י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ראיון מרתק

"התמודדות עם נוער מנותק": ראיון מרתק על חינוך הדור הצעיר

הקמפוס החרדי באוניברסיטת בר-אילן מציע מסלול לימודים לתואר ראשון דו-חוגי במנהיגות וניהול מערכות חינוך ובייעוץ חינוכי בבתי-הספר, מסלול שהוא מקפצה לנשי הוראה חרדיות למשרות ניהול במערכת החינוך• ראיינו את ד"ר תהל בן צבי-אוזן שחוקרת ומלמדת את אחד הנושאים החשובים שבאחריותה של מערכת החינוך ובידיהן נשי החינוך – כיצד אנו מבטיחים את רווחתם הרגשית של הילדים והילדות שלנו 

"התמודדות עם נוער מנותק": ראיון מרתק על חינוך הדור הצעיר
קמפוס בר-אילן צילום: שיווק בר-אילן

אל הקמפוס החרדי באוניברסיטת בר-אילן מגיעות נשי חינוך חרדיות, מורות, יועצות חינוכיות, מנהלות בתי ספר, יש להן ניסיון רב והן מקצועניות לעילא. באמצעות הלימודים לתואר ראשון דו-חוגי במנהיגות וניהול מערכות חינוך ובייעוץ חינוכי בבתי-הספר הן מבקשות לחזק את היסודות המקצועיים שהן מביאות עמן, לתמוך אותם בידע ובכלים אקדמיים ומדעיים. "אחד היתרונות הגדולים של התכנית הזאת היא האינטימיות שלה," אומרת ד"ר בן צבי-אוזן. "זה מתחיל במבנה שבו אנו יושבים, הקמפוס החרדי נמצא במיקום אסטרטגי מאוד בתוך האוניברסיטה בפינה מוקפת עצים ופסטורלית, שמורה ומבודדת, שתמצאי בו את כל המעטפת הדרושה לכל סטודנטית וסטודנט באקדמיה – מספרייה ועד קפיטריה.

נוסף על כך, הלימודים מתקיימים בקבוצות אינטימיות, כ-20 בנות במחזור, וכך מתאפשרת למידה מעמיקה מאוד, תהליך הפנמה ממשי של החומרים וקשר אישי ואמיץ שמבטיח שאף סטודנטית לא תיבלע או תלך לאיבוד במערכת."

ד"ר בן צבי-אוזן השלימה את תאריה הראשון, השני והשלישי במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, בתארים המתקדמים התמקדה בנוער בסיכון ובהתנהגויות סיכון. לצד ותק של 14 שנות הוראה בבר-אילן היא גם עובדת בשטח, בבתי-ספר, ברשות לשיקום האסיר, בחסות הנוער – וכך מביאה קול עשיר, שמשלב בין המחקרים החדשניים והמקצועיים ליישומם בשטח, ולכך ערך מוסף רב בעבור הסטודנטיות בתכנית, שבעצמן מעורבות עמוק בעשייה חינוכית מגוונת.  

"בתכנים המורכבים של חינוך בנקודות קיצון יש לעסוק ברגישות רבה," אומרת ד"ר בן צבי-אוזן, "אנו עוסקות בנוער נושר, במניעת אלימות, בילדים ובנוער במצבים רגשיים קשים, בהתנהגויות סיכון –תופעות, שלצערנו, אינן פוסחות על אף מגזר. לעתים אני פוגשת חוסר אונים וחוסר בכלים, של המערכת של המורות, של הצוותים וקושי להכיל ולהתמודד, ובשיעורים שלי אני מבקשת להעלות למודעות את התופעות הללו, לחשוף את הסטודנטיות לאופנים שבהם אפשר לזהות קושי רגשי או פגיעה ולהציע פעולות, שאנחנו, כנשי חינוך, יכולות לעשות בנידון: איך למנוע, איך לתווך מערכתית, איך להתמודד."

קורס הליבה שמלמדת ד"ר בן צבי-אוזן הוא סמינריון בשם "התמודדות עם נוער מנותק", העוסק בנערים ובנערות מהמגזרים הדתי והחרדי, שנשרו מהמסגרות הפורמליות הרצויות ומוצאים עצמם תלושים. בקורס הזה נדרשות הסטודנטיות לכתוב עבודה סמינריונית מעמיקה על סמך ראיונות שהן עורכות עם בני ובנות נוער. "בסמינריון זה ובקורסים האחרים שלי אני חושפת אותן ללא פשרות וללא הנחות לכל המודלים והמחקרים הבין-לאומיים החדשניים, המקצועיים והעדכניים ביותר שנעשים היום, וזאת מבלי לפגוע בעולם התוכן שלהן. אתן דוגמה מקורס מתוקשב, שאותו לומדות הסטודנטיות מרחוק בזמנן שלהן, אופן למידה נוח מאוד, בעיקר לנשים שעובדות במשרה מלאה ומטופלות במשפחה ובילדים.

הקורס עוסק באתגרים ובשינויים בחברה המערבית הכללית ובמקומות הספציפיים שבהם השינויים האלה פוגשים את המגזרים הדתיים והחרדיים. אחד הדברים המרכזיים בחינוך המודרני הכללי הוא הדאגה לרווחה הנפשית של הילדים, ההקשבה, יצירת קשר אישי – אלה במרכז. במגזרים הדתיים והחרדיים – הסמכות קודמת לכך. אבל האתגרים שמזמן העולם לנו ולילדינו היום, דורשים פתרון אחר, אפשר לומר: ימין מקרבת ושמאל מקרבת אף יותר. הקשר האישי ועבותות של אהבה הן הדרך להגיע אל נפשו של הילד ולהשפיע עליו לטובה. ומה שיפה הוא שאנו רואים את הגישה הזאת הן במחקר האקדמי והן במשנות חינוכיות יהודיות בנות-זמננו. מחקריהם של רוס והילבורן, נוירו-קרימינולוגים מהמרכז הקוגניטיבי של קנדה, מוכיחים שחשיפה לטוּב, להתנהגות פרו-חברתית, למשל, לקחת נערים בסיכון להתנדב, לחשוף אותם לאנשים שמעריכים אותם ומאמינים בהם – כל אלה יוצרים שינוי לא רק בהתנהגותם, אלא גם במוחם.

רוצה להשתלב בתואר אקדמי בכיר? השאירי פרטים ונחזור אלייך בהקדם>>>

אוניברסיטת בר־אילן סטודנטיות דתיות תואר ראשון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד