ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
סמל לגדלות האדם

אבל בישיבת סלבודקה: הגאון רבי מרדכי כהן זצ"ל הלך לעולמו

מבני ברק מגיעה הידיעה המעציבה על הסתלקותו של אחד המיוחדים במרביצי התורה בדורנו, הגאון רבי מרדכי כהן זצ"ל מראשי ישיבת סלבודקה, שנפטר לאחר ייסורים קשים מהמחלה הנוראה והוא בן 87. בחייו שיכל את אחד מילדיו שמעד במדרגות ונפטר. הלוויתו הערב בהתאם להנחיות

אבל בישיבת סלבודקה: הגאון רבי מרדכי כהן זצ"ל הלך לעולמו
הגר"מ כהן זצ"ל מראשי ישיבת סלבודקה צילום: באדיבות המצלם

אבל כבד בישיבת סלבודקה בבני ברק: הגאון רבי מרדכי כהן זצ"ל, מראשי ישיבת סלבודקה ומגדולי מרביצי התורה, מי שהעמיד דורות של תלמידים הסתלק לבית עולמו בגיל 87, לאחר שהזדכך בייסורים קשים ומרים. 

הגר"מ כהן זצ"ל חלה במחלה קשה וממאירה לפני שלוש שנים, מאז החלים בחסדי שמים, אך המחלה חזרה שוב. רבים התפללו לרפואתו של הגאון רבי מרדכי בן חוה, אך נגזרה הגזירה ולמגינת לב השיב את נשמתו ליוצרה. 

רבי מרדכי זצ"ל נולד בארה"ב לאביו רבי בצלאל כהן ז"ל ובבחרותו למד בישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד.

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו בתו של הגאון רבי חיים דב זוכובסקי זצ"ל מי שכונה  ר' ברל ינובר ושימש כמשגיח בישיבת סלבודקה בליטא ובישיבת לומז'ה בפתח תקווה. 

היה צדיק גדול וענוותן ושפל ברך. יחד עם זאת, דמותו הייתה סמל לגדלות האדם מיסודה של שיטת סלבודקה. כשהיה מגיע לקרית הישיבה, הייתה דמותו התמירה משרה סביבו אווירה מלכותית. תואר פניו האיר למרחוק, והשווה לו הוד קדומים.

לצד ראשי הישיבה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש

תפילותיו היו כמונה מעות, בשקט פנימי נדיר. מעולם לא הגביה קולו, לא צעק ולא כעס. תמיד התאפיין בשלווה ברוכה. כך דם בשיעוריו שמסר לבני הישיבה, היה מנתב אותם אט אט בין נבכי הסוגיה, בסבלנות, ללא דוחק, וללא פלפולים מיותרים. רק אחרי שראה שהתלמידים ירדו לסוף דעתו והבינו היטב את שיטות הראשונים שניתח היטב, המשיך הלאה לשלבים הבאים בסוגיה.

תלמידיו הקרובים ידעו לומר כי שלט היטב בתורת הסוד וכי על שולחנו נחבאו לא פעם בין הספרים גם ספרי קבלה נסתרים. כן למד בחברותא עם כמה מצדיקי הדור, מקובלים עמם היה בקשר סמוי מן העין.

במשך יובל שנים הרביץ תורה ויראה בישיבת סלבודקה והעמיד קדרים של תלמידים בכל השנים לצד קשר מיוחד שהיה לו עם שאר ראשי הישיבה. 

עם הגרב"ד פוברסקי והגר"ח פיינשטיין

בפעם האחרונה שהגיע למסור שיחה בישיבה זה היה בשבת חזון בתשעת הימים, באותו שבוע מאוד לא חש בטוב ובכל זאת טרח והגיע. כשנכנס לאוטו נאנח ואמר "מה כבר נשאר לי היום בחיים, איך אני יכול להטיב עם הישיבה. כשמבקשים ממני טובה שקצת צריך מאמץ למסור שיחה לבני הישיבה אז אני מתאמץ ומגיע".

באותה שיחה על אף שעמד מאחורי קפסולה מיוחדת שנבנתה לראשי הישיבה, השתדל ראש הישיבה הגר"מ כהון זצ"ל לשאת את כל השיחה עם מסיכה למרות הקושי הכרוך בכך והסביר שעושה את זה מפני חילול השם, שלא יאמרו מה ההבדל ויבואו לזלזל ח"ו.

הגר"מ זצ"ל זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך. לפני עשרות שנים, בשנותיה הראשונות של הישיבה, נפל בנו הקטן במדרגות הישיבה במהלך תפילות ראש השנה, ונפטר ל"ע.

תוך שמירה על ההנחיות המלאות, מסע הלוויה ייצא הערב בשעה 21.30 מהיכל ישיבת סלבודקה ברחוב הרב שר בבני ברק, אל עבר בית החיים פוניבז' שם ייטמן, על יד קברו של ראש הישיבה הגאון רב עמרם זקס זצ"ל.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

ישיבת סלבודקה הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד