ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
הנגיף לא נעלם

מקרה מתועד ראשון של הדבקה חוזרת בישראל

עד כה המקרים של הדבקה חוזרת לא תועדו משום שבקופות החולים לא בדקו חולים שהחלימו. כעת לראשונה תועד מקרה של צעירה מבני ברק, שחלתה באפריל, וכעת יצאה חיובית שוב

מקרה מתועד ראשון של הדבקה חוזרת בישראל
צללית. אילוסטרציה צילום: unsplash

הדיווחים הראשוניים על תופעת ההדבקה החוזרת התקבלו בספקנות. 'בחדרי חרדים' היה הראשון שחשף את קיומן של ההדבקות החוזרות אצל חולים שהחלימו, אך רופאים טענו כי "כנראה שאותם חולים לא היו חולים בפעם הראשונה". בהמשך היה זה ארגון הבריאות העולמי שהצביע על התופעה, אם כי סייג: "עדיין מוקדם לקבוע האם אכן קורונה יכולה לחזור". אך כעת, כך נראה, כבר אין ספק וברור כי גם מי שחלה – יכול לחלות שוב.

הבעיה, כך מתברר, היא שטכנית קשה לאבחן את המקרים של ההדבקות החוזרות, שכן חולים שהחלימו מוגדרים במחשבי קופות החולים כמחלימים, ומשכך הם לא יכולים להיבדק שוב. אך כתב הבריאות אסף וול מעדכן היום כי לראשונה תועד בישראל מקרה של 'הדבקה חוזרת', כשהפעם המחלה החוזרת תועדה לאורך כל הדרך לאחר שפורסמה במחקר ראשון, ישראלי.

בהודעה שפרסם היום אסף וול, הוא מצטט מחקר ישראלי המסכם מקרה שתועד ברשומות הרפואיות. מדובר בצעירה בת 20 בבני ברק שחלתה באפריל, עברה שתי בדיקות חיוביות והיו לה תסמינים. נכנסה למלונית קורונה והשתחררה באמצע מאי אחרי שתי בדיקות שליליות. באוגוסט, בני משפחתה נדבקו והיא עברה בדיקה נוספת ויצאה חיובית פעמיים נוספות.
במקרה המדובר, לא היו לה תסמינים בפעם השניה, אך "בניגוד לסיבוב הראשון, היה לה דופק גבוה מהתקין - לא ברור אם בהשפעת הלונג-קוביד, בגלל המחלה המחודשת או שילוב של שניהם". פרט מעניין נוסף: בדיקה סרולוגית הראתה שהגוף שלה כן יצר נוגדני IgG לנגיף בעקבות ההדבקה הראשונה. לכן, נראה שלא מדובר בדוגמה לכך ששיעור קטן מהאוכלוסייה צפוי לא לפתח נוגדנים שימנעו הדבקה חוזרת. הממצא גם מגביר את החשש שהבדיקות הסרולוגיות לא יוכלו לספק "דרכון נוגדנים" אמין.

וול מצין כי "אמנם מדובר במקרה יחיד, אבל חששות נוספים שנקשרים אליו הם שהסיבה להדבקה החוזרת היתה שהתגובה של מערכת החיסון עלולה להיחלש דיה בתוך מספר חודשים לאפשר הדבקה, או שהנגיף כבר צבר מספיק מוטציות לחמוק ממערכת החיסון שאמורה כבר להכיר אותו".

כך או כך, המקרה מצביע על חשיבות ההכרה באפשרות של הדבקה חוזרת. או, כמו שפרופ' גידי קורן, ממובילי המחקר, מספר "רק היום היו לי שיחות עם שתי משפחות שדיווחו על תסמינים אופייניים, אחרי שחלו והחלימו בגל הראשון".

נזכיר כי אין זה המקרה היחיד, ואנו דיווחנו על מקרים נוספים, ביניהם מקרה של צעיר מאשדוד שחווה תסמינים קשים גם בפעם השניה. בנוסף דווח גם על צעיר חרדי שנדבק במהלך הגל השני, באוגוסט, וכעת הוא חלה שוב. בשתי הפעמים עם תסמינים. המסקנה הלא מלבבת היא שגם כאשר ימצא חיסון, הוא לא ידכא את המחלה ויהיה צורך, ככל הנראה, בחיסון יותר מפעם בשנה בכדי להתחסן מהנגיף שמתברר שוב ושוב כבלתי מנוצח.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד