י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סקרנים ונענים

מהי חברה בע"מ ומה היתרונות שלה?

חברה בע"מ, מוגדרת כ"אישיות משפטית", מה ההבדל בין עוסק פטור או מורשה לבין חברה זו? מה בעלי חברה זו נצרכים לשלם? ומה היתרון בניהול חברה זו? • כל התשובות

מהי חברה בע"מ ומה היתרונות שלה?
בעלי עסקים צילום: pixsabay

בפעמים הקודמות עסקנו בעוסק פטור ובעוסק מורשה הפעם הגיעה תורה של "חברה בע"מ.

מהי חברה בע"מ?

חברה בע"מ מוגדרת כ"אישיות משפטית". מדובר בצורת התאגדות שהוקמה במטרה לבצע פעולות שונות למטרת רווח.

חברה בע"מ היא יצירה שונה לגמרי מעוסק פטור ומעוסק מורשה. כך למשל, בעוסק פטור ובעוסק מורשה יש זהות מוחלטת בין העוסק לבין הבעלים ובד"כ מספר העוסק זהה למספר תעודת הזהות של הבעלים.

לעומת זאת, חברה בע"מ היא אישיות עצמאית ונפרדת מבעליה. הבעלים מכונה "בעל מניות" ויכולים להיות מספר בעלי מניות. האחריות המשפטית של החברה בע"מ נתונה בידי החברה עצמה ולא בידי בעליה, הנחשבים כאמור לבעלי מניות. 

פעילות עסקית בצורה של חברה משדרת בדרך כלל תדמית טובה יותר.

אבל חשוב לדעת שהקמת חברה בע"מ דורשת מבעליה לשלם מספר תשלומים שאינם נדרשים מעוסק פטור ו/או מעוסק מורשה למשל: אגרת הקמת חברה, אגרה שנתית, תשלום לעורך דין ותשלום לרואה חשבון.

בשורה התחתונה עלויות התפעול של חברה בע"מ יקרות יותר מתפעול עוסק מורשה. 

יחד עם זאת, להתאגדות חברה בע"מ יש יתרונות כשהבולט שבהם הוא היתרון של תכנון מס. עצמאי לעומת חברה מחויב לשלם מיסים על כל רווחיו ושיעור המס יכול להגיע ל 45%. בחברה בע"מ, התהליך הוא קצת מורכב יותר. הבעלים של החברה מקבל משכורת מהחברה ועליה הוא משלם מיסים בתור עובד שכיר. השלב הבא הינו מיסוי החברה (במידה והיא מרוויחה), החברה משלמת מס חברות לאחר שנרשמה כהוצאה משכורתו של הבעלים. שעור מס חברות הינו סביב  23%. כתוצאה מכך ישנו יתרון מיסוי גדול לטובת החברה , שכן מיסוי זה נמוך משיעור מס עוסק כעצמאי. 

בדרך כלל יחד היתרון יישאר כל עוד לא ימשוך הבעלים של החברה את רווחיו כדיבידנד, אלא ימשיך וישקיע את יתרת העודפים בעסק כגון: רכישת ציוד, השקעות ועוד.

יתרון נוסף ולא פחות חשוב הוא עקרון האישיות הנפרדת והאבחנה בין הבעלים לבין העסק. יתרון זה גורם לכך שבשונה מעוסק מורשה ומעוסק פטור, לא ניתן בדרך כלל לרדת לנכסיו של הבעלים במקרה של חדלות פירעון.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש בלבד.

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.

יתרונות וחסרונות עסקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד