ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הפנימו מאוחר

במטרה להפחית את נזקי התחלואה הוסיפו ויטמין D

לאחר שבעולם וגם בארץ פורסמו זה מכבר מחקרים שקבעו כי צריכה מוקדמת של ויטמין D מונעת הידרדרות ואפילו מזרזת ריפוי של חולי קורונה, ממליץ כעת מרכז הידע של אמ"ן כי "תיסוף של ויטמין D עשוי לשמש ככלי נוסף בהתמודדות עם מגיפת הקורונה" • מלבד צריכת הויטמין, ממליץ המשרד גם על שימוש בטכניקה שלא עולה כסף: "חשיפת הזרועות לשמש"

במטרה להפחית את נזקי התחלואה הוסיפו ויטמין D
אילוסטרציה צילום: unsplash

טוב מאוחר מלא כלום: לאחר שמאז תחילת המגיפה פורסמו מחקרים רבים שהצביעו על צריכה קבועה של ויטמין D כיעילה ותורמת להתמודדות עם המחלה, מאמץ מרכז המידע והידע של אמ"ן את ההמלצות ובמסמך מפורט שפורסם היום ואשר מסכם שורה ארוכה של מחקרים עולמיים בנושא, הוא ממליץ על צריכה של ויטמין D כשהוא קובע כי "תיסוף ויטמין D עשוי לשמש ככלי נוסף בהתמודדות עם מגיפת הקורונה".

נזכיר, כי מאז תחילת המגיפה טענו רופאים כי צריכה קובעה של ויטמין D עשויה למנוע הידרדרות ואפילו לסייע בזירוז הריפוי, ואכן ממקרים רבים שדווחו עלה כי אלו שנטלו באופן קבוע ויטמין D וחלו צלחו את המחלה באופן קל יותר יחסית לאחרים. בשלב מסויים גם פרסם משרד הבריאות המלצה רשמית בנושא.

אנו ב'בחדרי חרדים' הבאנו גם את המלצתו של הרב יחזקאל אסחייק, מי שנחשב לבר סמכא בנושא התנהלות לארח חיים בריא בציבור החרדי, שקבע באופן חד משמעי כי צריכה של ויטמין D מסייעת לריפוי. כעת, כאמור, קובע מרכז המידע והידע של אמ"ן במסמך מפורט שבו הוא מצטט שורה ארוכה של מחקרים עולמיים, כי צריכת ויטמין D אכן מסייעת לריפוי, והוא ממליץ לממשלה להנחות את האוכלוסיה לצרוך את התוסף.

בין היתר מבהיר הדו"ח כי "ויטמין D הינו ויטמין חשוב ביותר, המשפיע על מערכות רבות בגוף, ונדרש בין היתר לתפקוד תקין של מערכת החיסון - הגנה של הגוף מפני מחוללי מחלה שונים ובהפעלה מבוקרת של מערכת החיסון". אך למרות שמדובר בויטמין חשוב, "חסר ברמות ויטמין D בדם שכיח מאוד בכלל המגזרים באוכלוסיה בארץ (כשליש מהאוכלוסייה הכללית בישראל), ונקשר למחלות לב, סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם והשמנה, פגיעה במשק הסידן ובבריאות העצם, וכן רגישות לזיהומים בדרכי הנשימה".

המחסור בויטמין די בקרב חלקים מהאוכלוסיה (יש הטוענים, אגב, כי בציבור החרדי קיים חסר מובהק בויטמין D, וזאת בשל אי החשיפה לשמש כתוצאה מביגוד ארוך ומכסה) ידוע משכבר, ובמערכת הבריאות מצביעים על מחלות רקע שונות שידועות כמעלות את הסיכון לחלות במחלת הקורונה, כאשר רוב הסובלים ממחלות אלו מאופיינים גם בחוסר בויטמין D. בנוסף, מחלת הקורונה מתאפיינת אצל חלק מן המטופלים בהפעלה לא מבוקרת של מערכת החיסון ויצירת "סערת ציטוקינים" המובילה לפגיעה קשה באיברים שונים בגוף.

הדו"ח מצביע, כאמור, על מספר רב של מחקרים אשר פורסמו לאחרונה, הקושרים בין חסר בויטמין D לעלייה בסיכון ללקות במחלת הקורונה, לסיכון להצגת תסמינים חמורים יותר , ואף לתמותה מוגברת מן המחלה. עם זאת, בדו"ח מודגש כי "לפי שעה רובם המוחלט של המחקרים הינו תצפיתי, ואלו מתארים קשר נסיבתי ולא סיבתי בין הדברים". מחקרים מתנהלים בימים אלו במטרה לבחון את הטיפול באמצעות ויטמין D, הן למניעה והן לטיפול במחלת הקורונה, אך עד כה לא פורסמו תוצאות נוספות בנושא, למעט מחקר בודד אשר הראה תוצאות חיוביות לטיפול באמצעות הויטמין.

הדו"ח מזכיר את המלצת משרד הבריאות לציבור הרחב בנושא, שפורסמה סביב פרוץ מגפת הקורונה, לפיה אין צורך דווקא לצרוך את הויטמין באמצעות רכישה של כדורים בבתי המרקחת, אלא "יש לשמור על סטטוס ויטמין D תקין באמצעות יציאה לשמש בזרועות חשופות למשך 20 דקות מצטברות ליום, בשעות השמש (בין השעות 16-11)". במידה ולא, יש לקחת תוסף של 1000-800 יחידות ויטמין D ליום בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש.

השמש, לפחות בישראל, כך מסתבר, היא גורם המספק לנו בחינם את הויטמין, אך "מאחר ובימים אלו איננו חשופים לשמש, כפועל יוצא של אמצעי המניעה כנגד הקורונה (סגר, מיעוט יציאות מהבית, בידוד עצמי), ובפרט על רקע החורף המתקרב, לכן, ברקע לכך, שורת איגודי בריאות וגופי מחקר בעולם המליצו לאחרונה על תיסוף ויטמין D לכלל האוכלוסיה, בעת מגיפת הקורונה. זאת, תוך הדגשת הסיכון הכרוך בטיפול לא מבוקר בויטמין, והצורך במחקרים פרוספקטיביים לטיוב ההמלצות באופן ספציפי עבור מגיפת הקורונה".

בשורה התחתונה, לאור החסר השכיח בויטמין באוכלוסייה בארץ, והיתרון האפשרי הטמון בתיקונו הן למערכות הגוף השונות בכלל והן למערכת החיסון בתקופת הקורונה בפרט (לצד הסיכון המועט בנטילתו), ממליצים באמ"ן "לפעול לשמירת סטטוס ויטמין D תקין בקרב אוכלוסיית ישראל זאת, באמצעות תיסוף הויטמין בהתאם להמלצות משרד הבריאות בנדון, וכן באמצעות הסברה".

ויטמין קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד