י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סערת החתונה

ארבל לראש מח״ש: להעמיד לדין את השוטרים שפעלו בניגוד לחוק

אחרי התיעודים מהחתונה בגבעת זאב שהסעירה את הרשת, פנה ח"כ משה ארבל לראש מח"ש בדרישה להעמיד את השוטרים שפעלו באלימות אמש, לדין • במכתב שנשלח מציין ארבל "גם אכיפה צריכה להיעשות בהתאם לחוק"

ארבל לראש מח״ש: להעמיד לדין את השוטרים שפעלו בניגוד לחוק
ארבל צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

חבר הכנסת משה ארבל פנה לראש המחלקה לחקירות שוטרים במכתב בו הוא טוען כי פעולת השוטרים אמש מהווה הפרה חמורה של הוראות הדין תוך שהוא קורא לעו"ד קרן בן מנחם ראש המחלקה לחקירות שוטרים למצות את הדין מולם.

ארבל טוען במכתבו כי בתמונות ובסרטונים מהחתונה בגבעת זאב "נראים שוטרים נוהגים באלימות קשה כלפי המשתתפים בחתונה אשר חלקם נפגעו בפניהם וסיימו את הערב שותתי דם. אורחים בחתונה טענו כי השוטרים הפעילו כוח רב כלפי הנוכחים ותקפו אותם באלימות ללא כל סיבה ומבלי שניתנה להם שהות להתפנות מהמקום בהסכמה".

"אין מחלוקת בדבר החשיבות של קיום הוראות ממשלת ישראל בנוגע למאבק בקורונה. אולם גם אכיפה, ובעיקר אכיפה, צריכה להיעשות בשום שכל ובהתאם לדין", מציין ארבל שמזהיר כי "החוק קובע כללים ברורים אימתי רשאי שוטר להיכנס למקום פרטי ללא צו שופט (אשר למיטב ידיעתי לא ניתן לשוטרים). כזכור, הטיוטות הראשונות של חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש כללו סמכות המשטרה להיכנס לבתים ללא צו לשם אכיפת הוראות החוק".

כיום החוק אוסר לשוטרים להיכנס למקום מגורים גם עבור אכיפה בעניין הקורונה אלא אם קיבל צו מפרוש של בית המשפט, "לא ייתכן ששוטרי תחנת גבעת זאב ידרסו ברגל גסה את דבר המחוקק, יתעלמו מהליך החקיקה המעמיק והמאוזן שהובל בכנסת וייכנסו לבית פרטי ללא צו, ללא עילה מספקת ובניגוד לדין", כותב ארבל.

הוא מוסיף, "למען הסר ספק, גם טענה אפשרית של כניסה לבית מכוח החוק למניעת מפגעים אינו מתיישב עם סרטוני הגוף שפרסמה משטרת ישראל בהם לא נשמעים השוטרים מעירים בדבר הרעש או מעידים כי הגיעו למקום בעטיו. ברור כי טענה כזו, ככל שתיטען, אינה אלא "שיפור עמדות" מאוחר ומופרך. אסור להסכים לשימוש "בדיעבדי" בהוראות החוק למניעת מפגעים כדי לאפשר לשוטרים להיכנס לבתים ללא צו בניגוד לדין".

״לבד מזאת״, מציין חבר הכנסת המשפטן, ״ניכר מהסרטונים כי כאשר נכחו בבית לא פעלו השוטרים כמצופה מהם - מתן קנסות ופיזור ההתקהלות בסובלנות ונחישות - כי אם באלימות, תוך הפעלת כוח פיזי ללא כל שליטה. כפי שהחוק מקנה ושומר על זכויות פושעים ואסירים להבדיל, כך הוא גם שומר על זכויות מי שהפרו את הנחיות הקורונה וראויים לכאורה לקנס מנהלי״.

לסיכום דורש ארבל חקירה, שלדבריו ״מהסרטונים המצערים מהערב נדמה כי פעולת שוטרי תחנת גבעת זאב מהווה הפרה חמורה של הוראות הדין, הן בעצם הכניסה לבית פרטי ללא צו והן בהתנהגותם האלימה של השוטרים. אין למשטרה סמכות אלא מכוח החוק וכל פעולת שיטור המנוגדת לחוק היא בבחינת צלם בהיכל ופוגעת באמון הציבור במשטרה. דברים אלו נכונים גם ביחס למאבק הצודק והנכון בהפרת תקנות הקורונה״.

ארבל מבקש מראשת מחלקה לחקירת שוטרים ״לפתוח כבר מחר בחקירה פלילית בעניין התנהלות השוטרים שנכחו במקום ומפקדיהם ולהעמיד לדין את האחראים למחדל״.

מנגד, מהמשטרה נמסר כי "השוטרת שתיעדה את המתרחש וביקשה לזהות את בעלת הבית, הותקפה על ידה, ולכן נאלצו השוטרים להודיע לה שהיא מעוכבת, וביקשו ממנה להתלוות אליהם מספר פעמים. בשלב זה, שאר בני הבית החלו להתלהם ולהפריע לשוטרים, תוך שחלקם זורקים לעברם בקבוקי שמן מזכוכית שהתנפצו. השוטרים עצרו את אחד החשודים תוך שהוא מתנגד למעצר ותוקף אותם, ובתוך כך החליק על השמן, ושניהם נחבלו משברי הזכוכית".

משה ארבל מחש קורונה אלימות שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד