ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
ליצמן בולם

ביהדות התורה רוצים להיות מעורבים: 'הפקרנו את הזירה לדרעי'

חצי שנה מאז פרוץ הקורונה בארץ וביהדות התורה מרגישים מקופחים | בישיבת הסיעה השבועית התעסקו הנציגים בנושאים הבוערים שעל סדר היום וביניהם בדרישה הישנה להקים ועדה שתייצג את כלל המגזר החרדי ותפעל מול משרדי הממשלה בכל הנוגע להטלת הגבלות הקורונה

ביהדות התורה רוצים להיות מעורבים: 'הפקרנו את הזירה לדרעי'
גפני ודרעי צילום: פלאש 90

ישיבת סיעת יהדות התורה השבועית עסקה השבוע במלחמה של הציבור החרדי בהתפשטות נגיף הקורונה, ומול התנהלות הממשלה שמקבלת החלטות שנוגעות לציבור החרדי מבלי להכיר את נבכי הציבור החרדי לעומק.

המטרה: להקים צוות כדי שתישמע עמדה נוספת מלבד זו של יושב ראש ש״ס השר אריה דרעי.

ברקע: לפני כשלושה חודשים הציג חבר הכנסת משה גפני כי בפעילות מול ראש הממשלה והמל״ל הוקם צוות שיפעל תחת המועצה לביטחון לאומי ובו יהיו חברים אנשי מקצוע שיהיו שותפים לקבלת ההחלטות, בצוות שובצו רק נציגים מהציבור הליטאי בהם: משה מונטג, ד"ר ציון שלוסברג, שמואל ליטוב, הרב משה צבי גפני וירח טוקר.

אלא שבזמנו היה מי שבלם את הקמת הפורום בטענה כי אין בצוות ייצוג לכל המגזרים, הדרישה שעלתה אז הייתה כי בצוות תהיה גם נציגות לציבור החסידי וגם לציבור הספרדי, בעקבות כך הודיעו במל״ל כי אין סיכום והפורום בוטל. לאורך כל התקופה הזו הורגש חסרון של ידע חרדי בתוך הליך קבלת ההחלטות, גם בכל הנעשה בסגירת בתי הכנסת וגם בהגבלות השונות שהוטלו.

כעת, לקראת הדיונים הצפויים על הסגרים שיהיו בעיקר כנגד הערים החרדיות שמוגדרות כאדומות, העלו בישיבת הסיעה השבועית הצעה להחזיר את הדרישה להקמת הצוות המייעץ, הפעם בשיתוף פעולה בין שלושת המפלגות החרדיות, דגל התורה, אגודת ישראל וש״ס ולבקש מראש הממשלה להקים את הפורום המייעץ למל״ל.

במהלך שיחה שנערכה למעלה מחצי שעה סיכמו כל חברי הכנסת שהשתתפו בישיבה כי אסור מבחינתם להשאיר את כל הזירה החרדית בהליך קבלת ההחלטות רק בידיים של אריה דרעי, וכי ידרשו שישמעו קולות נוספים, כיוון שלא תמיד יהדות התורה מסכימה עם עמדתה של ש״ס, בין הדברים העלו טענה כי "דרעי ברח", לאחר שבגל הראשון שימש כפרויקטור של החרדים ואז סירב לקחת את התפקיד מחדש.

יו״ר דגל התורה, חבר הכנסת גפני הסביר כי צריך שיהיו חרדים במרכז קבלת ההחלטות, במטרה שאנשים שמכירים את הציבור החרדי מבפנים יציגו את הנושאים במהלך הדיונים עצמם בדגש על הנושאים שהם ציפור הנפש של הציבור החרדי, וידעו גם למנוע מהלכים מבעוד מועד.

ל׳בחדרי חרדים׳ נודע כי גפני הודיע כי לא יסכים לסגר על הציבור החרדי מבלי שיביאו את הצוות המייעץ לאישור, לטענת גורמים שהשתתפו בישיבה, גפני אף ביקר את התנהלות ראש הממשלה, ואמר: "נתניהו לא מתנהל באחריות", על הדחייה בהקמת הצוות לפני כשלושה חודשים הוא התבטא, "ראש הממשלה פחד ולא עשה בנושא כלום, כדרכו". ולטענת מספר גורמים את רוני גמזו כינה גפני כ"קלוץ" שלא מקבל החלטות נכונות.

סגן השר מאיר פרוש אמר במהלך הישיבה, "לא ייתכן שיוקם צוות שלא יורכב גם עם נציגות חסידית, דרוש צוות שיכיר את הליכות החסידים, את החצרות, את האדמורים והעסקנים שלנו, חייב להיות צוות שיורכב מנציגים מכלל הציבור החרדי, ש״ס ויהדות התורה שכולל ליטאים וחסידים".

במהלך הישיבה הוחלט לגבש הודעה ובה דרישה מראש הממשלה להקים את הצוות, במהלך שעות הערב ניסו לגבש יחד נוסח הודעה, אלא שחבר הכנסת יעקב ליצמן הודיע כי הוא מתנגד להקמת הצוות, שמקורביו הסבירו כי גם החרדי שמונה למשטרה הניצב בדימוס אריק יקואל לא הצליח להועיל ולשנות, לטענתם הם מסתפקים בפעילות של רוני נומה.

יו״ר ועדת החוקה יעקב אשר אמר כי יש דרך נוספת לבלום מהלכים דרך ועדת החוקה שמאשרת את תקנות הממשלה, "יש דרך לעצור או לבטל דברים בוועדת החוקה", הוא אמר, אך הוא דרש לקבל את גיבוי הסיעות החרדיות, לדברי אשר, "לו הייתה לי תמיכה של הסיעה שלי ושל ש״ס הייתי נלחם ומצליח שלא לעלות את הקנס על אי עטיית מסיכה ל 500 שקל".

קורונה חרדים אריה דרעי משה גפני יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד