כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
על רקע תוצאות הבחירות

כאוס במדינה האסייתית; הנשיא מסתתר ורוסיה חוששת

אי קבלת תוצאות בחירות מדבקת מדינה נוספת שסוערת בימים אלה. האופוזיציה בקירגיזסטן לא מוכנה לקבל את תוצאות הבחירות בהן זכה הנשיא המכהן וזה נאלץ לברוח למקום מסתור לאחר שהם השתלטו על מוסדות שלטון רבים וגם שחררו מהכלא את הנשיא לשעבר שנאשם בעבירות שחיתות

כאוס במדינה האסייתית; הנשיא מסתתר ורוסיה חוששת
הנשיא סואורונבאי ג'נבקוב צילום: יח"צ

מפגינים אנטי-ממשלתיים התעמתו עם כוחות הביטחון בקירגיזסטן לאחר שהרשויות במדינה במרכז אסיה ביטלו את תוצאות הבחירות לפרלמנט, כך דיווח אתר החדשות המקומי 24 kg.

הנשיא סואורונבאי ג'נבקוב, נמצא במקום מסתור, לאחר שארגוני אופוזיציה השתלטו על מרבית מנגנוני הממשלה, ביום שלישי הם הסתערו על בניינים במהלך המחאה שלאחר הבחירות, אך הנשיא סואורונבאי ג'נבקוב, נאחז בשלטון כיוון שהכוונה היא להפילו, הנשיא הוא אחד מבני בריתה הקרובים של רוסיה ולפיכך המצב יכול להגיע לתוהו ובוהו.

הפרלמנט בקירגיזסטן הסכים למנות פוליטיקאי מהאופוזיציה סאדיר ז'פארוב - ששוחרר מהכלא בידי המפגינים שעות ספורות קודם לכן - לראשות הממשלה, אך אספסוף זועם פרץ למלון בו התכנס, ואילץ את ז'פארוב לברוח דרך דלת אחורית, כך על פי התקשורת הקירגיזית.

תושבי הבירה בישקק, שחוו מרידות אלימות ואחריהם ביזה בשנים 2005 ו-2010, הקימו במהירות יחידות משמר שכונות ערניות לתגבור כוחות המשטרה.

ההפגנות פרצו ביום שני לאחר שהתוצאות המוקדמות הראו ששתי מפלגות המזוהות על הנשיא, ניצחו את הבחירות לפרלמנט ביום ראשון, אך לטענת האופוזיציה הניצחון הגיע על ידי קניית קולות.

הרשויות ביטלו את התוצאות שלשום, וקבעו בחירות חוזרות, ל-6.5 מיליון תושבים, המדינה הגובלת בסין מחזיקה בסיס אוויר צבאי רוסי ומבצע גדול של כריית זהב בבעלות קנדה.

המועמד לראש הממשלה ז'פארוב, שהופיע בטלוויזיה אתמול בשעת לילה מאוחרת, אמר כי יציע רפורמה בחוקה לפני קיום הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בעוד חודשיים-שלושה.

עם זאת, ז'פארוב אמר כי אין לו עדיין גיבוי של מועצת התיאום שהוקמה על ידי כמה ארגוני אופוזיציה גדולים, דבר המצביע על כך שיש מתיחות, בשלב זה לא ברור מתי הפרלמנט יכול להתכנס כדי לאשר את מינויו לראשות הממשלה.

המפגינים הצליחו לשחרר מהכלא גם את הנשיא לשעבר אלמאזבק אטמבייב, שעומד למשפט על עבירות שחיתות.

תוצאות אמת טוהר בחירות בחירות חוזרות קירגיזסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד