י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בישראל דאגו להצטייד

מחקר בארה"ב: התרופה האנטי ויראלית הוכחה כיעילה לקורונה

התרופה האנטי ויראלית, קיבלה אישור חירום לטיפול בחולים שנזקקו לחמצן, ואכן גילתה יעילות • בישראל דאגו להצטייד במלאי ניכר של התרופה עוד בטרם פורסמו המחקרים

מחקר בארה"ב: התרופה האנטי ויראלית הוכחה כיעילה לקורונה
חולה קורונה בבית חולים צילום: נתי שוחט, פלאש 90

יש תקווה: לאחר שתרופות אחרות, גם כאלו שנתפסו כיעילות ואפילו זכו לפרסום (כמו "התרופה של טראמפ") הצליחו לאכזב, מתברר שדווקא הרמדסיביר, תרופה המיועדת במקור לטפול במחלות ויראליות, מצליחה לשמר את מעמדה כתרופה שהוכיחה יעילות בטיפול בסיבוכי קורונה בחולים מונשמים.

מחקר נרחב שנערך כעת בארה"ב קבע כי תרופת הרמדסיביר הוכחה כיעילה לטיפול בנגיף הקורונה. בדו"ח שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, מאשרים החוקרים את היתרונות של התרופה רמדסיביר, המשמשת לטיפול בחולים המאושפזים בשל נגיף הקורונה והם נזקקים לחמצן.

התרופה, שמצויה בשימוש גם בבתי החולים בישראל, קיבלה בתחילה אישור לשימוש חירום בחודש מאי על ידי מנהל התרופות האמריקאי (FDA) בחולים הזקוקים לחמצן. היא מעכבת את יכולת ההתרבות של הנגיפים, ונמצא כי היא מקצרת את זמן האשפוז. אך כעת מדובר בתוצאות של מחקר ראשוני שאכן מוכיח כי התרופה מוכיחה יעילות.

המחקר החל בחודש מאי (אדר), כאשר בסך הכול גויסו למחקר 1,062 חולים שהראו עדויות לזיהום בדרכי הנשימה התחתונות. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת המורכבת מ-541 חולים שקיבלו את התרופה, והקבוצה השנייה המורכבת מ-521 הנותרים שקיבלו תרופת פלצבו (תרופת דמה).

הדו"ח מלמד כי לאורך כל תקופת הניסוי נתקלו החוקרים באתגרים רבים, שכן נגיף הקורונה מעכב תנועה ומתנהג אחרת ביחס למוכר למדע. אך בסופו של דבר התוצאות הראו גם כי לאלה שקיבלו את רמדסיביר יש זמן החלמה חציוני של עשרה ימים, בהשוואה ל -15 יום בקרב קבוצת הפלצבו.

שיעור התמותה בקרב חולי רמדסיביר היה גם נמוך יותר: 6.7% מנוטלי התרופה נפטרו בתקופת מחצית הניסוי (15 ימים), לעומת 11.9% בקרב קבוצת הפלצבו. בתום הניסוי נפטרו 11.4% ממטופלי הרמדיסביר לעומת 15.2% שטופלו בפלצבו. לסיכומו של דבר, כותבים החוקרים כי "רמדסיביר היה עדיף על פלצבו בקיצור זמן ההחלמה בקרב מבוגרים שאושפזו עם קורונה והיו להם עדויות לזיהום בדרכי הנשימה התחתונות".

נזכיר כי בישראל דאגו להצטייד במלאי ניכר של התרופה, וזאת עוד בטרם פורסמו המחקרים. גם בארה"ב נעשה שימוש נרחב בתרופה, עוד בימי הגל הראשון, כאשר הרחבת השימוש בארה"ב נעשתה בעקבות מחקר שפורסם באוגוסט בכתב העת JAMA שהעלה כי חולים שקיבלו טיפול סטנדרטי יחד עם התרופה רמדסיביר, הגדילו ב-65% את הסיכוי שלהם לשיפור במצב הקליני לעומת חולים שקיבלו טיפול סטנדרטי בלבד.

קורונה ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד