ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"טלו קורה"

למה בעצם אנחנו החרדים כועסים על "המלשינים"\\דעה

נדמה כי לאחרונה תופעת ההלשנות המכוערת בתוך הציבור החרדי תופסות יותר ויותר מקום • בתי כנסת שמקיימים תפילות, משפחה שעורכת סעודת בר מצווה, וניידות משטרה שתמיד מופיעות במקום אחרי טלפון נזעם משכן צר עין • יענקי פרבר עם קווים לדמותו של 'המלשינון החרדי'

למה בעצם אנחנו החרדים כועסים על "המלשינים"\\דעה
שוטרים מפנים מתפללים מציון הרשב"י צילום: דוד כהן, פלאש 90

בחודשים האחרונים עם פרוץ מגיפת הקורונה בשיא העוצמה, יותר ויותר חרדים מתוך הקהילות החרדיות מודיעים למשטרה על תושבים חרדים בביתם או בבתי הכנסת שמפרים את ההוראות, המודיעים מוסרים מידע מדוייק למשטרה שמגיעה למקום ועוצרת את מפרי החוק.

לפעמים רבני שכונות או ראשי ישיבות קוראים לתלמידיהם לדווח למשטרה, ולפעמים שכנים חוששים משכן מפר חוק שחייב להיות בבידוד אך מצפצף על החוק, אפשר וצריך ואפילו מצווה לדווח למשטרה על מעשים של אנשים שמסכנים את הציבור, גם אם הם לובשים פראק או קפוטה מוזהבת.

אבל הכעס של החברה החרדית על מוציאי דיבת החרדים רעה, היא משהו עמוק יותר, משהו מתסכל מאד, הרי כל אחד רוצה להיות בסביבה בטוחה ללא סכנת הידבקות בזיהומים שונים, אז למה כל כך מפריע לנו שחרדים מפרסמים הפרות חוק כאלה או אחרות.

כי אלו שמלשינים למשטרה לא עושים זאת כדי לייעל את המערכת, הם לא אומרים לפני הדיווח "לשם ייחוד" ומכוונים לטובה, הם עושים זאת בשביל יחס, תשומת לב, חיבוק דוב, ותיקון של חסכי הילדות.

הרי המלשינים האלה מסתובבים רק בשכונות חרדיות, הם בחיים לא ידווחו על הפרות חוק בשכונות אחרות, דתיות או חילוניות, או שכונות מעורבות, הם רק יתמקדו בשכונות חרדיות.

והם יתמקדו בשכונות החרדיות כל הזמן ובכל מצב, אותם מלשינים מסתובבים כל החיים שלהם ומחפשים איפה אפשר "לחנך" את החרדים, הרי אם הם יראו את השכן החילוני מפר הוראה הם לא ידווחו למשטרה, אבל אם השכן החרדי שלהם יפר הוראה הם ישר ידווחו למשטרה.

ההתנהגות הזאת גורמת למצב שאפילו כשהם מדווחים דברים חשובים שחייבים לתת עליהם את הדעת, אנשים בסביבתם לא יתייחסו אליהם, כי הם אף פעם לא עומדים לצידם של אחיהם החרדים. אני באופן אישי כותב הרבה פעמים ביקורת על החברה החרדית, לפעמים הביקורת קשה כל כך שבמקומות מסוימים לא מוכנים לפרסם אותה, ואני מקבל ריקושטים לא נעימים לפעמים, כי המגיבים מתוסכלים וזאת זכותם.

אבל אף אחד לא טוען כי אני שונא חרדים, כי אפשר לראות טוב מאד האם זה ביקורת או הזדמנות לחיסול חשבונות, בדיוק כמו שקורה בהרבה קהילות חרדיות בעולם.

בעיר מאנצ'סטר בה התגוררתי שנים, היה שכן שתמיד היה עסוק בלדווח מה לא בסדר אצל שכניו החרדים, שנה אחת בערב פסח העירייה הודיעה כי אסור לשרוף חמץ בחצרות מסויימות, בגלל כבל חשמל שהיה מונח ברחוב לפני הכנסתו לאדמה על ידי חברת החשמל, אותו שכן הסתובב לאורך כל הרחוב וחיפש מי שורף את עשרת הפירורים בניגוד להוראות, וכשגילה שניים כאלה, הוא מיד הזמין להם משטרה. שאלתי אותו למה הוא מלשין, הוא ענה לי מדין "ונשמרתם".

בחול המועד אני ועוד שכן מגלים כי השכן הגוי ממול עושה 'על האש' בחלק האחורי של חצרו, הלכנו בעקבות הריח, דפקנו בדלת של השכן שמאד מקפיד על 'ונשמרתם' אצל אחיו היהודים, ואמרנו לו כי השכן ממול עושה על האש וכדי שהוא ידווח למשטרה כי זה ממש מסוכן. כמובן שהוא לא דיווח, וגם אנחנו לא, כי שכן גוי אחר הזמין לו משטרה. אבל המסר ברור.

הרי אם אותם מלשינים היו נלחמים בעד החרדים בימים רגילים, הייתי מקבל את המוסר והביקורת שלהם, אבל אותם מלשינים אף פעם לא עושים זאת, כי זה לא מביא חיבוקים מהסביבה הלא חרדית

תמיד תמיד יהיו יפי נפש שיחפשו מה לא בסדר אצל השכנים שלהם, אף פעם הם לא יעמדו לצידם של אחיהם כשהם בצרה, להסתובב כל הזמן כדי לדווח על השכן החרדי, כשהשכן הלא חרדי, או השכן הגוי עושה את אותו דבר, לא עוזר לפתור בעיות, זה רק מרצה חסכי ילדות של אנשים שבזמנים אחרים היו שואבי מים או חוטבי עצים, אבל היום יש להם פלאפון אז הם מרגישים גיבורים לרמוס את אחיהם.

נ.ב. אנשים שרואים מישהו מפר את הוראות הבריאות וחוששים כי הוא מסכן אנשים, ומזמינים משטרה, אני תומך בהם במאת האחוזים, כי הם עושים זאת לשם שמים, המשטרה תגיע תטפל ותקנוס אם צריך, אבל זה לא יהפוך לפסטיבל הסתה נגד כלל החברה החרדית, זה בדיוק כמו ההיתר להתקשר למשטרה אם רואים גנב או שודד, מנגד לפרסם סרטון ברשתות החברתיות כדי להראות 'הנה החרדים מפרים הוראות', זה לא עוזר לאף אחד, ורק גורם יותר נזק.

הלשנה קורונה סגר חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד