י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא נדבקים כן מדביקים

חשש: מחלימים מקורונה עלולים להדביק אחרים

עד היום מחלימי הקורונה נחשבים למוגנים מפני הדבקה כל עוד נוגדנים מצויים בדמם, אך מחקר חדש מעלה את האפשרות כי הם עלולים להדביק אחרים

חשש: מחלימים מקורונה עלולים להדביק אחרים
מעבדת קורונה, ב'זיו' צילום: David Cohen/Flash90

מחקר שנעשה בקרב חולי קורונה שהחלימו מעלה חשש כי למרות שהם עצמם חסינים מפני הידבקות נוספת לתקופה של כחצי שנה וכל עוד מצויים בדמם נוגדנים, יתכן שבאותה תקופה הם עלולים להדביק אחרים.

האפשרות שהחוקרים מעלים היא כי בתקופה בה אותם מחלימים נחשבים כחסינים מפני הדבקה נוספת מאחר ויש בדמם נוגדנים, הם עלולים להידבק אך לא לחלות מאחר והמערכת החיסונית שבגופם תפעיל את הנוגדנים שיגברו על הנגיף, אך בה בעת גופם הנושא את הנגיף עשוי להעביר אותו הלאה, אל אנשים שטרם חלו ואינם חסינים – ולהדביק אותם.

המחקר נערך באוניברסיטת תל אביב יחד עם בית חולים השרון במהלכו נדגמו בדיקות דם של 60 מחלימים מקורונה בבית חולים השרון על ידי ד"ר יריב ויין מבית הספר למחקר ביו-רפואי ולחקר הסרטן על שם שמוניס באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף עם ד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקה פנימית ד' בבית חולים השרון וצוותו.

"מחלת הקורונה היא מחלה קשה ויש לה תופעות לוואי ארוכות טווח", הסביר ד"ר ויין. "לכן הוקמו מרכזי שיקום למחלימי קורונה, כמו בבית חולים השרון, וזה מאפשר לנו להמשיך לקבל דגימות דם ממחלימים גם חודשים רבים לאחר החלמתם. מתוך קבוצת המחלימים שהתנדבו למחקר, אספנו דמים בנקודות זמן של שלושה חודשים לאחר תחילת המחלה, ושלושה חודשים לאחר מכן פעם נוספת.

"מתוך הנתונים שנאספו, אנחנו יכולים להגיד שלפחות למשך חצי שנה המחלימים החזיקו ברמות קבועות של תאי זיכרון מסוג B, שהם ספציפיים לחלבון הנגיפי. המשמעות היא שאם אותם מחלימים יידבקו בפעם השנייה, מערכת החיסון יכולה להגיב במהירות: תאי ה-B יביאו לתגובה שניוניות, ובכך עשויה להימנע תחלואה. מצד שני, עקב דעיכת הנוגדנים, המחלימים עדיין עשויים לשאת את הנגיף – ואולי גם להדביק אחרים", אמר.

משמעות התוצאות היא שבדיקות סרולוגיות עלולות שלא לייצג נאמנה את התמונה המלאה לגבי התפשטות הנגיף בקרב האוכלוסיה, כך פורסם ב'ישראל היום'.

"בארגוני הבריאות ובכלי התקשורת מרבים לדבר על סקרים סרולוגיים, שבודקים את רמת הנוגדנים בדם, כדרך לבדוק את מידת התפשטות הנגיף באוכלוסייה", ציין ד"ר ויין.

ד״ר דיקר הוסיף: "אנו בלימוד מתמשך אחר התחלואה הקלינית של נגיף הקורונה, אשר במחלימים מסוימים נמשכת אף לאחר ההחלמה. ממצא ראשוני זה מהווה נדבך נוסף בהבנת התחלואה הכרונית של נגיף הקורונה, ועשוי לשפוך אור על היכולת החיסונית העתידית של מחלימים אלו".

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד