גילו משפחת פרקש כי הם אינם היחידים שחוו זאת. במקום קיבלו טיפול עוד שני ילדים ממקומות שונים בארץ. אחד מהם הוא ש', ילד בן 3 וחצי מתל אביב. "בעלי והילדים קישטו את הסוכה ופתאום שמעתי צרחות. כשבעלי הסתובב אל הילד הוא ראה שהכל מלא בדם, הזרת נקטעה לו באופן מלא. הגענו באמבולנס לבית החולים, ובימים הבאים נדע האם הניתוח שעשו לחיבור האצבע יצא תקין והאם האצבע תחזור לתפקוד".

"חששתי בהתחלה שזה חוסר השגחה שלנו אבל ברגע שהבנתי שזה משהו שחוזר על עצמו אז הבנתי שיש בעיה אחרת. מי שקונה מאוורר צריך לשים לב שהרווחים מספיק קטנים כדי שלא יהיה ניתן להכניס אפילו אצבע של תינוק. חשוב לנו שלא יהיה עוד ילד שזה יקרה לו".

מלאכי, בן שנתיים וחצי מהיישוב יד בנימין, הוא הילד השלישי שאושפז בבית החולים שיבא בעקבות פציעה דומה. "אחד הילדים הדליק את המאוורר, אשתי הייתה בבית ושמעה צעקות. זה היה מחזה נוראי. הזעקנו את מד"א והגענו לבית החולים", אומר אביו, לירז נעמן. הוא מספר כי למלאכי הייתה קטיעה כמעט מלאה, ובפציעה נפגעו העצב, הגיד והעצם. "זה לא מאוורר, זה סכין. לא היינו מודעים לגודל הסכנה עד שזה קרה".

ד"ר עמיר ערמי, מומחה בכירורגיית כף היד במרכז הרפואי שיבא מסביר כי מדובר במקרים דומים וחריגים. "התקבלו שלושה ילדים עם קטיעות חלקיות ברמות שונות. שניים מהם נדרשו לטיפול ושחזור מיקרוכירורגי, תפירה של עצבים וכלי דם תחת מיקרוסקופ. אנחנו מקבלים ורואים לא מעט פגיעות באצבעות אבל רצף כזה של שלושה ילדים שנפגעים ממאוורר בתוך 24 שעות זה די חריג.

"מטבע הדברים אנחנו עוד לא יודעים לאמוד מה תהיה רמת התפקוד בהמשך, ולא מן הנמנע שיזדקקו לטיפולים וניתוחים נוספים במהלך חייהם. אני קורא להורים להשגיח שבעתיים בעת הסגר. הילדים מחפשים להוציא אנרגיה, והמבוגרים צריכים להתפנות לעיסוקיהם, אבל מוכרחים לשים לב".

לפי דיווחים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', מדובר במאוורר שנמכר לקראת סוכות בשווקים החרדיים, במחיר מוזל, בלא שהציבור יהיה מודע לכך שמדובר במוצר מסוכן. מאחר ורבים הצטיידו לפני החג במאווררים, חשוב לבדוק ולוודא שהמאוורר המוצב בסוכתכם אינו מהווה סכנה, בפרט אם ישנם ילדים בסביבה.

מאוורר שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד