י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
רקדו עם מסכות

סיכום: כך חגגו את שמחת תורה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות

כך חגגו את שמחת תורה: המניין לנוגדנים בחסידות גור, הרבי ששהה בבית החולים, האדמו"ר שאמר קריאת שמע במשך שלוש שעות, עם כמה בחורים רקד הרבי מסאדיגורה? איך חגגו בקרלין, ומה היה בהיכלי הישיבות • משה ויסברג מסכם בהרחבה את שמחת התורה ב'בחדרי חרדים'

סיכום: כך חגגו את שמחת תורה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות
הקפות שניות במוצאי שמחת תורה צילום: ארכיון, שוקי לרר

עמך בית ישראל ועולם התורה והישיבות בכל מושבתם חגגו את חג שמחת תורה בהתעלות גדולה בבתי הכנסת, חלקם גם בשטחים הפתוחים, אך מפאת החום רבים חזרו לבתי הכנסת כדי לחגוג את החג וההקפות תוך שמירת ההנחיות ועטיית מסכות בכל מקום.

'בחדרי חרדים' מגיש כמדי מוצאי שמחת תורה את סיכום החג מהחצרות ומהישיבות במחיצתם של גדולי ישראל וחצרות הקודש.  

בחצרות האדמו"רים והחסידים

• בחצר חסידות גור נערך מנין חג מצומצם בדירתו של האדמו"ר מגור בירושלים, לשם הורשו להגיע רק בעלי נוגדנים ברמה הגבוהה ביותר, 20 איש לכל תפילה. בליל החג כובד הנגיד ר' אביש פלוטשעניק ב'כל הנערים'. ביום כובד הנגיד ר' חמוש פלוטשעניק ב'אתה הראית' ור' שלמה קופלוביץ ניגש שחרית. ר' דוד ירט שימש כבעל קורא וניגש לתפילת גשם ומוסף. חבר הכנסת יעקב ליצמן השתתף אף הוא בכל התפילות וכובד בעלייה במניין.  

• בחצר חסידות בעלזא נרשם השנה שינוי בכיבוד 'חתן בראשית', אותו היה מקבל כמידי שנה הגאון רבי שמואל יששכר רוזנגרטן זצ"ל, ראש ישיבות בעלזא שנפטר בתחילת הקיץ. מי שכובד ב'חתן בראשית' היה הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, בן האדמו"ר מבעלזא.

• האדמו"ר מקרלין סטולין השתתף בהקפות ובתפילות החג תוך שהייה בקפסולה סגורה מחוץ לבית מדרשו בגבעת זאב, הרבי בירך 'הגומל' לאחר שהחלים מקורונה. כמו כן קרא את פסוקי 'אתה הראת' במקומו. האדמו"ר הקיף את הבימה עם ספר תורה ואח"כ עמד ליד הבימה וכשהגבאי ניסה לגשת לקחת את הספר לא רצה הרבי להעביר לו אותו בידיו והניחו על הבימה והגבאי לקחו מהבימה ורקד מבלי לתת יד לאף אחד. 

בחצר החסידות בגבעת זאב התארגנו עם שולחן בצד בו הונחו כל ספרי התורה וכל קפסולה קיבלה שעה בה הגיעו חבריה לקחת את ספר התורה. בכניסה עמד סדרן עם אלכוג'ל וחיטא לכל אחד את ידיו, וכך נכנסו, לקחו ס"ת הקיפו את הבימה והחזירו לשולחן. בכל הקפסולות היו חבלים לריקוד, גם משפחת הרבי רקדה עם החבלים. 

• בחצר חסידות באיאן, הקלויז המרכזי ברחוב מלכי ישראל בירושלים היה מחולק לשני חלקים: הקלויז הישן רק למבוגרים ובחלק החדש היו פרנצע'ס לבחורים ולצעירים. רוב החסידים נשארו בבתי המדרשות ברחבי הארץ. בבתי הכנסת חגגו את ההקפות לפי שמות משפחה בכדי להיזהר ולהישמר מהנגיף. 

• בחצר חסידות סאדיגורה נרשם השנה חידוש בשמחת תורה, שזהו חג שמחת תורה הראשון ללא האדמו"ר בעל ה'עטרת ישראל' מסאדיגורה זצ"ל, שהסתלק לבית עולמו בחודש אב האחרון. בכל שמחת תורה יש ספר תורה מיוחד שעמו רוקד האדמו"ר בהקפות וקוראים בו רק למפטיר בשמחת תורה. השנה רקד הרבי עם ספר התורה של ה'אפטא רב' זיע"א.

את ספר התורה הביא הנגיד ר' יעקב הופמן ממיאמי, יצוין כי הרבי מסאדיגורה קרוי על שמו של ה'אפטא רב'.

מי שמכובדים לעשות את הגבהה והגלילה ולשים את הכתר והטס על ספר התורה הם שלושה בחורים מצטיינים מתלמידי הישיבה של החסידות שנבחנים במשך השנה על הכי הרבה מאות דפי גמרא בכתב, אצל ראש החבורות הגאון החסיד רבי יחזקאל טירהויז, לאחר שכל השנה הם משקיעים ומנצלים את בין הסדרים לשקוד על תלמודם ולהיבחן.

השנה שלושת הבחורים שנבחרו הם, הבחור שניאור כהן בן החסיד ר' מרדכי שלמה כהן, שנבחן 980 דפי גמרא בכתב והוא כובד בהגבהה, השני הוא הבחור נחום בן הרב צבי שצדרוביצקי שנבחן על 800 דפי גמרא והוא כובד בגלילה, והבחור השלישי הוא אברהם יעקב בן הרב שלמה שצדרוביצקי שנבחן 520 דפי גמרא וכובד לשים את הכתר והטס. לאחר מכן פצח האדמו"ר עמם בריקוד מרגש - 'אשרי מי שגדול בתורה ועמלו בתורה', יחד עם מאות החסידים שהגיעו להסתופף בצלו של הרבי במרכז החסידות בבני ברק שם שמרו על ההנחיות ורקדו כפי ההוראות.

• בחצר חסידות נדבורנה, לראשונה עקב הקורונה האדמו"ר נזהר מאוד ובמהלך כל חג הסוכות העתיק את בית המדרש לרחבת הסוכה, שם נערכו התפילות בכל יום, כמו"כ שיעורי תורה ושמחות בית השואבה שהיו נערכים כל השנים בכל יום הועברו רק דרך קו החסידות. בשמחת תורה ישב הרבי על במה גבוהה בסמוך למקומו ומשם רקד, והחסידים נשארו על המקומות ומשם רקדו ללא ידיים. האדמו"ר נשא דברים וביקש שכל חסיד ייקח על עצמו ללמוד מסכת גמרא עד שמחת תורה תשפ"ב, ואז יסיימו גם תורה בכתב וגם בעל פה. כמו"כ במהלך ההקפה החמישית הגישו את כל הבחורים המבוגרים לאדמו"ר ואלה התברכו לשידוך בקרוב.

• חסידי לעלוב חגגו את שמחת תורה לראשונה ללא נוכחות האדמו"ר שאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר בחול המועד בעקבות דלקת בגופו. הרבי נבדק ונמצא שלילי לנגיף, אך יישאר עוד מס' ימים בבית החולים. החסידים התכנסו בבית המדרש של החסידות ברחוב מנחת יצחק בבית שמש ומעמד ההקפות נערך בהשתתפות בניו של הרבי. במהלך החג יצאו מס' חסידים מבני ברק רגלית לתל השומר להשלים מניין לאדמו"ר.

• בחצר ראש הישיבה הגר"ש אלתר בירושלים, שם חגגו שנה בדיוק ליסוד הקהילה בשמחת תורה תש"פ, יצאו במיזם מקורי ובו מכירת העליות והמצוות לשמחת תורה נמכרו דרך הרשת המקוונת בסכומים של עשרות אלפי דולרים. מכירת העליות והמצוות בחג נמכרו לטובת קרן בניין בית המדרש הגדול שייבנה בירושלים, לאחר שעדיין אין מבנה קבע לחצר הגר"ש אלתר.

ראש הישיבה כובד ב'כל הנערים', ב'חתן תורה' וב'חתן בראשית'. באמירת 'אתה הראית' בליל יו"ט כובד הגרד"ח אלתר. ב'אתה הראית' ביום כובד רבי אברהם מרדכי אלתר וב'אתה הראית' הקפות שניות כובד רבי ישראל מרדכי אלתר.

• בחצר חסידות מהרי"ד מלעלוב התפללו בבית המדרש של חסידי ביאלא ברחוב אבינדב בירושלים, התפילה בליל החג אמורה היתה להתחיל בשעה 19:30, אך למעשה הרבי איחר ונכנס אחרי השעה 20:30. לדברי עדי ראייה ששוחחו עם 'בחדרי חרדים', היה מעשה ממש לא יאומן: הרבי קרא קריאת שמע במשך יותר משלוש וחצי שעות, בסיומה כששאלו את הרבי מדוע האריך זמן כה רב, השיב שזה היה נראה לו בערך 10 דקות. התפילה הסתיימה ב-02:10 והרבי עם כל חולשתו עמד כל ההקפות על הבימה עם ספר התורה ולא ישב אפילו שניה ולא טעם כלום מתחילת החג עד 2:30 בלילה.

• בחצר חסידות פיטסבורג חגגו את שמחת תורה בצל הרבי החדש שהוכתר במסע הלוויה. בצאת החג החסידים לבשו בגדי חול עם קריעה בדש בגדיהם לאור שבעת ימי האבל אשר החלו הערב - אסרו חג. החסידים ישבו חצי שעה על הארץ ושמעו לאחר מכן שיחה מהמשב"ק ר' הרשל קעניג, מיד לאחר מכן החלו האדמו"ר ואחיו לשבת שבעה בבית המדרש. 

• בחצר חסידות שומרי אמונים חגגו את שמחת תורה אצל הרבי החדש משומרי אמונים, אשר ממלא מקום אביו מאז הסתלקותו בחודש אב האחרון, בליל שמחת תורה סיימו הקפות בשעה 02:00 לפנות בוקר. היום סיימו את ההקפות בשעה 19:00 בערב.

• בחצר חסידות קאליב נרשם השנה חידוש, כאשר בכל שנה האדמו"ר נושא דברי התעוררות קודם אמירת ההושענות בהושענא רבה כמנהג זקנו האדמו"ר מקאליב זצ"ל, אך השנה נשא האדמו"ר דברי חיזוק והתעוררות קודם ההקפות בליל החג ועורר את הציבור לשמוח בשמחת התורה כדבעי שזו מצוות היום וחובת ההודיה לבורא עולם על כל חסדיו הגלויים והנסתרים בכל עת. ההקפות נערכו במעגלים לפי משפחות כאשר בין הקפה להקפה עברו ידיות הספרי תורה חיטוי בחומר מיוחד.

בהיכלי התורה והישיבות וחצרות גדולי ישראל

• לאחר שבערב שמחת תורה חל שינוי מדאיג במצב בריאותו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי שנדבק בקורונה, בני הבית מדווחים הערב ל'בחדרי חרדים' כי הרב התפלל בחג שמחת תורה, השתתף בהקפות עם ספר תורה זעיר, המשיך בשגרת סדר יומו בלימוד התורה ואכל את סעודות החג כהרגלו. הרב נמצא במעקב צמוד של רופא, ויש להמשיך בתפילה להחלמתו המלאה. הציבור נקרא להמשיך להרבות בתפילה עבור הגאון רבי שמריהו יוסף חיים בן פעשא מרים לרפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל.

• ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין חגג השנה את שמחת תורה בביתו, כאשר הוא מתפלל בחדרו לבד ומניין מצומצם נמצא במרפסת בשטח פתוח וחלון פתוח כאשר בינהם מפריד שקף פלסטיק. ראש הישיבה אחז ספר תורה קטן מיוחד בשבילו של ישיבת פוניבז' ורקד את ההקפות במשך חצי שעה בלילה וחצי שעה ביום. ראש הישיבה עלה לעליית 'חתן תורה'. בשעת קריאת התורה בחג הורה מרן ראש הישיבה לקיים "מי שברך" לכל חולי הקורונה בעם ישראל.

יצוין כי בכל שנה ראש הישיבה משתתף בהקפות המוניות בישיבת פוניבז' בהשתתפות אלפים ובטיש הידוע במוצאי החג, אך השנה לא התקיים מניין מטעם ישיבת פוניבז' ב'אוהל קדושים' בהוראת ראש הישיבה בשל המצב. בערב החג בנו ארון קודש בתוך חדרו של ראש הישיבה, שם שהה לבד במהלך ההקפות, וראש הישיבה הוציא והכניס את הספר תורה לבדו והחזיקו בכל מהלך ההקפות, ראש הישיבה אמר בקול את פסוקי 'אתה הראית' ואת הפסוקים בהקפה הראשונה גם בלילה וגם ביום.

• נשיא מועצת חכמי התורה ראש הישיבה חכם שלום כהן שהה בחג שמחת תורה בבית חתנו הרב יצחק זיאת בשכונת רמות בירושלים, לאחר 60 שנה שחגג בישיבת 'פורת יוסף', בבית חתנו קיים את התפילות וההקפות בסוכה הסגורה. 

• זקן ראשי הישיבות הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק התפלל את התפילות בביתו ברחוב עלי הכהן 17 בירושלים. ראש הישיבה כובד ב'חתן תורה' והחזיק את ספר התורה בהקפות. בהיכל ישיבת בריסק כובד בנו הגאון רבי יצחק זאב סולובייצ'יק ב'חתן תורה'. 

• חבר מועצת גדולי התורה הגרב"מ אזרחי, ראש ישיבת 'עטרת ישראל', קיים את התפילות בביתו יחד עם מספר מצומצם של מקורבים, לאחר שרעייתו הרבנית שולמית החלימה בחסדי שמים מנגיף הקורונה. 

• בישיבתו של זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך בבית שמש חגגו את שמחת תורה במעמד ראש הישיבה שהגיע מירושלים. זכות קניית עליית 'חתן תורה' עבור ראש הישיבה נמכרה בהתחייבות של לימוד אלפי דפי גמרא וכתיבת ומסירת כמאה חבורות של חידושי תורה על הסוגיות הנלמדות בישיבה. כשעלה לתורה ערך ראש הישיבה 'מי שברך' לרוכש להצלחה בתורה ולאחר מכן ערך 'מי שברך' לרפואת שר התורה הגר"ח קנייבסקי. במסיבת החג אף נשא ראש הישיבה הגר"מ שטרנבוך דברים בשגב קדושת ימי המועדים. 

• ראש הישיבה הגרב"ש הכהן דויטש, כפי שהתפרסם בערב שמחת תורה קיבל ראש הישיבה את ההודעה כי נדבק בנגיף, ראש הישיבה חש בטוב התפלל את תפילות החג בביתו עם מניין בחןרי ישיבות מחלימי קורונה, כשהבחורים אף זכו לדבר באופן אישי בלימוד עם ראש הישיבה.

• בישיבת סלבודקה בבני ברק ערכו את ההקפות בצורה מצומצמת בהשתתפות חמישים בחורים המתגוררים סמוך לישיבה בהשתתפות ראשי ורבני הישיבה ששהו כל אחד בתוך קפסולה סגורה. 

• בישיבת 'כנסת יצחק' בחדרה קיימו את ההקפות בשלושה מוקדים ברחבי הארץ, בבני ברק, בירושלים ובמודיעין עילית. ראש הישיבה הגאון רבי יהושע ארנברג הורה לבחורים שלא להגיע לישיבה, שכן כל זמן קיץ ואלול למדו כרגיל כי 'תורה מגנא ומצלא' אבל בשמחת תורה שלא לומדים לכן כל אחד יחגוג במקומו בעיר בה הוא מתגורר. 

• בישיבת 'תפרח' קיימו את שמחת תורה בהשתתפות מאות בני הישיבה בראשות ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ. בין בני הישיבה - מאות מחלימים. 

• בישיבת מיר ברכפלד קיימו מניין מצומצם בהיכל הישיבה. שאר בני הישיבה השתתפו במניין מרכזי בעיר בני ברק.

• בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק חגגו את שמחת תורה בישיבה רק לאלו החולים שנדבקו בנגיף והחלימו. מי שהשתתפו בחג בישיבה היו רבני הישיבה הגאון רבי טוביה שפירא והגאון רבי יואל מקלב שהחלימו מהנגיף.

הקפות שמחת תורה נחגגו כרגיל בישיבות פוניבז' (בראשות הגר"ש מרקוביץ), 'עטרת שלמה' שם השתתפו ראשי הישיבה הגרש"ב סורוצקין והגרח"מ אוזבנד, בישיבת 'בית מתתיהו' השתתפו 450 בחורים, בישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) בשכונת רמות, כנסת יצחק מודיעין עילית ועוד ישיבות רבות. בישיבת הגר"ח מן ההר חגגו את שמחת תורה בירושלים ולא בישיבה בביתר.  

כך גם ישיבות רבות קיימו את שמחת תורה באולמות שמחה בבני ברק, כדוגמת ישיבת חמד, אורחות תורה, תורה בתפארתה, רינה של תורה, וכנסת יחזקאל, לצד מניין שנערך בישיבת 'אורחות תורה' בבני ברק אך ורק לאלו שהחלימו מהנגיף. בישיבת 'אור ישראל' הצטרפו בני הישיבה הגרים בבני ברק למניין של יוצאי 'אור ישראל' בעיר. בחורי חברון גבעת מרדכי גם ארגנו מניינים ברמת שלמה וכן בבני ברק. 

• בישיבת 'נתיבות חכמה' (וולפסון) קיימו הקפות בכל עיר ועיר כשהמיקום המרכזי היה בשכונת רמות, שם חגגו במשך תשע שעות הקפות ביום. 

בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק חגגו רק 80 בחורים את ההקפות. ראשי הישיבה הגר"ש קנייבסקי, הגר"ב רימר והגר"י קארפ נמצאו חיובים לנגיף.

• בישיבת 'זכרון מיכאל' בזכרון יעקב חגגו את שמחת תורה עם ארבעה מניינים, אחד לחולים מאומתים, אחד למבודדים, אחד לאלו שהחלימו ואחד לאלו שהם שליליים לנגיף. 

• בבית מדרשו של הגר"צ בוארון בשכונת בית ישראל בירושלים, קיימו את כל תפילות השבת בתוך בית המדרש ברוב עם (50 איש) וערכו את ההקפות עם ספרי התורה כרגיל במשך זמן ממושך.

• בבית המדרש הגדול של הגר"ח גריינמן זצ"ל, לאחר פטירתו השנה של הגאון רבי אריה איברהמס זצ"ל, שהיה מכובד ב'חתן תורה', כובד השנה בעלייה הגאון רבי אי"ש גריינימן, רבה של זכרון יעקב. בהוראת הרבנים, הציבור נשאר על מקומו ושרו שירים במשך שעה ארוכה.

שמחת תורה חצרות הקודש עולם הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד