י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

על מה דיברו בכנס העולמי בשנת תשצ"ב?

בחודש טבת שנת תשצ"ב צוותי המלמדים ומנהלי החינוך של הציבור החרדי מכל גווניו התכנסו באולם גדול שנשכר לצורך אסיפה דחופה בהולה • גדולי ישראל, העסקנים ומורי ההוראה ישבו ועסקו בסוגיה חשובה ובוערת

על מה דיברו בכנס העולמי בשנת תשצ"ב?
לימוד קריאה צילום: יח"צ

חודש טבת שנת תשצ"ב,

שקט מתוח שורר באולם הגדול שנשכר לצורך האסיפה הדחופה והבהולה. מצידי השולחן הענק ישבו צוותי המלמדים ומנהלי החינוך של הציבור החרדי מכל גווניו ושכבותיו כשפניהם מסגירות את הסערה הפנימית המתחוללת בקרבם, יש כאן בעיה רצינית שצריך לפתור אותה ואין פותר.

מודעות גדולות נפרסו ברחבי הארץ וקראו לכל מנהלי החינוך בארץ לאסיפת חירום בהולה בהשתתפות גדולי ישראל, כשעל הפרק נמצאת הבעיה הגדולה שכבר כמה שנים לא מצליחים לפתור אותה, כולם יודעים על מה מדובר, זה לא סוד שהתלמידים בגילאי 11-14 ברובם לא הצליחו בלימודים. גדולי ישראל, העסקנים ומורי ההוראה יושבים ימים ולילות לדון בסוגיה הקשה של הכיתות המתקשות בלימודים.

בינתיים העסק תקוע. ההורים לא מבינים למה צוותי החינוך נמנעים מלענות על השאלה הפשוטה העומדת לפתחם, מה קרה לתלמידים בגילאים האלה שאחוזים ניכרים מהם לא עומדים ברמת לימודים המתאימה לגילם.

את המתח ניתן לחתוך בסכין. עצם הבעיה מדירה שינה מעיני המתכנסים ובנוסף, הכעס והתסכול של ההורים ששילמו מכספם הון תועפות ללמד את הילדים מחוץ למסגרת התלמוד תורה עובר כל גבול, הם כבר לא יכולים לשתוק יותר.

הס, שקט הושלך באולם עת ששליחם של גדולי התורה דיברו והסבירו שהמצב מאוד חמור. גודל החלל שנוצר כשהרבה מאוד תלמידים אינם מכירים את חומר הלימודים, אינם יודעים לקרוא כמו שצריך הוא אסון גדול ליהדות החרדית בכלל ולכל משפחה נפגעת בנפרד. 


הרב אפרים שבדרון מנהל המכון בשיחה עם תלמיד • קרדיט: יח"צ

אין ספק שיש כאן קשר ישיר לתקופה הקשה שכולנו זוכרים אותה היטב. הלוא היא התקופה ההיא שרישומה עדיין ניכר בבני הנוער, התקופה הקשה של מגפת הקורונה בשנת תש"פ – תשפ"א שהשביתה ושיבשה את הלימודים שוב ושוב. אולי הצעירים שבינינו היו אז נערים ואינם זוכרים את כל הפרטים, אבל המבוגרים שבינינו זוכרים טוב מאוד את הבלבול הגדול שתפס אותנו ביום בהיר אחד.

היה זה מיד אחרי פורים, הממשלה דאז סגרה את כל בתי הכנסת. לא היו מסגרות לימוד והילדים הסתובבו בחוסר מעש, בשיעמום נורא ובבידודים חוזרים ונשנים. חודשים רבים חיינו בלי יציבות וללא ידיעה איך זה ייגמר.

מפקח קריאה הממונה על עשרות תלמודי תורה קיבל את רשות הדיבור ובקול דרמטי סיפר ושחזר איך שכולם חשבו שהתקופה לא תשאיר סימנים ורשימות על הילדים. הילדים הם מאוד גמישים ומהר מאוד יתרגלו לחזור לשגרת לימודים. גם ההורים וגם המלמדים וההנהלה הבינו אז שהמצב לגמרי לא פשוט ותידרש עבודה רבה כדי להחזיר את התלמידים לספסל הלימודים בזמן קצר ומהר. אבל זה יקרה.

לצערינו הרב, ממשיך אחד מראשי המנהלי תוך ששאר המשתתפים מהנהנים בראשם בצער. התחזית שלנו לא התממשה. הצלקת של הנגיף נשארה עמוקה ובולטת גם אחרי שהחיסון נוצר, וגם אחרי שכולם התחסנו ולא נשאר זכר לנגיף. הצלקת נשארה לאורך זמן, ועד היום אנחנו מרגישים את התקופה ההיא על הילדים שבתקופה ההיא היו בשיא תהליך הלימודים של הקריאה ולימוד חומש ומשניות.

מלמד מכתה ט' ביקש גם הוא את רשות הדיבור והוא מספר בהתרגשות: מענין מאוד, שישנם ילדים שדווקא מצטיינים ביותר בלימודים והם עוברים את הרמה הממוצעת. הדבר מאוד הדהים אותי וביררתי אצל ההורים מה הסיבה להצלחת הבנים שלהם. התברר לי שכל אלה שהצליחו, השקיעו אז בהתקדמות הילדים בקריאה ולימוד. לא חסכו מאמצים ובמשאבים ועשו הכל שהילדים לא ילכו לאיבוד.


מכון מקראות • קרדיט: יח"צ

כל הצוות היה נדהם לראות תוצאה ישירה של אלה שהיו מבולבלים ולא חשבו אז על הילדים המתקשים בתקופה המאתגרת. עכשיו, עשר שנים אחרי, קשה מאוד להחזיר את הגלגל אחורנית, צריך עכשיו הרבה יותר להשקיע, גם מבחינה לימודית וגם מבחינה נפשית, מכיון שהבחורים המבוגרים מתביישים ללמוד קריאה כמו ילדים קטנים. ומאידך אלה שכן השקיעו בתקופה הקשה והלא פשוטה. הם לא הדחיקו ולא הזניחו אלא טיפלו כמו שצריך. עכשיו רואים את הפירות היפות.

הורים יקרים !

הסיפור הזה עוד לא קרה, אבל כפי הנראה הוא יקרה בעוד כעשור. הנגיף עושה שמות בילדים שלנו לטווח ארוך מאוד. התסכול, השיעמום, המריבות בבית בין הילדים, חוסר המעש והפעילות, החיים ללא מסגרת מוגדרת. הסגרים והבידודים. המלוניות והחופשים שאין להם סוף. כל הדברים האלה מעמיקים את רישומם על הילדים ונרגיש אותם לאורך ימים.

הורים יקרים, יש פתרון !

אל תחכו לעוד 10 שנים לראות את המשבר הגדול. תתחילו לפעול כבר היום. עם כל הקושי וחוסר היציבות, עם אי הוודאות והחששות על העתיד. אסור להזניח את היסוד החשוב של החיים: "הקריאה והלמידה".

אנחנו קוראים לכם ללמוד גם בתוך הסגר, או גם אם אתם גרים רחוק, וגם אם הבן שלכם מבוגר והוא מתבייש להגיע למכון קריאה וללמוד עם ילדים צעירים ממנו, אתם יכולים עם המחשב להתחבר למלמדים של המכון וללמוד איתם באמצעות הרשת המקוונת, המסוננת כהלכה. כל יום שיעור קצר. ותראו בעז"ה את התקדמותו.

הורים יקרים. הצטרפו לעשרות תלמידים שעושים זאת, הם למדו במשך כל התקופה ברצף, גם בסגרים וגם בבידודים. את הלימוד במכון באמצעות המחשב לא הפסיקו אפילו ליום אחד. ובאמת הם רואים את התוצאות היפות. הילדים מתקדמים יפה ורואים ברכה בלימודים.

לאתר המכון לחצו כאן>>>

ליצירת קשר במייל>>>

להזמנת מבדקים ולימודי קריאה במקראות התקשרו מיד: 02-58370728


במהלך לימוד קריאה • קרדיט: יח"צ

אם ברצונכם להירשם להרצאות זום מאלפות ומחכימות על ילדים מתקשים ללא עלות, השאירו פרטים ונחזור אליכם

קשיי קשב ליקויי למידה קריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד