י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לייעל את השיטה

אמ"ן מציע להגדיל את הבדיקות באמצעות אימוץ שיטות מתקדמות

דו"ח מרכז המידע של אמ"ן מציג היום שיטה חדשה שתביא להגדלת מספר הבדיקות, וביניהן מעבר לבדיקות מתקדמות ומדגמיות. אימוץ השיטות יביא להגדלה משמעותית של מספר הבדיקות בלי להגדיל את פריסת המעבדות

אמ"ן מציע להגדיל את הבדיקות באמצעות אימוץ שיטות מתקדמות
בדיקות קורונה צילום: יוסי אלוני פלאש 90

כפול בדיקות, באותן מעבדות: מרכז המידע הלאומי למאבק בקורונה המשותף לאמ"ן ומשרד הבריאות מציג היום דו"ח חדש, בו מפורטות שיטות חדשניות שיביאו, לדבריו, להגדלה משמעותית של מספר הבדיקות הנעשות מידי יום, וזאת בלי להגדיל את מספר המעבדות ואפילו בלא שיהיה צורך להרחיב את מצבת כח האדם. התכנית המוצגת במסמך מבקשת להטמיע שינויים במערך הבדיקות, וזאת תוך אימוץ שיטות חדשניות שחלקן כבר מיושמות במדינות רבות בעולם.

לפי הדו"ח, ניתן לאמץ את הוכנית כבר בשלב המיידי, כאשר מודגש כי כך "ניתן יהיה להגדיל משמעותית את תפוקת מערך הבדיקות ולהוזילן על בסיס התשתית הקיימת, באופן שיסייע להתמודדות עם המגיפה". מחברי הדו"ח מזכירים כי מטרת העל של מערכת הבריאות כיום היא להגיע למספר מקסימלי של בדיקות ביום, כשכך יהיה ניתן להגיע 'בזמן אמת' למאומתים ולקטוע ככל האפשר את שרשראות ההדבקה.

בין היתר, מציעים מחברי הדו"ח לעבור שליטה שהועלתה בעבר, והיא לבצע 'איגום מטושים ומבחנות'. המשמעות,  במקום לדגום אחד-אחד ירכזו הבדיקות כשכך יהיה ניתן לבצע את הבדיקות באמצעות שיטת המדגם, ולבדק יחדינית רק במידה ונמצאת בקבוצה בדיקה חיובית. כמו כן, מוצע לבצע  דיגום עצמי במקום על ידי דוגם.

בנוסף מציעים מחברי הדו"ח לעבור לבדיקות בעלי גישות גבוהה, כאשר הם מדגישים כי "הטמעת השיפורים במתווה הנוכחי תאפשר להרחיב בצורה ניכרת את היקף הבדיקות ולהוזילן, ללא שינוי בתפיסת ההפעלה של מערך הבדיקות (קרי: את מי בודקים קודם ובאיזו שיטה). זאת, באמצעות שימוש בבדיקות שרגישותן גבוהה אשר תובלנה לכל היותר להחמצת שיעור קטן של נשאים המוערכים כבעלי כושר ההדבקה הנמוך ביותר".

עוד נכתב כי "כדי לייצר התייעלות משמעותית, מומלץ לקדם תכנית לאומית להטמעה מהירה של מספר שיפורים במתווה הנוכחי, אשר חלקם כבר אומצו ברחבי העולם". התוכנית תכלול תהליכי תיקוף במקביל לשיפור המתווה הנוכחי של תהליך העבודה במעבדה, בהיבטי זמן ותפוקה ובדגש על פתיחת "צווארי בקבוק" בתהליך. לשם כך, הם מדגישים, "קיים צורך לכלול מחקר טכנולוגי, אשר מוביליו יהיו אמונים על הנגשת הידע היישומי הנצבר בעולם בנושא, באופן שיאפשר את קידום השינויים בצורה מיטבית".

נוסף על כך, התכנית תכלול מספר שינויים במעטפת התהליך המעבדתי, אשר יתמכו את העלייה בהיקף הבדיקות ובהם הבטחת ההתממשקות של תוצאות הבדיקה בצורה ממוחשבת בין הגופים הרלוונטיים, תכנון תהליכי רכש והיערכות לאיסוף דגימות נרחב. לגבי שיטת האיגום נכתב כי  "שיפור זה צפוי להגדיל משמעותית את תפוקת הבדיקות ליום אף אם יבוצע במתווים מוגדרים בלבד והוא בעל השפעה מינורית על רגישות הבדיקות".

"יישום התכנית המוצעת", הם טוענים, "יאפשר להגדיל את היקף הבדיקות עד למאות אלפי נבדקים ביום, בטווח של שבועות, על בסיס התשתית הקיימת, ובכך צפוי לתרום להתמודדות יעילה עם מגיפת הקורונה".

 

קורונה אגף המודיעין בדיקות רפואיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד