י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תנו לנשום

האם מסכה אכן יעילה? מחקר חדש ומטריד

דו"ח חדש קובע: המסכה יעילה פחות משנראה | 70 אחוז מבין הנדבקים בקורונה העידו כי עטו מסכה כל הזמן

האם מסכה אכן יעילה? מחקר חדש ומטריד
בחורים חסידים עם מסכות צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

משרד הבריאות משכנע אותנו כי חבישת מסכה הינה האמצעי הבסיסי והמועיל למניעת הידבקות, אולם דו"ח שפורסם לאחרונה מעלה תהיות בקשר לרמת ההגנה שמספקת המסכה. מחברי הדו"ח השוו 154 חולים מאומתים, שנבדקו ונמצאו חיוביים לקורונה, לקבוצת ביקורת של 160 משתתפים מאותו מתקן בריאות שהיו בעלי סימפטומים אך נבדקו ונמצאו שליליים, מעל 70 אחוז מהמקרים היו נגועים בנגיף וחלו למרות ש"תמיד" לבשו מסכה.

"ב -14 הימים שלפני תחילת המחלה, 71% מחולי המקרה ו -74% מהמשתתפים בביקורת דיווחו כי הם תמיד משתמשים בכיסוי פנים של בד או סוגי מסיכות אחרים כשהם נמצאים בציבור”, נכתב בדו"ח.

הממצאים שומטים את הקרקע מתחת לדרישה של רוב רשויות הבריאות בעולם כולו מאזרחי המדינות, להקפיד לעטות מסכה בכל מקרה של יציאה לרחוב אל של שהייה במקום עם אנשים זרים שאינם בני אותה משפחה גרעינית.

מנגד, מומחים טוענים כי אפשר שהדו"ח לא מדויק, שכן גם אם רוב הנדבקים העידו על עצמם כי הם חבשו מסכה תמיד, אפשר ואין מדובר באמת צרופה. יתכן כי אותם אנשים הסיטו את המסכה ואז נדבקו. קיימת אפשרות נוספת לפיה גם אם הנדבק בעצמו אכן הקפיד על חבישת מסכה, מי שהדביק אותו היה בן משפחה קרוב ששהיה במחיצתו אינה דורשת מסכה, אך הלה לא הקפיד על חבישת מסכה והביא עמו את הנגיף מבחוץ.

יתכן גם שאנשים מגדירים באופן שונה את המונח "עטיית מסכה". רבים עוטים את המסכה בצורה רשלנית, רפויה, או כשהיא מוסטת כלפי הסנטר ולא מכסה את האף בצורה מיטבית. באופן כזה ברור כי סיכויי ההדבקה עולים משמעותית, שכן המסכה לא יכולה להגן על מקום שהיא לא מכסה בקביעות.

ממצאי הדו"ח סותרים את קביעת רוב החוקרים בעולם לפיה מקרי הדבקה בין שני אנשים החובשים מסכה הינם נדירים במיוחד.

קורונה מסכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד