י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הקורונה ותעלומותיה

הפרופ' מבני ברק: יתכן שהידבקות חוזרת נפוצה יותר

לאחר שטיפל בחולה שנדבקה פעמיים בנגיף קורונה, פרופ' גידי קורן, מומחה לרפואת ילדים במרכז הרפואי של לאומית חזון איש - בני ברק וראש תחום הפרמקולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל, מנתח את המשמעויות של המקרה על המאבק העולמי בנגיף

הפרופ' מבני ברק: יתכן שהידבקות חוזרת נפוצה יותר
פדיון כפרות ושוק ארבעת המינים בב"ב צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אחת החרדות הגדולות באשר לנגיף הקורונה היא האפשרות לפיה הנגיף עלול לתקוף שנית אנשים שהחלימו ממנו, דבר שיאלץ לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לאופי הטיפולים שנערכו עד כה, ליחס למחלימים ולסוגי החיסונים שעל פיתוחם עמלות חברות שונות בימים אלו.

עד כה אותרו בעולם מספר בודד של הדבקות חוזרות, שיעור שאינו משנה דרסטית את התפיסה הרפואית לפיה מחלימי הקורונה אינם מצויים בסיכון להידבקות חוזרת, אך כן מעורר את החשש מפני התעצמות התופעה.

אחד ממקרי ההדבקה החוזרת אירע בבני ברק, כאשר לקוחה בשנות ה-20 לחייה שחלתה בקורונה בחג הפסח והחלימה, אובחנה שוב כנשאית של הנגיף בסוף הקיץ. המקרה, עליו דיווחנו אתמול בהרחבה, נחשב למקרה המתועד הראשון שאירע בישראל של הדבקה חוזרת. כעת, פרופ' גידי קורן, מומחה לרפואת ילדים בלאומית חזון איש בבני ברק וראש תחום הפרמקולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל, שטיפל בחולה, מספר כי אמנם "בסיבוב השני" לא היו לה תסמינים של המחלה, אך היא סבלה מבעיות בדופק. "בזמן המחלה הראשונה, הדופק שלה במנוחה היה 60 פעימות בדקה – דופק תקין. אבל באוגוסט הדופק שלה היה מעל 90". לדבריו, דופק בגובה כזה אינו בעיה בריאותית בפני עצמה, אך כן מעיד שמשהו אינו תקין. "ייתכן שזו שארית של מחלת לב, או תוצאה של המחלה החדשה, או שילוב בין השניים".

הקורונה בפעם השנייה התגלתה בעקבות בדיקות שעברה בשל הידבקות של כמה מבני משפחתה. כשהתקבלה תוצאה חיובית, הוחלט לשלוח אותה לבדיקה נוספת לאור נדירות התופעה. גם הבדיקה הנוספת יצאה חיובית, מה שאימת את הממצאים. "גם בדיקות המטוש וגם הבדיקות הסרולוגיות אינן מושלמות, ויכולות לזהות חיוביים לא אמיתיים. אולם שילוב של שתי בדיקות מטוש חיוביות ואז שתיים שליליות בגל הראשון, עם שתי בדיקות חיוביות ונוכחות נוגדני IgG כעבור שלושה חודשים, מצביע באופן כמעט ודאי שזו אכן הדבקה חוזרת אמיתית".

מה המשמעות של הגילוי הזה? פרופ' קורן מבקש להרגיע ולהדגיש שמקרים בודדים אינם מלמדים, אך כן אמורים להדליק נורות אזהרה. "על הציבור והצוותים הרפואיים להיות פתוחים לאפשרות של הידבקות נשנית ולפעול לזהות את המקרים האלה...רק היום היו לי שיחות עם שתי משפחות מבני ברק שדיווחו על תסמינים אופייניים, אחרי שהיו חולים והחלימו בזמן הגל הראשון".

באשר לאפשרות שהנגיף פיתח מוטציה שמאפשרת לו לחמוק מהמערכות החיסוניות שהמחלימים פיתחו נגדו, אומר קורן כי עד כה, ממאות אלפי דגימות שנלקחו, לא זוהתה מוטציה כזו. לדבריו, האפשרות הזו נבחנת כל הזמן, ואם אכן תאותר מוטציה כזו – הרי שהחלמה מהנגיף אינה מהווה ביטחון הפני הידבקות נוספת.

"צריך לזהות מקרים של הדבקה חוזרת ולהשקיע מאמצים בריצוף הדגימות של הנגיף. כנראה שההדבקה החוזרת עדיין נדירה יחסית, אבל יכול להיות שהיא נפוצה יותר ממה שאנחנו חושבים, כי אנחנו לא בודקים מספיק".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד