י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
העצות של הרב

להתגונן מהנגיף: תנשפו לתוך קש ותייצרו בועות במים

הרב יחזקאל אסחייק, מחבר ספר 'חיים בריאים כהלכה', עם הנחיות עדכניות לימי הקורונה: כך ניתן להתגונן מפני הנגיף הקטלני - עם נשיפות במים וצריכת ויטמין D

להתגונן מהנגיף: תנשפו לתוך קש ותייצרו בועות במים
אילוסטרציה צילום: unsplash

במגזין של 'חרדים לבריאות', מובאת הדרכה לימי הקורונה מאת הרב יחזקאל אסחייק, מחבר ספר 'חיים בריאים כהלכה' ומי שנודע כאיש אמונו של מרן ראש הישיבה, הגרא"מ שך זצ"ל. הרב אסחייק, שרבים פועלים לפי הנחיותיו ואכן זוכים ליהנות מבריאות משופרת, ממליץ על צריכה של ויטמין D וכן על ביצוע פעולות כמו נשיפה בקש ויצירת בועות, במטרה לשפר את מערכת הולכת האוויר.

ההנחיות אותן הוא מפרסם, משמשות כ'פעולות מנע'. וכך הוא כותב: "הגר"י סלנטר זצ"ל, כתב דבר הנוגע גם לזמננו. "... והניסיון הורנו בימים חולפים, אשר גברה ר"ל המחלה למאוד, כי כל אשר נשא שכמו לסבול עול הנהגת הרופאים באכילתו כו' כחכם ולא ככסיל, לא נראה בו נגע ומחלה ר"ל, עכ"ל".

והרי ההנחיות:

אין צריך לשנן שיש לנהוג לפי כללי הבסיס, ולשמור בקפידה על עטית מסיכה, באופן שמכסה גם את האף. שמירת מרחק 2 מטר לפחות, ולהתנזר מכל התקהלויות של אנשים.

המלצה ראשונה: מזה זמן רב ידוע שוויטמין D, מלבד פעולתו להחדיר את הסידן מהמזון לגוף לצורך בניין העצמות, הוא גם מחזק את המערכת החיסונית. כאשר הגוף מחוסן יותר, נמנעות ממנו מחלות, למשל הצטננויות בחורף. (במאמר המוסגר, הסוכר מלבד נזקיו הידועים, הוא גם מחליש את המערכת החיסונית, ולכן יש להתרחק ממנו, ועל אחת כמה וכמה בתקופה זו).

ראיתי במחקרים שעשו השוואה בין שתי קבוצות של חולים והתוצאה הראתה שבקבוצה של אלו שרמת הויטמין D בדמם היתה נמוכה, הם נפגעו קשה יותר לעומת אלו שרמת הויטמין D שבדמם היתה גבוהה.

לפיכך, זה הזמן להעלות את רמת הויטמין. על לקוחות שלושת קופות החולים: מכבי, לאומית ומאוחדת, להגיע לרמה של 40 , וזאת באמצעות נטילת תוסף של ויטמין D , שניתן לקנותו ללא מרשם בחנויות טבע ובבתי מרקחת, בטיפות או בטבליות. חישוב המינון הוא כך: היות והויטמין D נמדד ביחידות בינלאומיות, שבעברית נכתבים בראשי תיבות יחב"ל (או בלועזית I.U). ויטמין D אינו יקר. תופעות לוואי לוויטמין D הן נדירות ביותר, אך בכל זאת רצוי להתייעץ לפני כן עם רופא המשפחה.

יש לדעת כי כל 1000 יחב"ל מעלות את הרמה בעשר. לכן, מי שלדוגמא, הרמה בדמו היתה 20 עליו לקחת 2000 יחב"ל כל יום, חוץ משבת. ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן, כך שיש לקחתו בסביבות ארוחה, שאכלו בה מוצר שומני, גבינה, ביצה, בשר וכדומה, לא עם כוס מים או פרי בלבד.

ללקוחות קופ"ח כללית, שם המדידה שונה, להם מוצע, להגיע לרמה של 170 ויטמין D בדם ואצלם כל 1000 יחב"ל מעלה את הרמה בארבעים בקירוב. לכן, אם התוצאה בבדיקה היא 40 , יקחו 3000 יחב"ל ליום.

מי שלא עשה בדיקת דם ורמת הויטמין, לא ידועה לו, המלצה גורפת היא ליטול 3 אלף יחב"ל ליום.

המלצה שניה: מקום מושבו של החיידק הוא בריאות, ב"מכונה המייצרת לנו את האויר". כידוע, שככל שהמקום נקי יותר, כך החיידקים לא נמצאים עליו, וככל שמקום מעופש ופחות מאוורר החיידקים נמצאים עליו, ומכאן נובעת ההוראה של הרופאים להימצא במקום פתוח, ובבית לאוורר את החדרים על ידי פתיחת חלונות.

הריאות מקבלות את החמצן מהאויר שנכנס אליהן, והחמצן מועבר למחזור הדם ונותן לנו את החיות. מכאן החשיבות הרבה לכמות החמצן שנכניס לגופנו. אולם בדרך כלל הנשימות של אדם ממוצע הן די שטחיות, ורק כ- 30% מכמות האויר שמצויה בראות מתחלפת ושאר האויר כמעט ואינו מתחלף, וממילא הוא אינו נקי, אלא אפילו "מעופש".

באופן רגיל, אין לנו אפשרות לגרום להכנסת אויר מקסימלית מכיון שהריאות הן לא שריר שיש לנו יכולת שליטה עליו, אלא שיש דרך להתגבר על כך, וזאת באמצעות תרגיל פשוט ביותר, לקחת כוס רגילה מזוג לתוכה מים עד רבע, לקחת קש שתיה, ולהתחיל לנשוף לתוך הקש, כמו שילדים עושים בועות במים, נשוף אויר לתוך הקש למים ככל שביכולתך.

מדוע? הרב אסחייק מסביר כי "במצב של נשיפה יש לנו יכולת לשלוט על הריאות מכיון שהוצאת האויר מהריאות יכולה להיות מושפעת משריר הסרעפת, הלוחץ על הריאות וגורם להם להתכווץ, ולהוציא מתוכן אויר רב ככל שאפשר, לאחר פעולת הנשיפה באופן טבעי תבוא פעולת שאיפת אויר לראות, שאיפה זאת תכניס הרבה אויר לראות בגלל החסר (ואקום) שנוצר בעת נשיפת האויר החוצה, כך נוכל לשפר את תחלופת האויר בריאות באופן משמעותי".

לדבריו, בעידן הקורונה תרגיל זה חשוב ביותר לכל אחד, ובפרט לאנשים בגיל המבוגר ולאנשים שרגישים לדלקות של הריאות. התרגיל הזה מעלה את נפח האויר החדש שנכנס לראות וממילא כמות החמצן בדם משתפרת.

הזמן הרצוי לתרגיל זה הוא בבוקר על קיבה ריקה, או במשך היום כאשר הקיבה יחסית ריקה. אין צורך לבצע יותר מאשר שתים שלוש דקות של נשיפות ושאיפות. כל אחד יכול להרגיש על עצמו כמה פעמים לעשות.

את דבריו מסיים הרב אסחייק במכתבו הנ"ל של רבי ישראל סלנטר "ולזאת כאשר כל הנהגת הדת נשתנה ע"פ הדין בעת הלזו אין לרבות במרירות בימים הקדושים, ועת לשמור ולעבוד את ה' בחדוה – והיא המעוז!".

קורונה הרב יחזקאל אסחייק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד