י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מספרים שחורים

מספר הנפטרים מהשכונות החרדיות גבוה מהממוצע

פילוח נפטרים שבוצע לפי שכונות מגלה כי מספר הנפטרים מהשכונות החרדיות בירושלים גבוה מהממוצע. בשכונת גאולה: 11 נפטרים

מספר הנפטרים מהשכונות החרדיות גבוה מהממוצע
מחאת חרדים בבני ברק צילום: Roy Alima/Flash90

המספרים לא משקרים: פילוח נפטרים שבוצע על בסיס נתוני משרד הבריאות מצביע על כך שהטענה לפיה מספרי הנפטרים בציבור החרדי גבוהים מהממוצע ומשיעורם באוכלוסייה, אכן נכונה ולפחות משקפת מגמה מסוימת, אם כי מאחר ולא מדובר במחקר שלוקח בחשבון את כל המשתנים (גילאים, הרכב אוכלוסיה וכו'), קשה להגיע למסקנות חד משמעיות.

מהנתונים עולה כי בשכונות החרדיות בירושלים נרשם מספר נפטרים גבוה ביחס לשכונות המעורבות, והדבר מספק גיבוי לדברים שנאמרו בידי משרד הבריאות לפני מספר ימים לפיה התמותה בציבור החרדי גבוהה.

מהנתונים ניתן לראות כי בשכונת גאולה, למשל, נרשמו 11 נפטרים מקורונה (מאז החלה המגיפה), בקריית צאנז-בעלזא 8 נפטרים וכך גם בשכונה בית וגן. במאה שערים נרשמו שבעה נפטרים, ואילו בתל ארזה ועזרת תורה שבעה. מנגד, בשכונת מטרסדורף הירושלמית נרשמו חמישה נפטרים, בגבעת שאול וברמת שלמה שניים, ואילו בשכונות רמת שלמה, נווה יעקב ומעלות דפנה - נפטר אחד מכל שכונה.

מהנתונים עולה כי בהתאם למדדי היחס לפי גודל האוכלוסיה, השיעור הגבוה ביותר נרשם בקריית צאנז-בעלזא, שם היחס עומד על נפטר אחד לכל 1250 איש. לאחר מכן מאה שערים שבו היחס עומד על נפטר אחד לכל 1429 איש. לעומת זאת, ברמות, שכונה חרדית אף היא שבה מתגוררות אלפי משפחות חרדיות, היחס עומד על נפטר אחד לכל 55,000 איש.

מהנתונים קשה להסיק מסקנות ברורות, שכן בכל השכונות כמעט התמהיל די דומה מבחינת גיל, ומרבית השכונות הן חרדיות מובהקות, כך שמתברר כי ישנן שכונות חרדיות שבהן רמת התמותה נמוכה. עם זאת, הנתונים מספקים כמה תמרורי אזהרה וזאת בשל החריגה מהממוצע הארצי. 

קורונה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד