1. עמוד הבית
  2. עסקים ונדל"ן
  3. לימודים

"התמודדות עם נוער מנותק": ראיון מרתק על חינוך הדור הצעיר

הקמפוס החרדי באוניברסיטת בר-אילן מציע מסלול לימודים לתואר ראשון דו-חוגי במנהיגות וניהול מערכות חינוך ובייעוץ חינוכי בבתי-הספר, מסלול שהוא מקפצה לנשי הוראה חרדיות למשרות ניהול במערכת החינוך• ראיינו את ד"ר תהל בן צבי-אוזן שחוקרת ומלמדת את אחד הנושאים החשובים שבאחריותה של מערכת החינוך ובידיהן נשי החינוך – כיצד אנו מבטיחים את רווחתם הרגשית של הילדים והילדות שלנו • אצל ד"ר בן צבי-אוזן תלמדו כיצד המחקר הבין-לאומי החדשני בשילוב משנותיהם החינוכיות של גדולי הדור בימינו, יוכלו לשמש אתכן כדי להשפיע על מערכת החינוך בהווה ובעתיד 

כתבה מקודמת, ב' חשון תשפ"א 20/10/2020 10:32

קמפוס בר-אילן קמפוס בר-אילן צילום: שיווק בר-אילן

אל הקמפוס החרדי באוניברסיטת בר-אילן מגיעות נשי חינוך חרדיות, מורות, יועצות חינוכיות, מנהלות בתי ספר, יש להן ניסיון רב והן מקצועניות לעילא. באמצעות הלימודים לתואר ראשון דו-חוגי במנהיגות וניהול מערכות חינוך ובייעוץ חינוכי בבתי-הספר הן מבקשות לחזק את היסודות המקצועיים שהן מביאות עמן, לתמוך אותם בידע ובכלים אקדמיים ומדעיים. "אחד היתרונות הגדולים של התכנית הזאת היא האינטימיות שלה," אומרת ד"ר בן צבי-אוזן. "זה מתחיל במבנה שבו אנו יושבים, הקמפוס החרדי נמצא במיקום אסטרטגי מאוד בתוך האוניברסיטה בפינה מוקפת עצים ופסטורלית, שמורה ומבודדת, שתמצאי בו את כל המעטפת הדרושה לכל סטודנטית וסטודנט באקדמיה – מספרייה ועד קפיטריה.

נוסף על כך, הלימודים מתקיימים בקבוצות אינטימיות, כ-20 בנות במחזור, וכך מתאפשרת למידה מעמיקה מאוד, תהליך הפנמה ממשי של החומרים וקשר אישי ואמיץ שמבטיח שאף סטודנטית לא תיבלע או תלך לאיבוד במערכת."

ד"ר בן צבי-אוזן השלימה את תאריה הראשון, השני והשלישי במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, בתארים המתקדמים התמקדה בנוער בסיכון ובהתנהגויות סיכון. לצד ותק של 14 שנות הוראה בבר-אילן היא גם עובדת בשטח, בבתי-ספר, ברשות לשיקום האסיר, בחסות הנוער – וכך מביאה קול עשיר, שמשלב בין המחקרים החדשניים והמקצועיים ליישומם בשטח, ולכך ערך מוסף רב בעבור הסטודנטיות בתכנית, שבעצמן מעורבות עמוק בעשייה חינוכית מגוונת.  

"בתכנים המורכבים של חינוך בנקודות קיצון יש לעסוק ברגישות רבה," אומרת ד"ר בן צבי-אוזן, "אנו עוסקות בנוער נושר, במניעת אלימות, בילדים ובנוער במצבים רגשיים קשים, בהתנהגויות סיכון –תופעות, שלצערנו, אינן פוסחות על אף מגזר. לעתים אני פוגשת חוסר אונים וחוסר בכלים, של המערכת של המורות, של הצוותים וקושי להכיל ולהתמודד, ובשיעורים שלי אני מבקשת להעלות למודעות את התופעות הללו, לחשוף את הסטודנטיות לאופנים שבהם אפשר לזהות קושי רגשי או פגיעה ולהציע פעולות, שאנחנו, כנשי חינוך, יכולות לעשות בנידון: איך למנוע, איך לתווך מערכתית, איך להתמודד."


בית הספר לחינוך • קרדיט: שיווק בר-אילן

קורס הליבה שמלמדת ד"ר בן צבי-אוזן הוא סמינריון בשם "התמודדות עם נוער מנותק", העוסק בנערים ובנערות מהמגזרים הדתי והחרדי, שנשרו מהמסגרות הפורמליות הרצויות ומוצאים עצמם תלושים. בקורס הזה נדרשות הסטודנטיות לכתוב עבודה סמינריונית מעמיקה על סמך ראיונות שהן עורכות עם בני ובנות נוער. "בסמינריון זה ובקורסים האחרים שלי אני חושפת אותן ללא פשרות וללא הנחות לכל המודלים והמחקרים הבין-לאומיים החדשניים, המקצועיים והעדכניים ביותר שנעשים היום, וזאת מבלי לפגוע בעולם התוכן שלהן. אתן דוגמה מקורס מתוקשב, שאותו לומדות הסטודנטיות מרחוק בזמנן שלהן, אופן למידה נוח מאוד, בעיקר לנשים שעובדות במשרה מלאה ומטופלות במשפחה ובילדים.

הקורס עוסק באתגרים ובשינויים בחברה המערבית הכללית ובמקומות הספציפיים שבהם השינויים האלה פוגשים את המגזרים הדתיים והחרדיים. אחד הדברים המרכזיים בחינוך המודרני הכללי הוא הדאגה לרווחה הנפשית של הילדים, ההקשבה, יצירת קשר אישי – אלה במרכז. במגזרים הדתיים והחרדיים – הסמכות קודמת לכך. אבל האתגרים שמזמן העולם לנו ולילדינו היום, דורשים פתרון אחר, אפשר לומר: ימין מקרבת ושמאל מקרבת אף יותר. הקשר האישי ועבותות של אהבה הן הדרך להגיע אל נפשו של הילד ולהשפיע עליו לטובה. ומה שיפה הוא שאנו רואים את הגישה הזאת הן במחקר האקדמי והן במשנות חינוכיות יהודיות בנות-זמננו. מחקריהם של רוס והילבורן, נוירו-קרימינולוגים מהמרכז הקוגניטיבי של קנדה, מוכיחים שחשיפה לטוּב, להתנהגות פרו-חברתית, למשל, לקחת נערים בסיכון להתנדב, לחשוף אותם לאנשים שמעריכים אותם ומאמינים בהם – כל אלה יוצרים שינוי לא רק בהתנהגותם, אלא גם במוחם.

גם הרב זילברשטיין בספרו 'לחנך בשמחה' והרב טיומקין בספרו 'בוסר המלאכים', מקדמים גישה חינוכית שתומכת באותן האיכויות האישיות והמקרבות. השילוב בין המחקר האקדמי למשנת הרבנים, שאינה אקדמית, יוצר מרחב מאוזן, שמעורר שיח ופורץ מחסומים, ושעיקר חשיבותו טמונה בעובדה שהוא יוצק תקווה בסטודנטיות, שנתקלות לא אחת במצבים קשים, ועתה יודעות שיש מה לעשות ושיש להן את היכולות לעשות זאת."

ד"ר תהל בן צבי-אוזן מזהה את היתרונות הסגוליים של אוניברסיטת בר-אילן, ומתגלמים בקמפוס החרדי: זוהי אקדמיה שדורשת מצוינות ללא פשרות, חושפת את הסטודנטיות לכל העושר המחקרי והבסיס התאורטי והמדעי ומשפיעה על עיצובן לכדי נשי חינוך, שיש להן ערך סגולי במערכת החינוך הכללית, כל זאת מתוך כבוד לערכיהן.

"את ההשפעה ואת הלימוד אנחנו יוצרים מתוך כבוד לתרבותן של הסטודנטיות שמגיעות אלינו, כבוד לעולם שממנו הן מגיעות ושהן בוחרות לשמור עליו ולא לוותר עליו, גם כשהן לומדות באקדמיה. וחשוב לי לציין שההשפעה המיטיבה היא דו-כיוונית," מדגישה ד"ר בן צבי-אוזן, "הסטודנטיות האיכותיות הללו מלמדות גם אתנו, הסגל, על עולם מקצועי שאנחנו מכירים פחות. ויתרה על כן, מערכת החינוך כולה נתרמת, משום שנשי חינוך אלו, לאחר השלמת התואר הראשון בקמפוס החרדי של אוניברסיטת בר-אילן, משתלבות גם במערכת החינוך הכללית ומביאות אליה הן את התשתיות התאורטיות והמדעיות והן מסורות וגישות שונות לחינוך ולהתייחסות לעולם המודרני ולאתגריו, כאלה שיש רק למי שגדל במגזרים הדתיים והחרדיים – השילוב הייחודי הזה הופך אותן לנשי חינוך חזקות ומשפיעות עד מאוד."

רוצה להשתלב בתואר אקדמי בכיר? השאירי פרטים ונחזור אלייך בהקדם>>>





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
;