י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כמעט הכפלה משנה שעברה

אלפי תלונות הוגשו נגד הערוצים ותחנות הרדיו

עלייה מדאיגה בתלונות שהוגשו לנציבות הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בשנת 2019 - יותר מכפול מהשנים שקדמו לה. קרוב ל-13 אלף תלונות כמעט כפול משנת 2018. רוב התלונות היו כנגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים, מגישי מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה ופרשנים בחברות החדשות | להלן הנתונים

אלפי תלונות הוגשו נגד הערוצים ותחנות הרדיו
אולפן חדשות. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

זינוק בהסתה, זינוק בתלונות: דו"ח נציבות פניות הציבור ברשות השנייה שנחשף הבוקר (שלישי), מלמד על עלייה מדאיגה בתלונות שהוגשו לנציבות בשנת 2019 - יותר מכפול מהשנים שקדמו לה.

בשנת 2019 הוגשו לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה 12,974 תלונות, זאת לעומת 7,203 תלונות שהוגשו בשנת 2018. מדובר בזינוק של 80% בתלונות לעומת השנה הקודמת והכפלה בהיקף התלונות לעומת שנת 2017. 

הזינוק נבע בעיקר מעלייה בהיקף התלונות שהוגשו על תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה. רוב התלונות היו כנגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים, מגישי מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה ופרשנים בחברות החדשות.

לעניין זה יש לציין כי בשנת 2019 התקיימו שתי מערכות בחירות כלליות לכנסת (באפריל ובספטמבר), שתרמו אף הן לעלייה בהיקף התלונות כנגד תכנים חדשותיים שעסקו במערכות הבחירות.

מהנתונים עולה כי 79% מהתלונות עסקו בתכנים טלוויזיוניים ו-18% עסקו בתכנים רדיופוניים.

בשנת 2019 חל מהפך באפיון התלונות והיקף התלונות שהתקבלו ומספר התלונות על חברות החדשות ותוכניות האקטואליה היה גדול יותר ממספר התלונות על התוכניות. 

כ-76% מהתלונות שהוגשו בנוגע לתכנים ששודרו בטלוויזיה וברדיו (9,568) עסקו במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה והמלל. מדובר בעיקר באמירות פוגעניות של עיתונאים, מגישי תוכניות, חברי פאנלים ופרשנים שעוררו גלי תגובות של אלפי פונות ופונים.

היקף התלונות על התנהגויות של מראיינים בטלוויזיה זינק מ-924 תלונות ב-2018 ל-6,414 תלונות ב-2019, זאת בין היתר בגלל 3,313 תלונות על דבריה של העיתונאית אושרת קוטלר בחדשות 13 שכינתה את חיילי צה"ל "חיות אדם" ו-2,807 תלונות על דבריהם של הפרשן אמנון אברמוביץ' והעיתונאי עודד בן עמי מחדשות 12, שציטטו מתוך תפילת הקדיש תוך שדיברו על ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גם בתכנים המשודרים בתחנות הרדיו חל זינוק בתלונות בנושא אמירות פוגעניות והתנהגויות של מראיינים והן עלו מ-695 בשנת 2018 ל-2,212 בשנת 2019.

גזענות ותיוג אוכלוסיות

בשנת 2019 התגברה מגמת הפניות העוסקות בתיוג אוכלוסיות על רקע מוצאן והתבטאויות גזעניות כלפיהן. 

כך למשל הוגשו כ-800 תלונות על שדרנית שכינתה את המפגינים יוצאי אתיופיה "פראי אדם", 122 תלונות התקבלו נגד עיתונאי של אחת מחברות החדשות שכינה את כלל אוהדי קבוצת הכדורגל של בית"ר ירושלים גזעניים ויותר מ-80 תלונות על פרסומת שהציגה את יוצאי תימן בצורה מגוחכת.

נוסף על כך התקבלו תלונות על תכנים שבהם אוזכר מוצאם של אנשים או שיוכם הדתי או האחר, בלי קשר למעשה שהיו מעורבים בו. לדוגמה, במהלך כתבה חדשותית שעסקה במעצר של זוג תושבי אשדוד שעסקו בסחר בשעוני יד מזויפים נאמר שהם "חרדים", אף שלא היה כל קשר בין אמונתם הדתית למעשיהם.

מהנציבות נמסר, כי "בכל הנוגע לגזענות, תיוג ואזכור מוצא כשהדבר אינו רלוונטי, הנציבות פועלת באפס סובלנות ובצורה נחרצת כנגד הגורמים המשדרים. אין לטעמנו מקום לגזענות ולתיוג אוכלוסיות על המרקע".

הרשות השנייה תלונות הציבור נציב תלונות הציבור רדיו טלוויזיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד