י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
דו"חות בניגוד לחוק

דוחו"ת בניגוד לחוק: איסור לימוד התורה בבית כנסת מתברר כשקר

לאור הפניות הרבות ל'בחדרי חרדים' ממקבלי דוחו"ת על שהייה בבתי כנסת ללימוד וכדומה, ולאחר בירור מעמיק עם כלל הגורמים המקצועיים נראה כי משטרת ישראל פועלת על דעת עצמה בלבד, מאחר ולשון החוק המגביל הוא אך ורק על תפילה במבנה סגור • "עד מתי ההקפדה היתירה עם נושאי הדת במדינה?"

דוחו"ת בניגוד לחוק: איסור לימוד התורה בבית כנסת מתברר כשקר
השוטרים בישיבת פוניבז' צילום: דוברות המשטרה

אמש התפרסם תיעוד מכעיס ומקומם: בסרטון המזעזע אשר צולם בליל הושענה רבה, נראים שני אברכים שישבו לבדם והגו בתורת ה' בלילה הקדוש, בבית הכנסת 'הראשונים' בבני ברק, והופרעו והופסקו במהלך לימודם על ידי שישה שוטרים שהתפרצו לבית הכנסת הריק, וכילו את זעמם בחברותא הבודדת שישבה בפינת בית המדרש לבדה וחטפו קנס ע"ס 500 ש"ח, כל אחד מהם.

תיעוד מקומם: השוטרים סגרו לחברותא את הגמרות

מאז פרסום הסרטון, עשרות פניות נשלחו למערכת 'בחדרי חרדים' על מקרים דומים של אנשים בודדים, אשר ישבו בבתי הכנסת ולמדו תורה, עם מרחק בן אדם לאדם ולפי כל כללי משרד הבריאות, עד אשר באופן לא מפתיע הגיעו השוטרים אל תוך בית הכנסת, הרימו יד בתורת משה, סגרו את הגמרות וחילקו דוחות כאוות נפשם על ימין ועל שמאל, כל זאת על עצם הימצאותם של האנשים בבתי הכנסת.

לאחר בירור עם מקבלי הדוחות, מדוע הלכו ללמוד בבית הכנסת, אם הדבר אסור ואם חשבו שמותר, מדוע שתקו ולא אמרו זאת לשוטרים כאשר קיבלו את הדוחות,

טענו המקבלים, כי הסבירו זאת שוב ושוב לשוטרים, כי למיטב ידיעתם החוק אוסר תפילה בבית הכנסת, אך לימוד, הימצאות או שהייה בבתי הכנסת לא נאסר כלל.

השוטרים השיבו כי כל שהייה בבתי הכנסת אסורה על פי חוק, ואי לכך ומחוסר אכפתיות, נתנו את הדוחות ללומדים, תוך סגירת הגמרות והוצאת הלומדים בכוח מבתי הכנסת.

אך מבירור מדוקדק שערכנו, נראה כי הצדק דווקא עם יושבי בית המדרש. מציטוט החוק האחרון הקשור להגבלות על בתי הכנסת נאמר כי ''חל איסור על קיום תפילה במבנה (כולל אוהל או סוכה למגורים) עם אדם אחר. תפילה בשטח פתוח מותרת עד 20 אנשים בכפוף למגבלת התקהלות בשטח פתוח''.

כאמור, החוק מדבר בפירוש על איסור תפילה ועל איסור תפילה במבנה. כך שאם נתעמק באותו חוק נמצא כי תפילה אסורה בכל מקום בין בבית, בין בבית כנסת או כל מקום אחר, מלבד בשטח פתוח שם הותרה התפילה עד לעשרים אנשים.

מלשון החוק נראה עוד כי אין בכוונת החוק לאסור משהו הקשור לבתי הכנסת, ולשם כך הדגיש המחוקק כי תפילה במבנה אסורה. העולה מן הדברים כי לימוד תורה בבתי הכנסת או כל שהייה אחרת בבית הכנסת, אינה אסורה בשום צד, כל עוד כמובן שהכללים נשמרים על פי החוקים, מסיכות, מרחק שני מטר ועד עשרה אנשים במבנה כך שהלימוד לא נקרא כהתקהלות.

כאן במערכת 'בחדרי חרדים' לא שקטנו לרגע, אל מול עשרות הפניות שקיבלנו בגין אותם שוטרים המפירים את שלוות אלה המבקשים לשמור על החוקים קלה כבחמורה, עם כל כללי משרד הבריאות למען כלל ישראל, ובמקביל לשמר את אורח חייהם. אחרי שהשוטרים בהחלטות שמקבלים על דעת עצמם, מביאים חוקים שאינם כתובים, עושים ככל העולה על רוחם ומבטלים את עם ישראל מתורת משה.

לאחר בירור עם מערכת החוק בוואטספ המשטרתי ב"מידע משטרת ישראל", עם משרד הבריאות ובנוסף גם מול פיקוד העורף, עולה מכולם כי אין חוק אחד האוסר לימוד או שהייה בבית הכנסת,

להלן המידע שהתקבל משטרת ישראל בוואטספ:

- שלום רב, שמי בתאל. כיצד אוכל לעזור?

ערב טוב, יש לי שאלה, אני רוצה ללכת ללמוד בבית כנסת, בבית אין לי ספרי לימוד רק בבית כנסת, אציין כי אני נכנס לבית כנסת עם עוד שני אנשים ונועל אחריי, האם יש איסור בדבר?

- שלום רב, שמי בתאל. חל איסור על קיום תפילה במבנה (כולל אוהל או סוכה למגורים) עם אדם אחר. תפילה בשטח פתוח מותרת עד 20 אנשים בכפוף למגבלת התקהלות בשטח פתוח.

אני מבין שלימוד מותר

- לא, אסור.

איפה זה רשום? כתוב תפילה בחוק ששלחת לי.

- אסורה השהייה בבית כנסת

שוב אני מדגיש, ידוע לי כי תפילה אסור, לשם כך אנו מקפידים ומתפללים רק בשטח פתוח, אני שואל על לימוד או סתם הימצאות בבית כנסת, כמובן במרחק שני מטר עם מסיכה, היכן יש חוק שאוסר?

- אוקי אז כמו שאמרתי, מוקד המידע של משטרת ישראל איננו עונה לשאלות פרטניות האם מקרה זה או אחר עונה לתקנות או לא, אלא מענה כללי בלבד אודות התקנות הקיימות ואכיפתן. שאלות פרטניות ניתן להפנות למשרד הבריאות, שאלות בדבר הפעלת עסקים, הגעה למקום העבודה, האם מקום העבודה הותר או לא, ניתן להפנות לפיקוד העורף.

מבקש ציטוט חוק, אז סתם על דעתך כתבת שאסור??

- הסתכל בלינק הבא: https://www.gov.il/he/Departments/Guides/police_covid19_information_general_guide  מצוין לך רשימה של מקרים חריגים בהם כן ניתן לצאת. ומעבר לכך כמו שציינתי עליך לפנות למשרד הבריאות.

אוקי, אני מבין שיש חוסר הבנה, בלינק ששלחת לי כתוב רשימה של חריגים שלשם מותר לצאת מעבר לקילומטר, אני שואל על בית כנסת שנמצא 100 מטר מהבית, אני רוצה לשבת שם וללמוד תורה. לא תפילה ולא התקהלות, אני מבין שעם כל המאמצים אין חוק שאוסר לימוד או שהייה בבית כנסת.

- אדוני, מסרתי לך את התשובה. אני נאלצת לסגור את חלון השיחה, שיהיה המשך ערב טוב.

בשיחה עם משרד הבריאות: (מצורפת הקלטה מהשיחה)

- שלום.

שלום רציתי לברר חוק על לימוד תורה בבית כנסת או המצאות בבית כנסת, אני יודע שתפילה אסורה האם המצאות אסורה?

- בכמה אנשים מדובר?

חמישה אנשים, עם מסכות ומרחק 2 מטר אחד מהשני.

- חדר סגור הכוונה?

כן חדר סגור, לא התקהלות ולא תפילה, אנו נועלים את בית הכנסת, ואין אפשרות שתגרם התקהלות.

- כולם גרים באזור בית הכנסת?

כן כולם גרים באזור, 100 מטר מבית הכנסת.

- השאלה שאתה שואל היא: אם מותר לשהות בבית הכנסת גם אם זה לא לצרכי תפילה? על פניו אתם לא מפרים שום חוק. והכי טוב שתבדקו מול פיקוד העורף.

באופן כללי אין חוק שאוסר את זה?

- באופן כללי לא, אין שום חוק שאוסר את זה.

בשיחה עם פיקוד העורף הכללים היו ברורים אף יותר: (מצורפת הקלטה מהשיחה)

- שלום מדברת נועה במה אפשר לעזור?

שלום דיברתי עם המשטרה ומשרד הבריאות והעבירו אותי אליכם.

רציתי לשאול על חוק של לימוד או שהייה בבית הכנסת?

- תראה בתי הכנסת סגורים כרגע בתקופת הקורונה.

אני יודע שתפילה אסורה בבית כנסת ולכן אנו מתפללים בשטח פתוח, השאלה שלי היא האם לימוד או שהייה בבית הכנסת מותרת, לא תפילה?

- זה תלוי בכמות האנשים. התקהלות במקומות סגורים זה עד עשרה אנשים.

מדבר איתך על מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם עם מסכות וחמישה אנשים.

- לא אמורה להיות עם זה בעיה.

- מקריאה לך את החוק: חלות מגבלות התקהלות של עד עשרה אנשים במבנה,

עד 10 זה בסדר

- ככל הניתן להימנע מהתקהלות.

אוקי תודה רבה.

לאחר בירור זה עם כל הגורמים המקצועיים שחזרו והבהירו כי החוק אוסר אך ורק תפילה בבית כנסת ולא שום דבר אחר, אנו פונים למשטרת ישראל: רדיפתכם אחר לומדי התורה, מזה תקופה ארוכה אינה הגיונית ומנוגדת לחוק. ולאחר שאלפי פעמים משטרת ישראל מגינה על עובדיה, בתגובות כי השוטרים עושים את עבודתם למען הכלל, ושומרים על הכללים למען בריאות העם, הגיע הזמן לעשות סוף לעוול הנעשה ע"י שוטרי מדינת ישראל.

מהמשטרה נמסר בתגובה לכתבה: מדינת ישראל מתמודדת עם מגיפה שמפילה חללים רבים ומשביתה את חיי השיגרה ומשנה סידרי עולם בכלל המגזרים לרבות במגזר החרדי. מדובר בתקופה מהקשות שהציבור העולמי ידע מאז המגפות שהתרחשו לפני כ- 100 שנה.

מדינת ישראל נכנסה לארוע כאשר המיידע הקיים בעולם על התנהגות הנגיף ודרך ההתנהגות מולה הם עלומות ביותר.

כמקובל במדינה משרד הבריאות הוא זה שאחראי על נושא הבריאות על כל הנגזרות מכך, והוא זה שקובע וממליץ למקבלי ההחלטות מה מותר ומה אסור ומהם הדרכים הטובות ביותר להילחם בנגיף הקטלני, ובמידה ומקבלי ההחלטות מבקשים או דורשים אכיפה המשטרה היא זו שמכח תפקידה החוקי צריכה להוציא את זה לפועל.

לכן משטרת ישראל כפופה להוראות הבריאות שמקבלות את תוקפן בהחלטות ממשלה והמוסדרים בחוק עבירות שניתן להטיל קנסות על מי שמפר אותם.
שוטרי משטרת ישראל בהנחייה ברורה של פיקוד המשטרה עוסקים בראש ובראשונה בהסברה על מנת לשכנע את הציבור בחשיבותן של ההוראות מצילות החיים, והאכיפה ומתן הדוחות הן רק בסופו של דבר.

מטבע הדברים אכיפה מתחילה במקומות בהם ישנה תחלואה גדולה ומשם האכיפה מתפרסת לכלל המקומות בהם היא מזערית עד לא קיימת בכלל.
בפריסת התחלואה בחודשים האחרונים ובמה שמתרחש בשבועיים האחרונים ישנם מספר מוקדים שבהם הנגיף שוב 'הרים ראש' בערים חילוניות וערים חרדיות כאחד.

השוטרים מבצעים את ההסברה והאכיפה ללא כל בררנות בין האוכלוסיות השונות, ובמידה ומתרחשות תקלות באכיפה ויכולות להתרחש כאלה, אנו מצרים על כך.

לשאלתכם : על פי התקנות שפורסמו יש לסגור כל פעילות בבתי הכנסת ולכן המשטרה אוכפת זאת.

במידה וישנה מחלוקת על פרשנות החוק יש לפנות למחוקקים על מנת שיבהירו את המחלוקת לציבור הרחב.

ככלל, אנו רואים בציבור החרדי ניסיונות להקפיד כמה שניתן על הוראות משרד הבריאות בהבנה כי הן מצילות חיים ועל כך מגיע לו 'יישר כח'.

חשוב לציין ולהדגיש. שוטרי משטרת ישראל מסכנים את נפשם בימים כתיקונם ובוודאי בימים אלו. השוטרים מונחים לנהוג ברגישות עם כלל הציבור ובוודאי עם הציבור החרדי. בצד הקביעה הזו חלה חובה על הציבור להקפיד במשנה תוקף על ההוראות על מנת להציל חיים ובכוחות משותפים נעבור את התקופה הקשה.

משטרת ישראל פיקוד העורף משרד הבריאות חוקים בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד