י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פנינה ל'שמחת תורה': התורה שמחה שעם ישראל בחר בה

תורת יאשיהו • פנינים לשמחת תורה • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

פנינה ל'שמחת תורה': התורה שמחה שעם ישראל בחר בה
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

חג הסוכות

שישו ושמחו בשמחת תורה – התורה שמחה שעם ישראל רצה אותה ולא הגויים.

אומרים שִׂישוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה. מה זה שִׂישוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה, צריך לומר שִׂישוּ וְשִׂמְחוּ בָּתּוֹרָה, מה זה בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה, מה התורה שמחה? מה זה שִׂישוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה?

אז חשבנו לומר כך: מובא במדרש (ספרי דברים, שמג) מתי שהקב"ה רצה לתת את התורה לעולם, הלך הקב"ה לכל האומות והציע להן לקבל את התורה. בא לבני עשו שאלו אותו מה כתוב בה, אמר להם הקב"ה "לא תרצח" אמרו לקב"ה לא, הטבע שלנו לרצוח. בא לבני ישמעאל שאלו את הקב"ה מה אמר להם "לא תגנוב", אמרו לו לא, הטבע שלנו לגנוב. הקב"ה עבר אומה אומה, וכל אומה דחתה ולא רצתה את התורה כי יש שם משהו שלא מתאים להם. אף אומה לא רצתה את התורה, היחידים שרצו את התורה זה עם ישראל.

נתאר לעצמנו ח"ו שהישמעאלים היו אומרים, אנחנו רוצים את התורה. אז התורה הייתה בצער, הייתה צריכה להיות של ישמעאלים. אז שִׂישוּ וְשִׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה, התורה שמחה שאנחנו זכינו בה, התורה שמחה שאנחנו זכינו בה. התורה שמחה, אומרת, מה יותר טוב שאיזה ערבי או איזה נוצרי היה הוא מרים את התורה ורוקד? לא. אם הם היו אומרים במתן תורה אנחנו רוצים, השם היה נותן להם, השם הציע להם. ובסוף אמרו לא, לא, לא, אז הגיע אלינו. אז התורה שמחה שאנחנו זכינו בה.

התורה שמחה שהיהודים עשו את זה. בזה התורה שמחה.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!