ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שוב, המחקר סותר את קודמו

מחקר חדש קובע: נגיף הקורונה עלול לשרוד גם חודש על סלולרי ושטרות כסף

לאחר שרק לפני כחודש פורסם מחקר שקבע כי "משטחים לא מדבקים" מחקר חדש שנערך באוסטרליה מגלה כי הנגיף עלול להימצא גם חודש על גבי משטחים חלקים. עם זאת עדיין לא ברור מה יכולת ההדבקה של הנגיף  

מחקר חדש קובע: נגיף הקורונה עלול לשרוד גם חודש על סלולרי ושטרות כסף
שטרות כסף מזומן צילום: דוברות המשטרה

זוכרים את הימים שבהם חששנו לקבל חבילות מסין, מחשש שהנגיף הסיני הנוראי יחדור לישראל באמצעות החבילה? בסופו של דבר הנגיפים הגיעו לישראל אמנם בדרך באוויר, בידי נוסעים שהגיעו לארץ, אך לא באמצעות החבילות. חבילות ומשטחים, דאגו גם לומר לאחר מכן, אינם מהווים חשש משום שהנגיף אינו מחזיק מעמד על גבי משטחים.

כך גם פורסם במחקר שממצאיו נחשפו רק לפני כחודש והם קבעו כי "משטחים לא מדבקים", אך כעת מגיע מחקר חדש, אוסטרלי, שקובע כי משטחים מדבקים גם מדבקים: המחקר החדש מגלה כי הנגיף עלול להימצא גם חודש על גבי משטחים חלקים הכוללים שטרות כסף, מסכי סלולרי ופלדת אל חלד.

את המחקר ערך המרכז האוסטרלי למוכנות למחלות במשך יותר מחודש והוא נחשף ב'ynet'. החוקרים בידדו את נגיף הקורונה שוב ושוב ממשטחים שונים בטמפרטורות שונות עד 40 מעלות צלזיוס. החוקרים מצאו שככל שהטמפרטורה הייתה גבוהה יותר, כך זמני ההישרדות פחתו. בסופו של דבר, החוקרים מצאו כי נגיף הקורונה הצליח לשרוד בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס עד 28 יום על משטחים חלקים כמו זכוכית על מסכי הטלפון הסלולרי ושטרות פלסטיק. כאמור, ככל שהטמפרטורה הייתה גבוהה יותר, כך נמצאו פחות נגיפים בעלי אלימות נמוכה יותר.

עוד נמצא כי אור שמש ישיר הופך את הנגיף לבלתי פעיל. ד"ר דבי איגלס, סגנית מנהלת המרכז, אמרה: "עדיין לא ברור מה כמות נגיפי הקורונה הנדרשת להדבקה, אולם הממצאים מדגישים את הצורך בשמירה על היגיינה ושטיפת ידיים טובה". היא הוסיפה כי לצורך ההשוואה, ניסויים שלהם בנגיפי שפעת מזן A, הראו כי הוא שורד על משטחים במשך 17 ימים. "עובדה זו מדגישה עד כמה עמיד נגיף הקורונה".

הממצאים החדשים סותרים ממצאים קודמים, שחלקם מצאו כי הנגיף אינו שורד זמן רב על משטחים, אחרים מצאו כי הנגיף שורד לא יותר משלושה ימים על משטחים מסויימים. בחודש מאי קבע המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, כי סיכוי ההדבקה בקורונה ממגע במשטחים "נמוך מאוד".

עם זאת, מסקירות בספרות הרפואית נמצאו ממצאים סותרים. באחד הדיווחים, נמצא כי ניתן לאתר את נגיף הקורונה עד שלוש שעות מאוחר יותר באוויר, עד ארבע שעות על נחושת, עד 24 שעות על קרטון ועד שלושה ימים על פלסטיק ופלדת אל חלד. תוצאות דומות התקבלו מבדיקות שנעשו על נגיף הקורונה שגרם להתפרצות ה-SARS בשנת 2003. כעת, כאמור, אם איננו מבולבלים מספיק, מגיע המחקר הנוכחי שמצביע כי סיכון יש. השאלה היא רק עד כמה הסיכויים להידבק מהנגיף שמתברר כי הוא חי ופעיל גם כשהוא על משטח.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד