י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
'באומץ לב'

אות חסיד אומות עולם לכומר שחרף את נפשו למען יהודים

בשגרירות ישראל בברלין התקיים אמש טקס מרגש של הענקת אות 'חסיד אומות העולם' לכומר שנאסר ועונה בתקופת המלחמה השנייה אחרי שיצא להגנת היהודים • הכומר עצמו כבר מת, ואת המדליה קיבל בנו, הד"ר ריצ'רד פון יאן

ג'רמי יששכרוף עם ד"ר ריצ'רד פון יאן
ג'רמי יששכרוף עם ד"ר ריצ'רד פון יאן צילום: שגרירות ישראל בגרמניה

אתמול (שלישי) התקיים בשגרירות ישראל בברלין טקס הענקת אות חסידי אומות עולם לכומר Julius von Jan יוליוס פון יאן, שחי בין השנים 1897-1964.

את המדליה ותעודת הכבוד העניק שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף לד"ר ריצ'רד פון יאן, בנו של יוליוס פון יאן.

המדליה הוענקה בעקבות הסיפור שארע עם הכומר, ב-16 בנובמבר 1938, שבוע לאחר "ליל הפוגרומים", ביום התפילה והתשובה הפרוטסטנטית, נשא פון יאן דרשה בכנסיית סנט מרטין באוברלנינגן באדן-וירטמברג, בה גינה בחריפות את שריפת את בתי הכנסת, שוד רכושם של יהודי גרמניה וגירושם למחנות ריכוז.הענקת האות והמדליה בידי שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף לד"ר ריצ'רד פון יאן.

אולם זמן קצר לאחר מכן, יוליוס הוכה באכזריות על ידי אנשי ה-SS. הוא שרד והועבר לאחר מכן לכלא ולבית המשפט המחוזי בשטוטגרט. באפריל 1939 גורש פון יאן מוירטמברג ומצא מקלט בבוואריה. כל זאת אחרי שיצא להגנת העם היהודי.

בנובמבר 1939 גזר עליו בית משפט מיוחד בשטוטגרט 16 חודשי מאסר. לאחר מכן במאי 1940 הוא שוחרר על תנאי ונשלח לחזית המזרחית. באוקטובר 1943 חלה בצהבת ונשלח לבית חולים צבאי בגרמניה. לאחר מכן הוא נשלח כחייל להונגריה ולאוסטריה. לאחר כניעת גרמניה הוא נפל לזמן קצר בשבי האמריקאי.

בספטמבר 1945 חזר יוליוס פון יאן עם משפחתו לבית הכנסת באוברלנינגן. בשנת 1961 יצא לפנסיה מוקדמת. הוא נפטר ב-21 לספטמבר 1964, בגיל 67.

הכומר יוליוס פון יאן. צילום: ד"ר ריצ'רד פון יאן.

שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף אמר במעמד הטקס: "יוליוס פון יאן היה איש דת שהתייצב לצד העם היהודי מיד לאחר ליל הבדולח. הוא מחה בפומבי על שריפת בתי הכנסת והעסקים היהודים אשר נהרסו ונבזזו ברחבי הארץ כולה בידי הנאצים. הוא עשה את שהיה צריך לעשות כל בן אנוש, אך למרות זאת הוא היה היוצא מן הכלל. במעשה זה הביע אומץ לב עליו נאלץ לשלם מחיר אישי כבד. זו הסיבה שאנו מוקירים אותו היום על ידי הענקת התואר "חסיד אומות העולם".

ד"ר ריצ'רד פון יאן הודה בשמו ובשם אביו למדינת ישראל על הכבוד המיוחד בהענקת האות. אביו מונצח בקהילתו וכן ברמה הלאומית בגרמניה, הענקת האות על ידי יד ושם מכירה בסיפורו גם ברמה הבינ"ל.

הענקת אות חסידי אומות העולם מתקיימת מאז 1963 במסגרת רשות ייעודית של ''יד ושם'' ותכליתה לכבד ולהוקיר את המעטים שעמדו לצדו של העם היהודי בתקופה האפלה ביותר בתולדותיו.

חסיד אומות העולם כומר שגרירות ישראל ג'רמי יששכרוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד