י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
השתלה בסכנה

הסכנה הממשית של מושתלי האיברים; מחסור בריאות

פרופסורים: המערכת החיסונית של מושתלי האיברים חלשה מאד ותתקשה לגבור על נגיף הקורונה • חלה עליה תלולה בביקוש להשתלת ריאות בקרב אלו שחלו בקורונה

הסכנה הממשית של מושתלי האיברים; מחסור בריאות
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת צילום: דוד כהן, פלאש 90

אזהרה למושתלים: "10 מושתלי ריאה חלו בנגיף הקורונה מתחילת המגפה, שישה מהם נפטרו ושניים מאושפזים במצב קשה": כך אמר מנהל המערך למחלות ריאה בבית החולים בילינסון, פרופ' מרדכי קרמר.

"אחרי השקעה כל כך גדולה בהשתלת הריאות, למרות כל האזהרות, חולים נדבקים. אנחנו מאוד מתוסכלים מכך", הסביר פרופ' קרמר, לynet. "החולים חשופים כמו כולם. הם נמצאים הרבה במסגרות רפואיות, חלק נדבקו במסגרת שיקום ונדבקו מצוות, חלק הלכו לבתי כנסת, הם כמו כל עם ישראל, אבל להם אין את האמצעים להתמודד עם הנגיף".

ולא רק מושתלי הריאות. לדברי הפרופ', נגיף הקורונה מהווה סכנה לכלל מושתלי האיברים, שצריכים לנקוט בזהירות יתרה. "במקרה של מושתלי ריאה, הנגיף תוקף את הריאה המושתלת ומחסל אותה. זה נכון לכל המושתלים. גם הרב הבר, מושתל כליה בעצמו, לא שרד את הנגיף. הזהירות חייבת להיות מאוד גדולה בכל המושתלים משום שהם צורכים שורת תרופות שמדכאות את מערכת החיסון. יש לא מעט חולים מושתלי כליות וכבד שפיתחו מחלה קשה, חלקם אף נפטרו".

לצד הסכנה למושתלי הריאות, חושף קרמר כי חלה עליה תלולה בביקוש להשתלת ריאות בקרב אלו שחלו בנגיף. "הרבה חולי קורונה מפתחים מחלת ריאות סופנית שנקראת ARDS, וזקוקים להנשמה מלאכותית. בשלב הזה אני מקבל הרבה פניות מכל הארץ להציל קרובים, גם צעירים, אחרי קורונה. הווירוס עבר אבל הריאות של החולים נהרסו, ואנחנו במצב שאין לנו מספיק איברים לתרום. השנה ככלל יש פחות תרומות איברים ואי אפשר להציל חולים שממתינים כבר שנתיים להשתלה. חולי קורונה קשים כבר נזקקים להשתלת ריאות. זה מאוד מתסכל. בעולם כבר עשו כמה השתלות ריאה בחולים אחרי קורונה, אבל בארץ האפשרות לספק את זה מאוד קלושה".

 

קורונה חולי קורונה השתלת אברים ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד