י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מרתק

צפו במסע • בדרך לחרן המקראית, כרמלי עבר בנהר פרת

במסע מאין כמותו, ומרתק ביותר שעבר יצחק כרמלי בדרכו לחרן המקראית, הוא עבר ליד נהר הפרת והחידקל, ועל לילות שהעביר בפונדק דרכים אפרורי, המשקיף לנהר החידקל • צפו

צפו במסע •  בדרך לחרן המקראית, כרמלי עבר בנהר פרת
יצחק כרמלי בדרכו לחרן צילום: יצחק כרמלי

פרשת בראשית: "ונהר יוצא מעדן ומשם יפרד והיה לארבעה.. שם הנהר השלישי חדקל.. והנהר הרביעי הוא פרת".

הפעם במסע אל ארם נהריים, בשטח המתפרש בין הנהרות הגדולים היוצאים מעדן, החידקל והפרת. היה זה אחד ממסעותיו היותר מרתקים והיותר מעניינים של יצחק כרמלי,

הוא מספר: את הלילות החמים והמעיקים, העברתי בפונדק דרכים אפרורי, המשקיף על החידקל. כמו יתר האורחים, ניסיתי גם אני להירדם על הגג, שם הונח לי מזרן מרופט וקשה, אך הניסיונות להירדם כשלו. התגלגלתי מצד אל לצד, בניסיון נואש לחטוף תנומה קלה.

מלבד החום, תרמו לכך היתושים שעלו ישירות מהנהר הנקרא בפי המקומיים דיג'לה, בדומה לתרגום אונקלוס שתירגם חידקל-דיגלת. חלק מהלילה, כיאה למקום, הועבר עם המארח בעל הפונדק, שידע לספר שלא לציטוט, על המעורבות הישראלית בפרוייקט המים הגדול ששינה את האיזור כולו.

.כרמלי בפונדק.

Bolge Kaskanligi baskanlig - הוא אחד ממפעלי המים הגדולים, שבוצעו אי פעם. זהו פרוייקט מים אדיר, בו היו שותפים גופים בינלאומיים רבים, - כולל ישראל - פרוייקט שהפך איזורים צחיחים לשדות פוריים.

ממשיך כרמלי ומספר: כפרים נדחים וכושלים הפכו למרכזיים ונודעים. צריך לזכור שרוב תוואי החידקל והפרת, זורמים באיזורים צחיחים למדי. הפרויקט שהחל לפני יותר מ 20 שנה, כלל סלילת תעלות באורך עשרות ק"מ, שמשכו מים מהנהרות, אל מטעים ושדות, הוקמו למעלה מ 20 סכרים ותחנות הידרואלקטריות, המספקות אנרגיה לתעשיה.

מטבע הדברים ובשל רגישות הנושא, שכן הנהרות זורמים בשטחי עיראק סוריה וטורקיה, המעורבות הישראלית, זו שבוצעה בטורקיה, כמובן הוצנעה.

אך מי שיצפה להכרת הטוב מצד שכננו למזרח התיכון, ינחל אכזבה רבתי.

יצחק כרמלי עיתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי חרן פרשת בראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד