י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"קשה עלי פרידתכם"

כיצד תמחאי כפיים? כל מה שאת צריכה לדעת על שמחת תורה

שמיני עצרת הוא חג בפני עצמו הנקרא שמחת תורה, הוא אינו נכלל בימי הסוכות • הרבנית חגית שירה מספרת על היום בו נחתם החותם תחת החותם, ועד כמה הוא יום מיוחד לעמ"י, שאפילו הקב"ה אומר "קשה עלי פרידתכם" • מה כדאי שתדעי על שמחת תורה? ואילו מנהגים נוהגים?

כיצד תמחאי כפיים? כל מה שאת צריכה לדעת על שמחת תורה
הכנסת ספר תורה לשומרי אמונים בבי"ש צילום: שלומי טריכטר

שמיני עצרת הנקרא שמחת תורה הוא חג בפני עצמו ולא נכלל בתוך ימי הסוכות, ביום הזה נמסרים הפתקים שנכתבו בראש השנה, נחתמו ביום הכיפורים ונחתמו כחותם בתוך חותם בהושענא רבה ועל ידי השמחה ביום הנפלא הזה את ממתיקה את דינך ומתברכים מעשה ידייך ‼

שרשרת ארוכה של קרבת השם עומדת להגיע לסיומה, לאחר חמישים ואחת ימים (מראש חודש אלול) קשה לנו להיפרד, ואף הקדוש ברוך הוא אומר: "קשה עלי פרידתכם" ולכן זה נקרא עצרת. כביכול עוד יום אחד לעצור ולקלוט עוד מהקדושה.  

לפי הקבלה היום הזה הוא הראש הפירמידה של כל העבודה הרוחנית שהחלה בראש חודש אלול. העבודה מגיעה לשלמות ביום הזה ממש ואיך? על ידי השמחה!

וכך אומר הזוהר הקדוש על יום שמחת תורה: "יום זה מיוחד לישראל לבדם עם אבינו שבשמיים (לעצור ולקלוט אחד את השני) ומה שישאל ויבקש האדם מריבונו של עולם, יענה לו וימלא בקשתו".

ביום שמחת תורה אנחנו זוכים לסיים את התורה והיא שמחה עצומה וגדולה מאוד, ומעלות רבות אמרו חז"ל על מי שמשתדל לשמוח ולרקוד בפני ספר התורה ביום הזה עד כדי כך שנמחלים כל עוונותיו של אדם בשעה ששמח ורוקד מול התורה ואף מתברך בבנים ובני בנים גדולים בתורה וביראת שמיים כפי שכתב היסוד ושורש העבודה: "כל הזהיר בשמחה של תורה ביום הזה, בטוח שלא יפסוק תורה מזרעו...".

סגולה לשמחת תורה - לשמוח בתורה! כן, פשוט...  גם בעזרת הנשים אפשר למחוא כפיים ולרקוד (כמובן להקפיד שהווילון סגור)

מחיאת כפיים הקפידי להכות בכף ימין על כף שמאל בכדי להגביר מידת החסד על מידת הגבורה, להגביר הימין על השמאל בכדי להכניע את היצר הרע שמנסה היום לגרום לנו לא להיות בשמחה חלילה.

הפריחי נשיקות לספר התורה האהוב, ככל שתפריחי יותר נשיקות ותשמחי יותר עם התורה - תזכי לפרנסה, בנים, שמחה, זיווג, נחת וברכה לכל השנה.

הגאון ר' חיים פלאג'י כותב שמאוד חשוב להיזהר בתפילות בשמחת תורה "כי אין בכל אלו הימים יום רצון לה', לשמוע ה' תפילתו בכל מה דבעי כיום הזה"... חשוב מאוד לסיים ספר תהילים ביום הזה (ר' מרדכי מנדבורנא)  והבעל שם טוב הקדוש אמר שמי שיכוון בתפילת היום הזה – תפילתו תהיה בכוונה כל השנה.

אמר הצדיק מבעלזא: מה הם הריקודים בשמחת תורה אני לא יכול להגיד לכם, אך אוכל לומר שכל התפילות שלא עולות כל השנה עולות ביום הזה על ידי הריקודים וואאוו...

ומה אמר הרבי של חב"ד? הרבי הריי"ץ אומר כי בכל רגע מההקפות, אפשר לדלות ולמלאת דליים וחביות של השפעות בגשמיות ורוחניות לכל השנה... וואו! קחי בהקפה, הוא אומר...  את תשלמי!

בשעת ההקפות עמדי. אל תשבי. רק מי שחולה או זקן יכול לשבת, כך כותב הרמב"ם: "כל הרואה ספר תורה כשהוא מהלך (רוקדים בו, מוליכין אותו) חייב לעמוד מפניו" – כאשר ספר התורה מונח על הבימה אפשר לשבת. במידה ואת לא רואה את הספר (כאשר הווילון מכסה) את יכולה לשבת.

הקפות במוצאי שמחת תורה הוא מנהג קדוש מרבינו האר"י ורבינו הרש"ש – גם שם בקשי, התפללי ומחאי כפיים

סוכריות? לא בריא! אבל מנהג הסבתות היקרות שלנו והשמחה של הילדים, רק תזהרו... זה כואב לפעמים, וגם... לא הרבה. בבקשה וכמובן... לא לשכוח לקנות דגלים של שמחת תורה למתוקים שלנו...

חג שמח לכל בית ישראל חגית שירה

שמחת תורה מנהגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד