י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

החשיבות הגדולה של בדיקת דירה לפני קנייה

עם עובדות אי אפשר להתווכח ובמציאות העכשווית לקוחות ששוכרים מהנדס לבדיקת הנכס לפני הקנייה, מגלים הרבה מאד הפתעות ורובן אינן נעימות.

החשיבות הגדולה של בדיקת דירה לפני קנייה
ליקוי רטיבות ועובש צילום: יח"צ

החשיבות הגדולה של בדיקת דירה לפני קנייה

אזרחים רבים שמוצאים דירת יד שנייה לרכישה, נחפזים לחתום על החוזה כדי לקדם את המהלכים אך זוהי טעות גדולה. לפני קבלת ההחלטה הסופית, יש לבדוק את תקינותה של הדירה ואם יש בה ליקויים טכניים. לעיתים מדובר בליקויים קלים ומינוריים ולעיתים מדובר בליקויים חמורים המחייבים לבצע תיקונים או שיפוץ מאסיבי. דבר זה כרוך הן בכסף והן בזמן ולכן מועד הכניסה למגורים יתעכב.

אופן ביצוע בקרה של בדק בית

מהנדס בניין מנוסה שמגיע לדירה בוחן את מצבה מכל כיוון על פי רשימה שכוללת כל ליקוי אפשרי בדירה. החל במדידת הדירה, בדיקה לגבי תוספות ושינויים על פי היתרים שמומשו, מצבם של הקירות, רטיבות ברחבי הדירה, מצב הצנרת, תקינותה של מערכת החשמל, הימצאותם של מים כלואים מתחת לאריחים, אטימותם של החלונות והתריסים, סדקים בקירות הפנימיים והחיצוניים, תקינות של הפרקטים ועוד אין ספור נושאים.

המהנדס בוחן באופן מעמיק את כל אחד מהנושאים הללו באמצעות אמצעי בדיקה חדשניים, כמו מצלמה טרמית, מד לחות ועוד. על פי התוצאות מכין המהנדס דוח מפורט לגבי מצב התחזוקה של הדירה.

מסקנות על מצבה הפיזי של הדירה

לאור העובדה שמדובר בדירה יד שנייה שנבנתה לפני שנים בודדות או הרבה מאד שנים, יש בלאי טבעי שהוא הגיוני לדירה שנבנתה לעיתים לפני שהוחלו התקנים בישראל. אך לעומת זאת, יש ליקויים רבים שאי אפשר לעבור עליהם לסדר היום וחייבים לטפל בהם ללא דיחוי, כיוון שיש לכך השלכות לטווח הארוך.

אם קיימת בעיה של לחות במיקומים שונים, הדבר מעיד על כך שיש בעיה של צנרת וזה לא עניין של מה בכך. יגיע שלב מסוים שבו המים ירטיבו את הקיר ויגרמו לעובש ולפטריות. זה ייקח שבוע, חודש, או כמה חודשים, אך אין ספק שדבר זה יקרה.

במקרים מסוג זה ההמלצה של המהנדס היא להקדים רפואה למכה ולבדוק ביסודיות את הצנרת, לבצע תיקון או החלפת צנרת וזאת בהתאם למצבה ולגילה.

דוח מרוכז של כל הליקויים

לנוחותם של הלקוחות, המהנדס מכין דוח מרוכז של כל הליקויים הנקרא דוח בדק בית ועלות התיקון של כל אחד מהם. כשמדובר בעלויות גבוהות, אין כל סיבה שהלקוחות יספגו את כל ההוצאה הזו, כיוון שהם אמורים לרכוש דירה שהיא תקינה ללא כל ליקוי.

בהתאם לממצאים ולעלויות, הלקוח הפוטנציאלי פונה לבעל הנכס ומבקש שישתתף אתו בהוצאה הלא מתוכננת ולכן יש להפחית מערך הדירה למכירה. המוכר יכול להסכים לכך, לא להסכים כלל או ליצור פשרה על ידי הפחתה של חלק מהסכום. בהתאם לכך העסקה מתקדמת או נעצרת.

מיותר לציין שללא הבדיקה המעמיקה, הלקוח לא היה יודע על התקלות הללו כלל והן היו מתגלות לו רק לאחר תקופת מגורים בדירה.

קרדיט – עדינה אקוקה

קניית דירה עובש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד