י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"המטופלים אוימו"

מזעזע: מריבה בין בילינסון לשיבא מונעת טיפול בחולי קורונה

כמוצא אחרון, השתלת ריאה עשויה להציל חולי קורונה במצב קשה - בעולם כבר בוצעו עשרות השתלות, אך בישראל אף לא אחת • הרקע: עימות חריף בין בילינסון לשיבא • בכיר בשיבא: "מטופלים אוימו ע"י בילינסון" • בכיר בבילינסון: "הם משנים עמדות רפואיות בעבור פרסום"

מזעזע: מריבה בין בילינסון לשיבא מונעת טיפול בחולי קורונה
בתי החולים שיבא ובלינסון צילום: אתר שיבא\\אורית גז

אצל חלק מחולי הקורונה בעולם גרמה המחלה להרס קשה ובלתי הפיך של הריאות. בחלק מהמדינות, כולל סין, ארה"ב, קנדה ואוסטריה, בוצעו כבר כמה עשרות השתלות ריאה לחולי קורונה, כמוצא האחרון האפשרי להצלתם לאחר שהיו בסכנת חיים מיידית. על פי פרסומים של בתי חולים בעולם, חלק מההשתלות הצליחו להציל חלק מהחולים - אך עד עכשיו לא נעשתה אף השתלת ריאה אחת לחולה קורונה בישראל. יצוין כי לפי הערכות של רופאים בכירים, יש חולים שהיו יכולים לעבור את ההשתלה ולהגדיל את הסיכוי שלהם לשרוד את המחלה. כך מדווח רן רזניק ב"ישראל היום".

ואכן, בשבועות האחרונים החל מאבק יוצא דופן בכל הנוגע להשתלות הריאות לחולי הקורונה בישראל. במסגרת המאבק החל עימות חסר תקדים על יוקרת בתי החולים והרופאים, שטומן בחובו מחלוקת קשה על גישות רפואיות־אתיות סותרות. כמו כן, הועלו האשמות הדדיות חסרות תקדים בחומרתן, כולל טענות על פגיעה קשה בחולים ורדיפת פרסום, בין שניים מבתי החולים הגדולים והחזקים בישראל: בילינסון בפתח תקווה - בית החולים המרכזי של כללית, שבו נעשו בשנים האחרונות כל השתלות הריאות בישראל וגם מרבית כלל השתלות האיברים בארץ, מול בית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר - הגדול ביותר בארץ, אשר בו נפתחה לפני כחצי שנה תוכנית חדשה להשתלת ריאות, אבל עד עכשיו לא התקיימה בו ולו השתלה אחת.

במסגרת העימות יוצא הדופן, אשר נחשף כעת לראשונה, דורשים הרופאים בבילינסון ממשרד הבריאות לאשר השתלות ריאה בחולי קורונה רק לפי הגבלות מסוימות, אשר בפועל ימנעו אישור השתלת ריאה בשיבא, ואולי אף בכלל בישראל. לעומת זאת, בשיבא מאשימים כי רופאים בבילינסון מנסים לטרפד בכל דרך את השתלות הריאה לחולי הקורונה בשיבא, וכי הם עושים זאת גם על ידי ייעוץ ושכנוע של משפחות החולים שלא לבצע השתלות ריאה. בעקבות העימות כבר נערכה פגישת זום סוערת של חברי הוועדה להשתלות לב-ריאה במרכז הלאומי להשתלות, וישיבה נוספת נקבעה ל-25 באוקטובר, בעוד כשבוע וחצי.

מביה"ח בילינסון נמסר: "פתרון שלכאורה נראה פשוט - השתלת ריאות שתחליף את הריאות החולות - הוא בעייתי מאחר שחולים שחוברו למכשיר אקמו נחשבים מורכבים, וסיכויי ההצלחה בהשתלה אצלם נמוכים. בילינסון משמש מרכז ההשתלות הגדול בישראל, ולצד מספר ההשתלות הרב, הצטברו אצלנו עשרות שנות ניסיון המתבטאות גם בתוצאי איכות טובים ביחס למרכזי השתלות בעולם. פתיחת מרכזי השתלה נוספים ללא הגדלת מספר תרומות האיברים תקטין את מספר ההשתלות בכל מרכז ותפגע באיכות התוצאות. לכן תמוהה ההחלטה לפתוח דווקא בשנה זו עוד מרכז השתלות ריאות בארץ".

מביה"ח שיבא נמסר: "בשיבא פועלת תוכנית השתלות ריאה, אשר נותנת מענה לחולים עם מחלות ריאה קשות לאחר שמוצו כל קווי הטיפול המקובלים האחרים. הואיל ובשיבא קיים בשנים האחרונות הניסיון העשיר ביותר בישראל בטיפול בחולים מבוגרים המחוברים למכשיר אקמו, אך טבעי הוא שאנו בוחנים גם את האפשרות להשתלה אצל חולים כאלה במצב קשה, ובכלל זה גם מחלימי קורונה. למרות האתגר האדיר והסיכון הגבוה הכרוך במקרים הללו, אנו שואבים ביטחון מן העובדה כי בשיבא פועל צוות השתלות מוביל, הכולל בין היתר את ד"ר מילטון סאוטה, משתיל הריאות המנוסה ביותר בארץ, ולצידו המומחה להשתלות ריאה ד"ר לירן לוי, שעבר את ההתמחות הארוכה ביותר בתחום, במרכז השתלות הריאה הגדול בעולם בטורונטו. קיומה של יותר מתוכנית השתלות אחת בישראל פועל לטובת המטופל וישרת טוב יותר את אזרחי ישראל".

קורונה בית חולים בילינסון בית חולים שיבא תל השומר ריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד