י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מסננים מיוחדים

מחקר מפתיע: סיכוי נמוך להידבק בקורונה בטיסה

"הסיכון להידבק בקורונה בטיסה נמוך מאד" קובע מחקר חדש, שמעמיד תחת סימן שאלה את ההחלטה הגורפת על סגירת השמים • מה הסיבה לכך וכיצד המחקר ישפיע על מקבלי ההחלטות?

מחקר מפתיע: סיכוי נמוך להידבק בקורונה בטיסה
עולים לטיסת ישראייר צילום: באדיבות המצלם

האם הפסקת הטיסות מחשש להידבקות בטיסה נבעה מפרנויה מוגזמת? מחקר שנערך בידי חברות תעופה, מעלה כי הסיכון להידבק בקורונה בטיסה, גם אם ישנו נוסע חולה על המטוס, נמוך מאד. "הסיכון של נוסע להידבק בקורונה בזמן שהותו במטוס נראה נמוך מאוד", אמר היועץ הרפואי של IATA, האיגוד הבינלאומי לתעופה, ד"ר דייויד פאוול.

האיגוד הבינלאומי לתעופה טוען כי רק 44 מקרים של הידבקות בקורונה הועברו במהלך טיסה, וזאת מתוך 1.2 מיליארד נוסעים. המשמעות היא שמדובר במקרה אחד לכל 27 מיליון נוסעים, זאת כאשר הסיכוי להידבק בנסיעה בתח"צ גבוהה בהרבה.

מדובר אמנם במחקר שנערך בידי חברות תעופה כך שהוא נתפס כמוטה, אך נציין שגם מחקרים אחרים הגיעו לתוצאות דומות. בין היתר דווח כי גם בישראל, נראה שהגיעו למסקנות די דומות.

המחקר מסתמך על אלפי טיסות, ביניהן כאלו שהתברר לאחר מכן כי היו בהן חולי קורונה, אך בתום בדיקה התברר כי הנוסעים האחרים, כולל אלו שישבו בקרבת מקום, לא נדבקו. "אנו חושבים שהנתונים הללו מרגיעים ביותר", אמר ד"ר פאוול, והוסיף: "מעודד עוד יותר הוא כי הנתונים שפורסמו התרחשו לפני חבישת מסכות נרחבת במטוסים ובשדות תעופה".

הסיבה לכך, טוענים בחברות התעופה, כי מערכות זרימת אוויר במטוסים שולטות בתנועת החלקיקים בתא ומגבילות את התפשטות הנגיפים. המחקר טוען כי מערכות זרימת אוויר של המטוסים, מסננים מיוחדים, המחסום הטבעי של המושב, זרימת האוויר כלפי מטה ושיעורי תחלופת אוויר גבוהה מפחיתים את הסיכון להעברת מחלות בתא.

המסקנה שלהם היא שנתונים אלו בשילוב עם חבישת מסיכה, יהפכו את הנסיעה לבטוחה. "תוספת של חבישת מסכות על רקע חששות מהמגפה מוסיפה שכבת הגנה נוספת ומשמעותית יותר, ההופכת את הישיבה במטוס לבטוחה יותר מרוב הסביבות המקורות האחרות", סיכמה IATA. כעת נותר לתהות האם גם במשרד הבריאות יאמצו את ההחלטה, כשבכך יהיה ניתן להחזיר את תחום הטיסות לתחיה.

 

טיסות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד