י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המשפט ארך 5 שנים

יוון: פוליטיקאים ניאו-נאצים קיבלו עונשי מאסר ממושכים

פוליטיקאים ניאו נאצים של מפלגת "השחר הזהוב" ביוון נמצאו אשמים בניהול כנופיית פשע. 15,000 מפגינים אנטי-פשיסטים התאספו היום מחוץ לבית המשפט בסיום המשפט שלקח חמש שנים

יוון: פוליטיקאים ניאו-נאצים קיבלו עונשי מאסר ממושכים
משטרת יוון צילום: משטרת יוון

מפלגת שחר הזהוב הניאו-נאצית ביוון תויגה כארגון פשע בפסיקה היסטורית שתביא את הנהגת המפלגה בפני מאסרים ממושכים בכלא בגין ניהול כנופיה.

השחר הזהוב היא מפלגה יוונית לאומנית ימנית קיצונית בראשותו של ניקולאוס מיכלוליאקוס. המפלגה היא נאו-נאצית מוצהרת.

המאבק המשפטי בן חמש השנים התחיל לאחר הרצח של הראפר האנטי-פשיסטי פאבלוס פיסאס (34), שנדקר למוות על ידי חברי השחר הזהוב באתונה ב-2013.

בית המשפט קבע כי שבעה מ-18 חברי הפרלמנט לשעבר, כולל מייסד המפלגה ניקולוס מיכלוליאקוס, אשמים "בניהול מיזם פלילי" ופסק להם מאסר שיכול להגיע עד 15 שנים.

השופטת הנשיאה מריה לפניוטי הודיעה כי חברים אחרים במפלגה אשמים גם הם בהיותם חלק מהחבורה, עם עונש של עד 10 שנים. בסך הכל ישנם 68 נאשמים.

העונשים ייגזרו בדיון נפרד, אף אחד מראשי המפלגה לא נכח ביום רביעי בדיון, כולם הכחישו בתוקף את ההאשמות ואמרו כי הם קורבנות של רדיפה פוליטית.

קהל מפגינים, שכלל את ראש ממשלת יוון לשעבר, אלכסיס ציפראס, התאסף מחוץ לבית המשפט - שם האשימו את השחר הזהוב ב"רעלת החברה". קהל של 15,000 מפגינים אנטי-פאשיסטים התאסף מחוץ לבית המשפט באתונה כדי לשמוע את פסק הדין, והניף כרזות שעליהן היה כתוב "העם רוצה נאצים בכלא", במקום היו עימותים עם המשטרה.

מאות שוטרים התפרסו סביב בית המשפט, רק כמה קילומטרים מהמרכז ההיסטורי של אתונה, כדי לשמור על הסדר.

רוצחו של פייסאס, נהג המשאית ופעיל השחר הזהוב, יורוגוס רופאקיאס, הורשע רשמית באותו דיון, לאחר שהודה בעבר בעבירה. כעת הוא עומד בפני מאסר עולם. בית המשפט גזר עונשים גם ל-15 חברי מפלגה שהואשמו כשותפים להריגתו של הראפר.

השופטים קבעו כי עוד חמישה אנשים אשמים בניסיון רצח בגין התקפות על דייג מהגר מצרי בשנת 2011, וקבעו כי ארבעה אנשים נוספים אשמים בפגיעות גוף בגין התקפות נגד פעילי שמאל בשנת 2013. המפלגה הואשמה בשימוש במכות, הפחדות ורצח כטקטיקות להפחיד, והכל בידיעת בכירי המפלגה.

השחר הזהוב הייתה בשיאה הפוליטי בזמן הרצח של הראפר עם-18 מושבים בפרלמנט מתוך 300 מושבים, לאחר קמפיין מאסיבי של המפלגה בשנת 2012 על רקע כעס על המשבר הפיננסי ביוון שהכפיש את המפלגות הפוליטיות המרכזיות.

שלוש שנים מאוחר יותר, היא גם שלחה שלושה נציגים לפרלמנט האירופי, אך החקירה גבתה את מחירה, וגרמה למספר חברים בכירים לערוק. בבחירות האחרונות בשנת 2019 המפלגה לא הצליחה לזכות במנדט אחד.

יוון ניאו נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד