י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שימו לב

טרם גובשו המלצות: הנזקים הלבביים של הנגיף

חליתם והחלמתם? אל תעשו ספורט בלי בדיקה קרדיולוגית מוקדמת • על פי הדיווחים המתפרסמים בעולם הרפואה, נראה כי הנגיף פוגע לעיתים בשריר ובמעטפת הלב, גם אצל חולים צעירים ללא רקע רפואי כלשהו

טרם גובשו המלצות: הנזקים הלבביים של הנגיף
פארק בעידן הקורונה צילום: פלאש 90

גם צעירים ובריאים עלולים לחוות נזקים משמעותיים שהותיר נגיף הקורונה בגופם, והפעם בשריר הלב או במעטפת הלב.

בעולם מדווחים כבר כמה חודשים על פגיעות אפשריות בשריר הלב ובכלי הדם לאחר הדבקה בנגיף הקורונה. שני מחקרים גדולים שנערכו בארצות-הברית, מצאו עדויות נרחבות לתהליכים דלקתיים בשריר הלב, שמעמידים בסיכון גבוה את הספורטאים - מקצוענים וחובבנים כאחד, כך מדווח ד"ר איתי גל בynet.

דיווחים קודמים כבר הראו כי נגיף הקורונה, המסוגל לפגוע כמעט בכל רקמה בגוף, עלול לגרום לנזק ללב הדומה אף להתקף לב. עם זאת, הפגיעה השכיחה לא פחות, היא הדלקת הלבבית, המכונה מיוקרדיטיס בשריר הלב עצמו, או פריקרדיטיס במעטפת הלב.

באחד הדיווחים האחרונים שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology, בוצעה ל-26 אתלטים סריקת לב לאחר שהחלימו מקורונה. 12 מתוכם סבלו מתסמינים קלים מאוד שכללו כאב גרון, קוצר נשימה או חום, והאחרים לא סבלו כלל מסימפטומים. החוקרים מצאו שאצל 15% מהנבדקים נמצאה דלקת בשריר הלב כבר לאחר 11 יום מהיציאה מהבידוד, ואצל 31% נמצא נזק חמור לשריר הלב, שעדיין לא ברור אם יצליחו להחלים ממנו.

האיגוד לרפואת ילדים האמריקני כבר פרסם הנחיות, שעל כל הילדים לעבור בדיקת רופא לפני חזרה לפעילות ספורטיבית, וכי אלה שלקו בתסמינים כלשהם, צריכים לעבור בנוסף גם בדיקת אק"ג ובדיקת רופא, שעשויה לכלול גם אקו של הלב.

בשבועות האחרונים התגלו מקרים אחדים של ספורטאים מקצועיים וחובבים, שהחלימו ממחלת הקורונה והגיעו לבדיקת קרדיולוג לפני החזרה לפעילות ספורטיבית. אצל חלק מהם נמצאה עדות לנזקים לשריר הלב, למעטפת הלב ולעורקים הראשיים.

משרד הבריאות טרם גיבש המלצות לחולי קורונה לפני חזרה לפעילות ספורטיבית, אולם על פי הנחיות שפרסמו איגודי בריאות בעולם, ובראשם האיגוד האמריקני לרפואת ילדים, אלה ההמלצות המסתמנות שכוללות בדיקת רופא, ביצוע אק"ג, והפניה לקרדיולוג לביצוע אקו של הלב בכל מקרה של ממצא שאינו תקין.

קורונה לב מחלת לב דלקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד