ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"קוביד לונג"

דו"ח מדאיג: גם החולים הקלים סובלים מנזקים מתמשכים

דו"ח מיוחד שמפרסם מרכז הידע של אמ"ן מפרט שורה ארוכה של תסמינים שעשויים להישאר אצל חולי קורונה שהחלימו, כולל גם אצל חולים שמחלתם הייתה קלה ב7 ויש אפילו שם לתופעה: "קוביד לונג"

דו"ח מדאיג: גם החולים הקלים סובלים מנזקים מתמשכים
ירושלים בצל הקורונה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המחלה עברה? התסמינים עשויים להישאר גם לאורך זמן: מרכז הידע והמידע של אמ"ן מפרסם היום מסמך מפורט שבו הוא מצביע על שורה של תופעות ותסמינים שעשויים להישאר אצל חולי קורונה שהחלימו, תוך דגש על כך שגם אלו שחלו "ומחלתם הייתה קלה" עשויים לסבול מהתסמינים. במסמך, המתבסס על דיווחים ומחקרים מהעולם, אף נכתב כי התופעה מוכרת כבר בידי הרופאים שאף נתנו לה שם: "COVID Long".

עם זאת, לא מדובר בתופעה חדשה שכן, כך מצוין במסמך, "ידוע כי מחלימים מנגיפי קורונה אחרים הקרובים לנגיף הנוכחי, כדוגמת ה - SARS וה-MERS, סבלו מסיבוכים ממושכים דומים, שנמשכו בחלקם שנים ארוכות, ואף ייתכן שיימשכו לצמיתות". לפי המסמך, תסמיני המחלה עלולים להימשך חודשים רבים גם לאחר שהמחלה חלפה - ללא קשר בהכרח למצב הבריאותי הבסיסי ולגיל החולה.

כמה זמן נמשכים התסמינים? לפי הערכות, עד כשליש מכלל המחלימים סובלים מתסמינים מתמשכים כלשהם, אף חודשים לאחר החלמתם. עם זאת, מחקרים מסוימים מעלים שכ-%10 מהמחלימים שהוגדרו כחולים במצב קל המשיכו לסבול מתסמינים כחודש לאחר החלמתם, ו-כ-%5 דיווחו על תסמינים גם כעבור חודשים רבים. לרוב, התסמינים עשויים להשתפר עם הזמן, אך אצל חלק מהמחלימים, "המהלך עשוי להיות גלי ומתמשך".

ומכאן, לרשימת התסמינים שאותם עלולים לחוות המחלימים שחלו בקורונה:

  • עייפות מתמשכת וקשה - גם חודשים לאחר ההחלמה - כאבי ראש , הפרעות שינה, קשיי ריכוז וזיכרון, בעיות בתפקוד היומיומי, וכן פגיעה מתמשכת בחוש הטעם והריח. כמו כן, דווחו פגיעות מאוחרות ונדירות במערכת העצבים ההיקפית.
  • לב - עד כמחצית מהחולים סובלים מבעיות תפקוד לבביות, כגון הפרעות קצב ודלקת בשריר הלב, ברמת חומרה משתנה, חלקן אף סמויות. תופעות אלו עלולות להופיע ללא קשר למחלות הרקע או לחומרת מחלת הקורונה, גם בקרב מטופלים צעירים, ולהימשך על פני חודשים רבים – גם בקרב אלו אשר לא נזקקו לאשפוז.
  • מערכת הנשימה – חלק ניכר מהמחלימים סובל מקשיי נשימה ושיעול מתמשכים, ומירידה בכושר הגופני ובסיבולת. על פי מספר דיווחים חלק מהמחלימים סובלים מהצטלקויות של רקמת הריאה, אשר משמעותן ארוכת הטווח טרם התבהרה.
  • כמו כן, מוכרות פגיעות מתמשכות רבות נוספות, ביניהן – הפרעות נפשיות (כגון דכאון וחרדה), נשירת שיער, פריחות, פגיעה בשמיעה וטינטון, כאבי בטן ושלשולים מתמשכים, כאבי שרירים ומפרקים, ואף עלייה סוכרת להתפרצות בסיכון.

"ארגוני בריאות ומוסדות מחקר מובילים ברחבי העולם", כך מסכם הדו"ח, "עוקבים כיום אחר הסיבוכים ארוכי הטווח במחלימים על מנת לבנות תוכניות שיקום, מוקדם ככל הניתן, אשר תצמצמנה את הנזק המתמשך והשלכותיו על מערכת הבריאות בפרט, ועל הכלכלה והחברה בכלל".  במסגרת זאת, הומלץ על שקילת הצורך בשיקום נשימתי מוקדם לשם קיצור זמן ההתאוששות מהפגיעה הריאתית, ואפילו מעקב פסיכולוגי אחר המחלימים. כן הומלץ להקים מרפאות מחלימים ייעודיות, לשם מעקב ושיקום.

המסקנה של עורכי הדו"ח היא כמובן "להקדיש מאמצים לבלימה של היקף התחלואה בקרב כלל שכבות הגיל, לרבות בקרב צעירים ובריאים". במקביל, ממליצים עורכי הדו"ח "לקדם הסברה ציבורית בנושא, בה יושם דגש על המסר כי מחלת הקורונה עלולה לגרום לנכויות ארוכות טווח גם בקרב צעירים ובריאים, ולפיכך על כולם להתגונן מפני הידבקות בנגיף".

 

קורונה אמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד