ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
אפשרות מפתה

הדרך לחסינות העדר עוברת דרך קריסת בתי החולים

חוקרים טוענים כי ההערכה שניתן יהיה להגיע לחסינות עדר על ידי השטחת העקומה ושליטה במספר החולים  - איננה נכונה • האפשרות שנבדקה בבריטניה העלתה שכחצי אחוז מהאוכלוסייה ימצאו את מותם במקרה שכזה

הדרך לחסינות העדר עוברת  דרך קריסת בתי החולים
אילוסטרציה צילום: pexels

כולם מייחלים לחסינות העדר, וסבורים כי שליטה במספר החולים, גם בלי מיגור המגיפה תביא לעצירת התמותה שכן בתי החולים יצליחו לטפל בכל החולים ולא יקרסו. אבל התזה הזו מופרכת על ידי חוקרים שבדקו את מספר המתים הצפוי בבריטניה במקרה של חתירה לחסינות העדר לעומת מספר המתים הצפוי אם המדינה תיאבק בנגיף ותמגר אותו. המסקנה: קשה לשלוט בהתפשטות המגיפה, וללכת על החבל הדק של שליטה בהדבקה. בתי החולים צפויים לקרוס ומאות אלפים ימותו. לכן, ממליצים החוקרים, האפשרות הזו אינה ריאלית.

חשוב לציין כי ההנחה שעמדה בבסיס המחקר החדש קובעת כי מי שפיתח חסינות ישמור עליה למשך תקופה ארוכה מאד. אך אם החסינות מתפוגגת כעבור כמה חודשים כפי שנראה, אזי לא ניתן יהיה כלל להגיע לאותה חסינות, מאחר ועד שחלק ניכר מהאוכלוסיה יתחסן, ראשוני המחוסנים ישובו להיות פגיעים לאחר שהנוגדנים בגופם יתפוגגו.

"הגישה של חסינות העדר היא מפתה, כי היא מאפשרת לנו לראות את הסוף של המשבר", אומר ד"ר טובי ברט, שהוביל את המחקר שפורסם ב'גרלובס'. אולם, כנראה שהתוצאה האמיתית של גישה כזו, היא לא מה שהאינטואיציה שלנו מנחשת".

האפשרות שבדקו החוקרים היא "השטחת העקומה תוך עידוד ההדבקה". בתרחיש זה, הכוונה היא לעמוד כל הזמן על רף הדבקה שנמוך רק מעט מזה שיקריס את מערכת הבריאות, במטרה להגיע לכמה שיותר מחוסנים כמה שיותר מהר. על פי המודל המתמטי של החוקרים, אם יוחל תרחיש כזה בבריטניה, בה חיים כ-66 מיליון איש, ימותו 410 אלף איש, מעל חצי אחוז מן האוכלוסייה.

בתקופה זו, כדי למנוע את קריסת מערכת הבריאות, האוכלוסייה לא תוכל לחזור לשגרה, אלא תידרש להגבלות מסויימות כדי בכל זאת להאט את ההדבקה מתחת לרף המקסימלי האפשרי לספיגה. ייתכן והמשמעות היא שנים של חיים תחת מגבלות. כמו כן, יכול להיות שלא באמת ניתן ללכת על החבל הדק הזה, ובסופו של דבר מערכת הבריאות תקרוס.

לעומת זאת, אם ינקטו תחילה צעדים יותר חריפים, שיובילו לדעיכת המגפה ולא רק לשיטוח העקומה מתחת לרף הספיקה של מערכת הבריאות, אמנם לא תושג חסינות עדר, אבל רק 105 אלף איש ימותו בבריטניה, והעומס על בתי החולים יהיה נסבל. ניתן להגיע לדעיכה תוך חודשיים, בהינתן הפחתה של המפגשים החברתיים ב-70%. כלומר, ניתן לשמר עדיין חלק מהעולם החברתי, התעסוקתי ומסגרות הלימוד אפילו תוך כדי שלב הדעיכה. לאחר מכן ניתן לשחרר חלק מהמגבלות, ולנקוט שוב במגבלות חריפות לזמן קצר אם חלה התפרצות נוספת.

קורונה בריטניה עדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד