י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פרופיל מקיף

הצצה: הממשיך החדש לבית פיטסבורג שמונה לממלא מקום אביו

וזרח השמש: האדמו"ר החדש מפיטסבורג שימשיך את שושלת הקודש, הרה"צ רבי משולם אליעזר לייפער בן ה-40 שקיבל את הנהגת החסידות לאחר הסתלקותו של אביו האדמו"ר זצ"ל. משה ויסברג משרטט פרופיל מקיף על הרבי שלמד בדאראג וחתנו של הרבי מקרעטשניף ירושלים 

הצצה: הממשיך החדש לבית פיטסבורג שמונה לממלא מקום אביו
הרבי מפיטסבורג החדש בלוויה צילום: שוקי לרר

הרבי מפיטסבורג הניח אחריו דור ישרים מבורך, ובמסע הלוויה שנערך היום (שני) בצהריים ברחבת בית המדרש באשדוד, הכריז הדיין של החסידות כי על פי רצונו של האדמו"ר בנו בכורו הרה"צ רבי משולם אליעזר לייפער ימלא את מקומו באדמו"רות ובהנהגת המוסדות בארץ ובחו"ל ושעל כלל החסידים לקבל את מרותו. 

כמו כן, בנו השני הרה"צ רבי יעקב לייפער, מונה לראש רשת הישיבות של פיטסבורג, הבן השלישי הרה"צ רבי יוסף, מונה לרב קהילת פיטסבורג בבני ברק. 

'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל מקיף לדמותו של הרבי החדש 

הרה"צ רבי משולם אליעזר לייפער שליט"א (40), נולד בכ"ד טבת תשל"ט בארה"ב ונקרא שמו בישראל משולם על שם חותנו של אבי אמו, הגה"צ רבי משולם ישכר קליגער אבד"ק בקראקא (את השם ישכר לא יכלו לתת לו כי כך נקרא אביו כ"ק האדמו"ר זצ"ל), אך מאחר ונהרג בשואה בגיל צעיר הוסיפו לרך הנולד את השם אליעזר על שם חותנו של רבי משולם ישכר הנ"ל - הרה"ח הנגיד המפורסם רבי אליעזר פעסיל ז"ל, מגדולי חסידי ד'זיקוב.

בילדותו בשנת תשמ"ג, עלה ארצה עם אביו כ"ק הרבי זצ"ל מארה"ב שם התגורר לאחר חתונתו בסמוך לבית חותנו הרה"צ רבי יצחק אייזיק ליבס זצ"ל אב"ד אגודת הרבנים בניו יורק שבארצות הברית ובין מחבר ספר 'בית אבי'.

בריקוד עם אביו הרבי זצ"ל. צילום: שוקי לרר

את תחילת שנות לימודיו בת"ת עשה במקום מגוריהם בעיירה 'טלז סטון', שהוקמה על ידי משפחת גיסו של הרבי זצ"ל – משפחת סורוצקין המפוארת.

לאחר מכן בשנת תשמ"ז, בעת שאביו הרבי זצ"ל העתיק את מקום מגוריו לעיר אשדוד בסמוך לאביו כ"ק בעל האמונת אברהם זצ"ל, המשיך את לימודיו בת"ת בעלזא בעיר עד הגיעו לגיל בר מצווה.

את פרק לימודיו בהיכלי התורה החל בישיבת חוג חתם סופר בבני ברק, שם נקשר למשגיח, לימים האדמו"ר מדארג, קשר שנמשך עד להיום. לאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבות 'גאון יעקב', 'דאראג' ו'נזר התורה'.

לאחר נישואיו נולד לו בנו בכורו הרב יקותיאל יהודה חתנו של האדמו"ר מספינקא מונסי, שרק בחודש טבת האחרון, נולד לו בנו בכורו נין ראשון לרבי זצ"ל, כשהרבי זצ"ל נסע במיוחד לארה"ב להשתתף בשמחת הברית, שם התמוטט והיה זקוק לרחמי שמים מרובים. חמיו הוא האדמו"ר רבי ניסן מקרעטשניף ירושלים שמעריכו ומייקרו מאוד.

רבי משולם אליעזר אמנם אינו נושא תפקיד רשמי במסגרת החסידות, אך מקומו במבנה החסידות ידוע כיד ימינו של אביו הרבי זצ"ל. כשרבי משולם אליעזר מעורה בכל ענייני החצר, בניהול הקהילה והמוסדות, כשבכל ענין קטן כגדול אביו הרבי זצ"ל מצרפו להחלטות אותם הוא מביע ברוב תבונה וכישרון מיוחד.

חתונת הרבי מפיטסבורג שליט"א

התקשרותו לאביו זצ"ל לא ידעה גבול. אפשר ללמוד זאת מכך שהרה"צ דאג בכל העת לשלומו ולהסיר מעל אביו זצ"ל כל עול בניהול החצר. הוא היה עוקב בדבקות אחר עבודתו הקדושה.

סיפור מעניין אחד שמבטא מעט את התקשרותו לאבי הרבי זצ"ל התרחש בתקופה בה למד בישיבת חוג חתם סופר בבני ברק. לקראת ראש השנה התבקשו בני הישיבה להישאר בישיבה הק', אלא שנפשו של הנער, לימים הרה"צ רבי משולם אליעזר, כספה לחצרו של אביו הרבי זצ"ל, לחזות בעבודת קודשו. משכך החליט הנער לצעוד רגלית מבני ברק עד אשדוד, דבר שעורר בהלה גדולה הן בבני ברק והן בחצר אשדוד לשם הגיעה השמועה על ידי הנכרי מ'עזר מציון' שנשלח לאתר את הנער. לבסוף נמצא הנער על אם הדרך בסמוך לעיר יבנה הקרובה לאשדוד, כשהוא מסביר למאתריו בפשטות "הרגשתי שאיני מסוגל בלי ה'נוסח' של טאטי".

חרף העובדה כי בית המדרש של החסידות משמש כ'בית המדרש של כלל ישראל' כהגדרת הרבי זצ"ל, מקיים הרה"צ מדי בוקר בבוקרו מנין מיוחד לתפילת שחרית, באחד מחדרי הישיבה בו הוא ניגש לפני העמוד מדי יום ביומו, בנוסח המיוחד של חצר החסידות, ברגשי אש קודש ובהתלהבות רבה. המניין משמש ככתובת ראויה לחסידים ולמבקשים רבים.

בחסידות מספרים כי רבי משולם הוא תלמיד חכם ולמדן מופלג, בור סוד שאינו מאבד טיפה ואוצר ספרים מהלך, כשכל רז לא אניס ליה בהלכה ובאגדה. יודעי דבר מציינים כי בקיאותו אינה מוגבלת לספרי חסידות, הוא מתמצא בכל יסודות ספרי היראה והמוסר, מגדולי ראשי הישיבות הליטאים, והוא מהלך בהם כבשבילי אשדוד.

בסוד שיח עם אביו הרבי זצ"ל. צילום: שוקי לרר

המסתופפים בצלו יודעים לספר על חדר מיוחד הממוקם בסמוך לחדר קבלת הקהל של אביו זצ"ל, המשמש את הרה"צ רבי משולם לשקידת התורה. בחדר, הגדוש בספרים עד לאפס מקום, שוהה רבי משולם אליעזר כמעט בכל שעות היממה, מתום תפילת שחרית עד לשעות הקטנות של הלילה. כשלעיתים נצפה אף יוצא מדי פעם מחדרו כשהוא מהלך ברחובות קריה תפוס בשרעפיו וחושב בלימוד התורה.

מכוח בקיאותו וידענותו המופלגת עורך הרה"צ רבי משולם את דברות קדשו של אביו הרבי זצ"ל, ומגיהם קודם הבאתם לדפוס. כשהרבי זצ"ל סומך בשתי ידו עליו ומורה למכון דא"ח שע"י החסידות לקבל את כל דבריו אף בעניין זה.

לפני מספר שנים מינהו אביו הרבי זצ"ל למסור כמידי שבת בשבתו שיעורים לציבור החסידים בפרקי אבות ובאור החיים. כשהשיעורים נאמרים במתיקות ובנועם שיח נדיר ומיוחד, תוך שהרה"צ מתבלם באמרות שפר מדברי חז"ל בכל מקצועות התורה ובסיפורי חסידות, שיעורים אלו סוחפים אליהם אף קהלים רחבים מעבר לחסידי החצר.

כאביו זצ"ל וזקניו לבית פיטסבורג, נודע כבעל כישרון וחוש מוזיקלי מיוחד ונדיר, כשאת רבים מלחני החסידות הוא מלווה לקראת יציאתם לאור, כשהמעבדים נועצים בחוות דעתו לאורך כל הדרך.

הרבי החדש עם חמיו הרבי מקרעטשניף ירושלים

אברכים בחסידות מציינים בפנינו כי עתידו בהנהגת החצר מובטחת לאור אישיותו הכובשת, החמימה והלבבית, כשמזה שנים הוא משמש בכל עת ובכל שעה ככתובת לבני הקהילה אשר נהנים ממנו עצה ברוב תבונה וכישרון מבורך. כשהוא אף ניגש מיוזמתו לכל אחד ואחד, צעיר כמבוגר להגביה רוחו ולהרים קומתו בחן ובנועם מיוחד.

עוד מציינים כי בתקופה האחרונה בעת חוליו של הרבי זצ"ל התבטאה ביותר אישיותו של רבי משולם אליעזר, כשעל אף המתח והלחץ האישי מנת חלקו שלו, רומם את לב החסידים באופן כללי ובאופן פרטי, בדברי חיזוק ודרבון לביטחון ואמונה בבורא כל העולמים.

כשאף באותה השבת כשבעיצומה נלקח אביו הרבי זצ"ל לבית החולים, נותר רבי משולם עם ציבור החסידים בבית המדרש ולאחר אמירת תהילים שנאמרה בחרדה גדולה, פתח בשירי אמונה וביטחון בשמחה ובטוב לבב, כשהוא מנמק "שבת היום! ואנו מחויבים לשמוח ולהאמין שבזכות שמירת קדושת השבת ברוב שמחה נזכה לישועה".

רבי משולם הקים וייסד לאורך השנים, ארגוני סיוע ועזרה למשפחות הקהילה, כשהוא בעצמו, בגופו, טורח בעמל נפשו, להאיר את כל בתי החסידים כמידי יום ביומו ובכל חג ומועד.

לאורך השנים רבים מתלמידי הישיבה, אף שאינם נמנים על שורות החצר, נועצו בו בענייני שידוכים והקמת ביתם לתפארת ורבי משולם מדריכם בטוב טעם ודעת.

כותבי דברי הימים בחסידות מספרים, כי בעת שישב האדמו"ר זצ"ל שבעה על פטירת בתו ע"ה, התבטא האדמו"ר זצ"ל בפני מנחמים מסוימים, כי אמנם בניו האחרים חשובים ורמי מעלה בתורתם ויראתם אך רבי משולם אליעזר הוא ה'ממשיך'!

הרבי מפיטסבורג פרופיל רבי משולם אליעזר לייפער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד