י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התסמין הנשכח

רשימת תסמיני הקורונה מתארכת: בלבול ותודעה נמוכה

מחקר שבוצע על חולים שנזקקו לאשפוז, להרדמה ולהנשמה מגלה כי חלק ניכר מהם חווה אובדן זיכרון, בלבול וחוסר תודעה בשלבים שונים של האשפוז בבית החולים

רשימת תסמיני הקורונה מתארכת: בלבול ותודעה נמוכה
מחלקת קורונה בבלינסון צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ירידה בתודעה, בלבול וזיכרון נעלם - מחקר שנערך ע"י המחלקה לנוירולוגיה בביה"ס לרפואה שבאוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו על 509 מאושפזים בשל קורונה בבתי החולים בעיר, מגלה תסמינים נוספים שעד כה לא זכו להתייחסות, מהם סבלו חולי הקורונה.

המחקר סקר את התיקים הרפואיים של החולים הללו, את האבחנות והתסמינים הנוירולוגיים שנרשמו בהם. ההגדרה שהחוקרים השתמשו בה לתסמינים נוירולוגיים הייתה רחבה וכוללת כאבי שרירים, כאב ראש, סחרחורת, הפרעות בחוש הטעם והריח וכן תיאור של ירידה כללית בתפקוד המוחי, לרבות בלבול וירידה במצב התודעה, שהאבחנה שלו התבססה על התרשמות כללית של הרופא המטפל או על שימוש בשאלון מובנה שמסייע לרופאים לא מומחים בנוירולוגיה או פסיכיאטריה להגיע לאבחנה הזו.

בסה"כ 82% מהמאושפזים סבלו במועד כלשהו במהלך האשפוז מתסמין נוירולוגי כלשהו (כולל כאב ראש וכאבי שרירים) ו-42% סבלו מכך לדבריהם במועד הופעת התסמינים של המחלה. בקרב המאושפזים המונשמים השיעור היה גבוה יותר, כ-92%, ואחד מהם גם סבל משבץ מוחי. בסה"כ בקרב המאושפזים שהורדמו וקיבלו טיפול בהנשמה פולשנית נרשמו כאבי שרירים בקרב 42%, כאבי ראש בקרב 32%, ירידה כללית בתפקוד המוחי במועד כלשהו במהלך האשפוז בקרב 84%, סחרחורת בקרב 30%, הפרעות בחוש הטעם בקרב 13% והפרעות בחוש הריח בקרב 8%. בקרב המאושפזים שלא הורדמו והונשמו נרשמו כאבי שרירים אצל 46%, כאבי ראש אצל 40%, ירידה כללית בתפקוד המוחי במועד כלשהו במהלך האשפוז בקרב 13%, סחרחורת בקרב 30%, הפרעות בחוש הטעם בקרב 17% והפרעות בחוש הריח בקרב 13%.

במועד השחרור נבדק המצב התפקודי של המאושפזים, ובקרב אלה שהורדמו וקיבלו הנשמה פולשנית הסיכוי למצב תפקודי טוב היה נמוך יותר ב-87% בקרב המאושפזים שלא הונשמו. בנוסף, הסיכוי של מאושפזים בעלי היסטוריה של עישון להשתחרר מהאשפוז במצב תפקודי טוב היה גבוה ב-59% בהשוואה למאושפזים שלא עישנו מעולם, אך ממצא זה לא מובהק סטטיסטית.

החיסרון המובהק של המחקר נעוץ בכך שהוא נערך בדיעבד על סמך עיון בתיקים רפואיים בעוד שבפועל בזמן אמת המעורבות של המחלקה לנוירולוגיה בטיפול בחולים האלה הייתה מצומצמת מאוד (רק 5.9% מהם קיבלו ייעוץ נוירולוגי או נוירוכירורגי), לטענת החוקרים עקב "קשיים לוגיסטיים", ובנוסף המחקר אינו כולל מעקב אחר החולים לאחר האשפוז ובדיקה איזה מהסימפטומים האלה נשארו לאחר מכן ולכמה זמן.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד