י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החלב יועשר בויטמין

בעקבות דו"ח אמ"ן: משרד הבריאות מפרסם הנחיות לצריכת ויטמין D

כמה יש לקחת, והאם יש הבדל בין בעלי משקל תקין לבעלי משקל עודף? משרד הבריאות מפרסם את ההנחיות הקשורות לצריכת ויטמין D והוא גם חושף כי ככל הנראה בעתיד הקרוב יועשרו החלב וכן חלב סויה בויטמין הנחוץ

בעקבות דו"ח אמ"ן: משרד הבריאות מפרסם הנחיות לצריכת ויטמין D
ויטמינים צילום: יעקב נחומי

להשלים את הויטמין החסר בגוף: לאחר שהשבוע פורסם דו"ח מרכז הידע של אמ"ן המפרט שורה של מחקרים שנערכו בעולם והם הצביעו על חשיבות ההצטיידות בויטמין D שהוכח, בין היתר, כיעיל לחיסון הגוף נגד הקורונה – מפרסם משרד הבריאות דף הנחיות רשמי שבו הוא מפרט כיצד ואיך יש לקחת את הויטמין (שאגב, ניתן לצרוך אותו באמצעות חשיפה מבוקרת לקרני השמש), כך שהו אאכן יביא תועלת ולא יגרום לנזקים.

בחוזר המיוחד שהופנה למנהלות המחלקות לתזונה של קופות החולים והוא נכתב בשת"פ עם פרופ' צופיה איש שלום ואיגוד רופאי הילדים, החברה לתזונה קלינית ועמותת עתיד מחלקת אם וילד במשרד הבריאות ואגף התזונה, מבהיר המשרד כי "חסר ויטמין D נקשר בתצפיות אפידמיולוגיות להשפעה שלילית על הדבקות ותחלואה בזיהומים בדרכי הנשימה. רמה תקינה של ויטמין D קשורה בהפחתת הדבקות ותחלואה ב- 19 COVID". אם כי מודגש כי "טרם בוצעו מחקרים התערבותיים רחבי היקף שמוכיחים יעילות מתן ויטמין D במניעת תחלואה בבני אדם".

בכל מקרה, גם במשרד מסכימים כי מומלץ לשמור על רמה תקינה של ויטמין D, וזאת על ידי חשפה לשמש (די בחשיפה של הזרועות במשך רבע שעה ביום) או על ידי נטילת תוסף. עם זאת, יש להיזהר מצריכת יתר שכן שימוש במינון יתר של ויטמין D, בעיקר במנות העמסה במינון גבוה הוכח כמגביר נפילות ושברים.

איך יש כן לצרוך את הויטמין? לפי הנחיות משרד הבריאות, קיימת עדיפות ברורה למתן מינון יומי של ויטמין D, בהשפעה על מערכת החיסון, כאשר המינון המומלץ הוא 800 עד 1000 יב"ל ביום לאנשים במשקל תקין, 2000 יב"ל לאנשים עם עודף משקל ו- 4000 יב"ל ביום לאנשים עם השמנת יתר קיצונית.

במשרד מדגישים כי "לא מומלץ לעבור מינונים אלה. אין להמליץ על מתן מנות העמסה של ויטמין D, כגון שתיית בקבוקון שלם של טיפות ויטמין D אחת לשבוע או אחת לחודש או שימוש בתכשירים במינון גבוה מהאמור מעלה".

ויש גם טיפ צרכני חשוב: בעת רכישת תכשיר ויטמין D בטיפות בבית מרקחת יש לשים לב לריכוז ויטמין D בטיפה. "היום נמכרים תכשירים בריכוז של 200 , 400 ו- 1000 יב"ל לטיפה. על הרוקח להבהיר למטופל כמה טיפות עליו לקחת כדי להגיע למינון המומלץ".

לגבי ילדים יש להקפיד על חשיפה מתונה לשמש או מתן ויטמין D בהתאם לקצובה כלומר: 400 יחידות לתינוקות עד גיל שנה ולילדים 600 יחידות ליום.

המשרד מדגישים כי בזמן הסגר האחרון, המועצה לפדאטריה ואיגוד רופאי הילדים המליצה בזמן סגר עקב מגיפת הקורונה, במידה שאין יציאה מהבית והילדים לא נחשפים לשמש, לתת עד 1000 יחידות ליום למשך 6 שבועות החל מגיל שנה לתקופה מוגבלת זאת, ואחר כך לשוב למינון המומלץ בקצובה.

בחוזר נחשף גם כי "משרד הבריאות פועל בימים אלו לכתיבת תקנות העשרה בוויטמין D לחלב ומשקה סויה". כלומר, בקרוב נצרוך את הויטמין דרך שתיית כוס החלב, מבלי שיהיה צורך לדאוג לכך שהגוף 'יצוייד' בויטמין החסר באמצעים אחרים.

ויטמין משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד