י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

8 דברים שלא ידעתם על ספורט ופטרת הציפורניים

זה אולי נשמע כמו עניין זניח, אך תרשו לנו לחדש לכם – מדובר בנושא חשוב • פטריה בציפורניים של כף הרגל יוצרת עם הזמן כאב של ממש באזור • קבלו מספר עצות חשובות

8 דברים שלא ידעתם על ספורט ופטרת הציפורניים
כפות רגליים צילום: unsplash

כל מי שעוסק בספורט באופן קבוע – בין אם באופן מקצועי ובין אם באופן חובבני – וודאי יודע שהוא צריך לדאוג לגוף שלו 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. אימונים בעצימות המתאימה ליכולת ולרמה הפיזית, הקפדה על ביצוע התרגילים באופן נכון, מנוחה מבוקרת לצורך התאוששות ובנייה, תפריט מזין המכיל את כל הרכיבים החשובים וכן טיפול בפציעות המתרחשות כתוצאה מהאימונים – כל אלה הם חלק מעולמו של כל ספורטאי.

בדיוק מסיבה זאת, הן הספורטאים והן המתאמנים החובבנים נדרשים להקדיש תשומת לב מיוחדת למצב גופם ובריאותם. לא רק לשריר המנופח או למשקל אחוזי השומן, אלא גם לציפורניים. כן, הציפורניים.

זה אולי נשמע כמו עניין זניח, אך תרשו לנו לחדש לכם – מדובר בנושא חשוב. בריצה למרחקים ארוכים, למשל, בין אם היא מתרחשת בחוץ ובין אם על הליכון בחדר הכושר – פטריה בציפורניים של כף הרגל יוצרת עם הזמן כאב של ממש באזור, עד כדי כך שפוגעת באיכות הריצה ובהנאה ממנה. הדבר נכון גם לענפי ספורט אחרים – רכיבה על אופניים, טניס, כדורסל, כדורגל ולמעשה בכל ספורט בו לרגליים חלק מרכזי.

כדי להמשיך להתאמן באופן אידיאלי ולהשיג את התוצאות הרצויות, הנה 8 דברים שכנראה לא ידעתם על הקשר שבין ספורט לפטרת בציפורניים:

#1

פטריות, רבותי, פטריות

על הסכנה שבציפורניים סדוקות או שבורות

אם יש משהו שפטריות אוהבות יותר מכל, הן ציפורניים פגועות. כשהציפורניים שלכם שבורות או סדוקות, מבלי לדעת – אתם מזמנים אליהן את הפטרייה, שרק מחכה לשעת כושר. פגיעה בציפורניים נחשבת לשכיחה בקרב ספורטאים אשר משתמשים בכפות הרגליים לצורך הפעילות הספורטיבית, ולכן הסיכויים שלהם להידבקות בפטרייה בציפורן גדול יותר.

#2

תנו לרגליים שלכם לנשום

הסביבה האהובה על פטריות, זו שמאפשרת להן לשגשג במהירות, היא סביבה לחה, חמה וסגורה. בדיוק כפי שגופנו זקוק לחמצן על מנת לתפקד, כך גם כף הרגל שלנו זקוקה לנשימה  ואוורור על מנת לשמור על עצמה ולהמשיך לתפקד בצורה בריאה. פטריות מתפתחות בסביבת נעליים סגורות, ולכן מומלץ אחרי אימון או תחרות, "לשחרר" את הרגליים מנעליים וגרביים לאוורר אותן למשך מספר שעות. עם זאת, לא די בנעליים סגורות כדי לגרום לפטרייה בציפורניים. פרופ' אבנר שמר, מומחה לרפואת עור ולמחלות ציפורניים, מסביר: "הפטרייה לא תבוא יש מאין. אם האדם בריא, ואין בגופו פטרייה רדומה שמחכה להתפרץ, אין סיבה שתתפתח אחת כזו - גם אם ירוץ אלפי פעמים בנעליים סגורות".

#3

יש גרביים, ויש גרביים...

אם נודה באמת, גרבי כותנה הם לא הגרביים המושלמים עבור מי שרוצה להרגיש את כף הרגל שלו קלילה ומאווררת. הם מחממים את הרגל, קצת מכבידים עליה ולא מאוד נוחים – אך הם ללא ספק הגרביים הטובים ביותר לשימוש בקרב הספורטאים. גרבי ניילון, לעומת זאת, "לוכדים" את הזיעה בכף הרגל והתוצאה היא רגל מזיעה ולחה למשך זמן ממושך, מה שמגביר את הסיכויים להתפתחות של פטריות. 

#4

לחטא ולייבש, בלי להתבייש

כפי שציינו, פטריות אוהבות סביבה לחה, חמה וסגורה. בדיוק מסיבה זו, נעליים סגורות הן כר פורה לשגשוג של פטריות. שתי פעולות שיסייעו לכם מאוד במניעה של פטרת ציפורניים הן ייבוש הרגל אחרי מקלחת ולפני שאתם מכניסים אותה לנעל סגורה, וכן חיטוי של הרגליים. איך עושים את זה? באמצעות אלכוהול או סודה לשתייה. לאחר מכן, מומלץ לתת לכפות הרגליים מספר שעות של מנוחה באוויר הפתוח. 

#5

פדיקור – גם לספורטאים קשוחים

הידעתם? פדיקור רפואי מסייע מאוד במניעת פטריות בציפורניים, וזאת בשני אופנים: טיפול בציפורניים מונע הרחבה של סדקים או החמרה של שברים בציפורן, וכן מסייע להיפטר מעור מת שנסדק ויכול גם הוא להפוך למצע פורה להתפתחות של פטריות. כפי שציינו, פטריות מתפתחות, בין היתר, על גבי ציפורניים ועור סדוק ופצוע. פרופ' שמר: '"אומנם לא מדובר בטיפול מרפא, אך אדם שסבל בעבר מפטרת יוכל להקטין את הסיכוי להישנות המקרה בעזרת טיפול מונע, כמו פדיקור רפואי או חיטוי של הנעליים. חשוב לזכור: יותר מ־80% מהאנשים שסבלו מפטריות בציפורניים, יחוו זאת שוב בתוך שלוש שנים. טיפולים מונעים יוכלו להקטין את הסיכוי לכך".

#6

מזינים את כפות הרגליים גם בבית...

כאמור, טיפול לכפות הרגליים לא צריך להתרחש רק כשהן סובלות מפטרייה או מיובש, אלא גם בימי שגרה. מלבד טיפולים אחת לתקופה אצל הפדיקוריסט או הפדיקוריסטית, כדאי להקפיד למרוח קרמים שמזינים את העור בכף הרגל ומעניקים לו גמישות. ככל שכף הרגל בריאה ונקייה יותר, כך פוחתים הסיכויים שידבקו בה חיידקים ומזהמים למיניהם.

#7

דווקא כשאתם נחים – הפטריות נכנסות לפעולה...

אם נדמה לכם ששרדתם את הפעילות המאומצת ואתם חסינים מפני הפטרייה – כדאי שתחשבו שוב. מקלחות ומלתחות הן חממה אהובה על הפטריות, כיוון והן שילוב בין לחות וחום. הדבר נכון על אחת כמה וכמה אם שהה במלתחה או במקלחת אדם שסובל בעצמו מפטרת בציפורן, ויעביר את הפטרייה לבא בתור שיבוא אחריו. על כן, כדאי להעניק לכך תשומת לב מיוחדת: היכנסו למלתחות עם נעליים מתאימות למקלחת (כפכפים או סנדלים), ודאגו לנקות ולחטא אותם אותם בסיום. בנוסף, שימו לב שאתם לא הולכים יחפים על משטחים חשופים במקומות ציבוריים, וביחוד משטחים רטובים.

#8

בסופו של דבר – גנטיקה זה שם המשחק

גנטיקה היא שם המשחק, כמעט בכל דבר. גם במקרה זה, יש אנשים שלא משנה מה יעשו -הפטרייה בציפורן לא תגיע אליהם. מנגד, אחרים יידבקו בפטרייה במהירות, לאחר מגע עם משטח נגוע. פרופ' שמר מסביר: "אם יש לאדם מסוים נטייה גנטית להידבק – הוא יידבק. הכל תלוי במאפייני המנגנון החיסוני שלו. זה נכון גם לגבי עוצמת ההידבקות: אצל שני אנשים שנדבקו מאותו סוג של פטרייה, עוצמת ההידבקות עשויה להיות שונה. גם עניין זה תלוי בגנטיקה של כל אחד מהם".

 

 

פטרת ציפורניים ספורט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד