י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
קרוב מאוד לירושלים

יצא לחפש את הערבות מהמשנה ליד המעיין במוצא • צפו

אתמול (חמישי) ערב הושענה רבה, יצא יצחק כרמלי לכיוון מוצא, לחפש את הערבות המוזכרות במשנה, מדוע נקראה מוצא בשם זה? • תוכלו להביט בבריכה הנפלאה והמוצלת אליה הגיע כרמלי, ועל עצי הפטל עם הפירות הבשלים והעסיסיים

יצא לחפש את הערבות מהמשנה ליד המעיין במוצא • צפו
ערבות, אילוסטרציה צילום: Unsplash

יצחק כרמלי יוצא הפעם לחפש את הערבות של מוצא המוזכרות במשנה שבמסכת סוכה. "מצות ערבה כיצד? מקום היה למטה מירושלים ונקרא מוצא, יורדין לשם ומלקטין משם מורביות של ערבה" משנה סוכה

כרמלי בחיפוש אחר ערבות במוצא

כמה פעמים חלפתם על הגשר שמעל מוצא - כביש מספר 1, בואכה ירושלים. הידעתם שסביבות מוצא נובעים מעיינות רבים, שם נמצא הריכוז הגדול של מעיינות בהרי ירושלים, לכן נקרא שמו מוצא, מלשון מוצא מים.

ערב הושענה רבה, יצא יצחק כרמלי לחפש את המעיינות השופעים, והערבות שהתפרסמו בגודלם החריג, מסתבר כי חלק מהמעיינות יבשו, אך עדיין ניתן לפגוש בכמה מעיינות כשהבולט בהם הוא מעיין שכבה, הפורץ מתוך מערה קארסטית, הנמצאת בין עמודי הבטון התומכים בגשר סיבוב מוצא. מי המעיין צלולים וקרים ונאגמים אל בריכה המוצלת, בעץ פלפלון דמוי אלה. מסביב שפע עצי פטל עם פירות בשלים ועסיסיים.

"יורדין לשם ומלקטין ...ערבות" מציינת המשנה. מידי שנה, ניתן היה לפגוש ערב הושענה רבה, נערים שהיו באים ללקט ערבות כימי התקופה בו עמד בית המקדש על תילו. היום ימי הקורונה, מצאנו את מוצא ריקה ועצובה.

פתקא טבא יצחק כרמלי

ערבות מוצא יצחק כרמלי הושענא רבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד