י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סיפורו של ארגז כחול

לא תאמינו: ספר התורה העתיק נמצא בארון קבורה • צפו

בהגיע יצחק כרמלי אל מפונטה דלגדה - בירת האיים האזוריים • הגיע לארכיון ושם מצא את ספר התורה העתיק מונח בתוך ארגז כחול, לאחר מכן שמע את סיפורו ההסטורי והמרתק של ספר תורה זה והתרגש במיוחד • צפו בספר התורה

לא תאמינו: ספר התורה העתיק נמצא בארון קבורה • צפו
ספר התורה העתיק צילום: מתוך הסרטון

"שמחו נא, שמחו נא, בשמחת התורה"

זהו סיפורו של ארגז כחול תמים למראה, הטמון עמוק במרתפי הארכיון של האיים האזוריים, אוצר בתוכו ספר תורה עתיק, המקפל בתוכו סיפור היסטורי מרתק ובלתי פתור לגמרי.

יצחק כרמלי עם ספר התורה העתיק.

יצחק כרמלי מספר ל'בחדרי חרדים':  מסעותיי ברחבי העולם הפגישו אותי לא מעט, עם ספרי תורה מעניינים, ספרים עתיקים, כאלו ואחרים. אולם, סיפורו של ספר התורה, מפונטה דלגדה - בירת האיים האזוריים, שעבר גלגולים רבים, ריגש אותי במיוחד.

השנה היא 1977, שני נערים המטיילים בעומק מערה הפעורה לחוף האוקיינוס האטלנטי, מגלים לאור אבוקות, גוילי עור מוזרים, עליהם נכתבו אותיות שחורות.

את תעלומת הגוילים, פותרת המורה הקתולית, הקובעת כי מדובר בספר תורה יהודי. מאז התגלגל סה"ת גלגולים רבים. שנים ספורות אח"כ נרכש ספר התורה ע"י קפטן יהודי בשם מרווין פלדמן.

פלדמן ששירת בצבא ארה"ב קנה את ספר התורה כשהוא מונח בתוך - לא תאמינו, ארגז מתים, זאת, לאחר שהעיסקה הוצעה לו ע"י אחד מעובדי הבסיס הצבאי האמריקני.

קפטן פלדמן שחיבב מאוד את הספר, שנגנב מבית הכנסת שבפונטה דלגדה - ע"כ נרחיב אי"ה בהזדמנות אחרת - רכש לספר מעיל קטיפה תכול, העוטף עד היום את הספר הטמון במרתפי הארכיון.

למעשה, עד היום לא ברור, כיצד הגיע ספר התורה, שנכתב לפני יותר מ-200 שנה, ע"י הנגיד המרוקני - בריטי ר' מיימון אבוחבוט ז"ל, אל אותו ארגז מתים, שהיה טמון ומכוסה בעפר, באחד האיים הסמוכים לפונטה דלגדה.

אנדקוטה מעניינת הקשורה לאותו ספר תורה.

כשהונח הספר בבסיס הצבאי, ולא היה מי שיקרא בו, היה זה כומר קתולי מרומא, שידע קרוא וכתוב בעברית, והוא זה שהיה קורא כל שבת בספר תורה.

חג שמח

יצחק כרמלי, עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי ארכיון ספר תורה עתיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד