י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
דווקא אצל מאושפזים צעירים

מחקר מטריד: חולים רבים שהחלימו סובלים מפגיעה נוירולוגית

מחקר אמריקאי טוען כי גם חולי קורונה שהחלימו ממשיכים לסבול מפגיעה ומנזק למערכת העצבים. הפגיעה מופיעה בעיקר אצל צעירים. עם זאת, החוקרים ציינו כי למחקרם הייתה מגבלה אחת מרכזית: פחות מ-6% מהמאושפזים נבדקו על ידי נוירולוג

מחקר מטריד: חולים רבים שהחלימו סובלים מפגיעה נוירולוגית
pixabay

ההחלמה עדיין רחוקה: מיום ליום מצטברות בעולם הוכחות ועדויות המצביעות על כך שגם חולים שהחלימו לא שבו לקו הבריאות לחלוטין, וכי הם ממשיכים לסבול מפגיעה ברמה שונה. כעת, מחקר אמריקאי שפורסם בכתב העת Annals of Clinical and Translational Neurology, טוען כי חולים רבים, בעיקר צעירים, סובלים מפגיעה נוירולוגית ומנזק למערכת העצבים.

לפי המחקר, נבדקו תיקיהם הרפואיים של 509 חולי קורונה שאושפזו ברשת בתי החולים נורת'ווסטרן בשיקגו בחודשי מרץ ואפריל. המחקר מצא כי מרבית החולים שאושפזו בבית החולים סבלו מסיבוכים נוירולוגיים, חלקם קשים.

החוקרים טוענים כי תופעות הלוואי הנוירולוגיות נצפו אצל 82.3% מהמטופלים, וכללו כאבי שרירים (44.8%), כאבי ראש (37.7%), אנצפלופתיה – פגיעה מוחית (31.8%), סחרחורת (29.7%) והפרעות בטעם (15.9%) וריח (11.4%). אגב, גם פגיעה בטעם וריח קשורה באופן עקיף למערכת העצבים.

גיל המאושפזים שנחקרו נע בין 17 ל-58, מתוכם 134 בני אדם נזקקו להנשמה מלאכותית. החוקרים מצאו כי 419 מהנחקרים הציגו בעיה נוירולוגית בשלב כלשהו של המחלה.

החוקרים הופתעו לגלות כי הסיבוכים הנוירולוגיים היו שכיחים יותר דווקא אצל מאושפזים צעירים, בעוד שאצל חולים מבוגרים יותר – הסיבוך השכיח יותר כלל בעיות נשימה עד לצורך בהנשמה. לדברי החוקרים, ביטויים נוירולוגיים מוקדמים שכוללים כאבי ראש, כאבי שרירים או סחרחורת, עלולים לסמן סיכון מוגבר לסיבוכים נוירולוגיים מורכבים.

עם זאת, החוקרים ציינו כי למחקרם הייתה מגבלה אחת מרכזית: פחות מ-6% מהמאושפזים נבדקו על ידי נוירולוג, ככל הנראה בשל העומס הרב על מערכות האשפוז, והקושי בכניסה למחלקות קורונה הדורשות היערכות מיוחדת ועטיית חליפת מיגון. אך לדבריהם, למרות שלא כל הנבדקים עברו בדיקה אצל רופא נוירולוג, התלונות הנוירולוגיות היו "מובהקות".

לדעתם, נגיף הקורונה עלול לגרום לפגיעה מוחית שמגבירה את הסיכון לפגיעה תפקודית גם לאחר ההחלמה. הם ממליצים לכל החולים לגשת למעקב וקוראים לרשויות הבריאות להקים 'מרפאות מחלימים' ייעודיות לקורונה.

נזכיר כי גם בכתבות שפורסמו בישראל מיד לאחר הגל הראשון דווח כי מחלימים שהגיעו לטיפול במרפאת המחלימים שהוקמה בבית החולים בלינסון, טענו כי הם סובלים מנזק נוירולוגי והובע חשש לפגיעה במערכת העצבים. החששות הללו, כך נראה, הולכים ומתאמתים.

 

 

קורונה נוירולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד