י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בעקבות התופעה שנחשפה

רופא בכיר ל'בחדרי חרדים': השיטה החרדית - רפואת העתיד

על רקע סערת החשיפה לפיה חולים חרדים מטופלים בבתיהם, אומר רופא בכיר כי "אם אכן החולים מטופלים בבתיהם כשהם מנוטרים תחת השגחה של רופאים - זו בדיוק השיטה היעילה שאולי מסבירה את התמותה הנמוכה יחסית בציבור החרדי" • הוא קובע: "זו בדיוק רפואת העתיד"

רופא בכיר ל'בחדרי חרדים': השיטה החרדית - רפואת העתיד
חולה מטופל בביתו באמצעות חמצן צילום: צילומסך

ימים לאחר חשיפתו של הכתב יאיר שרקי בחדשות 12 לפיה חולים חרדיים רבים ("מאות", כפי שפורסם בכתבה), חלקם הגדול כאלו שמוגדרים כחולים קשים, מטופלים בבתיהם ואינם מפונים לבתי החולים - ומתברר כי הכתבה שביקשה אולי להציג את הציבור החרדי כמי שמתנהל כ'מדינה בתוך מדינה' דווקא מציגה אותו באור חיובי. מאז הפרסום, ניכרת התעניינות רבה מצד חלקים רבים בציבור המבקשים לדעת כיצד המערכת הזו פועלת, ומה גורם לכך שיהודים מוכנים לעשות הכול עבור חולה שהם לא מכירים, ובלבד שחייו ינצלו.

התופעה גררה עמה גינוים רבים, ובעיקר פניות לבתי החולים שם מבקשים בני משפחות של חולים לברר האם יש להם אפשרות לטפל בחולים בבתיהם - דבר שכמובן לרוב בלתי אפשרי כאשר החולה מוגדר כמצב קשה או כמי שעשוי להגיע להידרדרות חלילה. במקביל, דאגו רופאים בכירים, ביניהם פרויקטור הקורונה הפרופ' גמזו, להבהיר כי אין תחליף לבתי החולים וכי הטיפול הביתי מהווה סכנה. דווקא שר הבריאות, יולי אדלשטיין, פרסם הודעה שבה הצדיע לתעשיית החסד שפורחת במגזר החרדי אם כי גם הוא הצביע על הצורך שלא לדלג על הרפואה הממוסדת. 

אך בתוך המהומה, יש מי שלא מתבייש להודות שהשיטה הזו היא פשוט מצילת חיים. רופא בכיר, פרופסור נודע, שביקש שלא להתראיין בשמו, אומר היום ל"בחדרי חרדים" כי "צפיתי בעניין רב בכתבה, ואני יכול לומר - בהסתייגות המתבקשת כמובן - כי אם אכן הפעילות היא כפי שהדבר מתואר בכתבה, שהחולים אמנם שוהים בבתים אך מנוטרים באופן רציף בידי רופאים שיודעים לשים את האצבע על הגבול ולומר מתי הוא הרגע שבו יש לבצע פינוי מיידי לבית חולים או לפחות למרפאה, הרי שזו בדיוק השיטה היעילה ביותר לטיפול בחולים".

אם לא די בכך, אותו פרופ' אף מוסיף כי "אין ספק שהיום החולים המטופלים במחלקות הקורונה זוכים לטיפול מיטבי, ברמה הגבוהה ביותר, כשאזרחי ישראל יכולים רק להודות על כך שהם זוכים למערכת רפואה ציבורית משופרת שאפילו אזרחי ארה"ב לא זוכים לה. עם זאת, עם כל הכבוד למערך הרפואי, עדיין יש לזכור שהחולה שוכב במחלקה מבודדת, הוא מנוטר מרחוק דרך מסכים, רופא ואחיות נכנסים אליו פעם פעמיים ביום כשהם ממוגנים ולבושים כחייזרים, והתחושה הזו לא משפיעה על מצב רוחו. שלא לדבר על כך שכאשר הוא נזקק לסיוע הוא יכול למצוא את עצמו ממתים שעה ושעתיים לכוס מים, והדבר לא נעים, וזאת בלשון המעטה".

"לתחושה כזו" הוא אומר, "ישנה השפעה ישירה על המצב הבריאותי. וכאשר החולה מטופל בבית, בסביבתו החמה והתומכת, הוא נהנה משתי העולמות: הוא אינו מנותק ומבודד והוא זוכה למעטפת של תמיכה חמה כשהוא לא מנותק מסביבתו הטבעית. ומאידך, הוא זוכה לניטור רפואי כשזהו חלק בלתי נפרד מהחבילה. אם אכן לצד התמיכה הביתית ישנו מעקב רציף ומקצועי ומוסדר של רופא, כשאני מדגיש שמדובר בשירות מוסדר, עם רישום לפרוטוקול וניהול תיק ולא במשהו פיראטי, הרי שזו הנוסחה הטובה ביותר לריפוי".

הוא אף מוסיף ש"אם אכן הפעילות מתנהלת בצורה זו, אני חושב שיש בכך תשובה לשאלה מדוע התמותה בציבור החרדי נמוכה יחסית, וזאת על אף ההדבקה הנרחבת שחווה המגזר החרדי".

לסיום הוא מתייחס גם לפרסומים, שהוכחשו, לפיהם רבנים ואדמו"רים ידועים טופלו בבתיהם וכך צלחו את המחלה והוא אומר כי "שוב, איני נכנס לגופו של עניין, אבל אם אכן הטיפול בוצע בסביבה ביתית ותוך מעקב רציף ומסודר של רופא שבכך מנע אשפוז אך בה בעת ניטר את המצב הרפואי, הרי שזו בדיוק רפואת העתיד שאנו שואפים אליה. יתכן מאד, ובעקבות הקורונה שכידוע הביאה עמה גם פריצה של טכנולוגיות מתקדמות, בעיקר בתחום הרפואה מרחוק (טלרפואה), נראה גם פריחה והתקדמות בתחום אשפוזי הבית כשכך נרוויח מכל הבחינות: גם חולים המטופלים בבתיהם והם נהנים מהחיבור הביתי, גם פחות חשיפה לזיהומים, וגם חיסכון בעלויות הגבוהות שבהן כרוך האשפוז בבתי החולים".

 

קורונה יאיר שרקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד