י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תורמים מפוחדים

בעקבות הקורונה: אנשים מפחדים להתאשפז; צניחה בהשתלות

השנה חלה ירידה של עד 50% בהשתלות ובתרומות • הסיבה: חשש של התורמים מאשפוז במהלך תקופת הקורונה • המרכז הלאומי להשתלות: "הירידה קלה בלבד" כך חושף הבוקר פרשן וכתב הבריאות של "ישראל היום"-רן רזניק

בעקבות הקורונה: אנשים מפחדים להתאשפז; צניחה בהשתלות
אילוסטרציה צילום: יחצ בילינסון

השלכה נוספת על בריאות הציבור בשל הקורונה: מתחילת השנה ניכרת ירידה חדה של עד 50% בתרומות ובהשתלות איברים - לב, כליות כבד וריאות. כך מסתמן מאומדנים ומנתונים (לא רשמיים ולא סופיים) של בתי החולים, ומשיחות עם רופאים ומנהלים בכירים שמבצעים את השתלות האיברים בארץ.

הירידה בתרומות איברים ובהשתלות איברים בישראל דומה לנתונים שפורסמו בחודשים האחרונים בעולם, שלפיהם מאז החלה מגיפת הקורונה חלה ירידה של 50% ויותר בתרומות ובהשתלות איברים באנגליה, ארה"ב ובמדינות נוספות.

ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, ופרופ' רפי ביאר, יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי, סירבו אתמול (רביעי) בתוקף למסור את הנתונים הרשמיים על תרומות והשתלות האיברים בישראל מתחילת השנה.

פרופ' ביאר ציין עם זאת, כי להבנתו "לא הייתה ירידה משמעותית בפעילות ההשתלות, למרות אתגרי הקורונה. חלה ירידה קלה בלבד ולא דרסטית, לפי הבדיקה שעשיתי. המרכז הלאומי להשתלות ממשיך בפעילותו הרגילה ואין שינוי בתדירות ההשתלות ובשיעור הסכמות של משפחות לתרום איברים. אנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות ובשקיפות מלאה".

לפי הנתונים הפנימיים הלא רשמיים מבתי החולים בארץ, עד כה חלה צניחה בתרומות האיברים ובהשתלות בהשוואה לשנים הקודמות, בכל האיברים המיועדים להשתלה: תרומות הריאה פחתו בכמחצית. עד היום היו רק 21 השתלות ריאה בבילינסון שבפתח תקווה, לעומת 56-47 בשנה רגילה. זהו ביה"ח היחיד שבו מתבצעות השתלות ריאה בישראל.

עד ספטמבר השנה בוצעו בישראל כ־200 השתלות כליה, בעוד בשנים האחרונות היו מדי שנה כ־400 כאלה. מתחילת 2020 נעשו כ־50 השתלות כבד, לעומת עד 120 בשנות שגרה. גם השתלות לב יש פחות, כאשר לפי נתונים אלה, היו עד ספטמבר רק כעשר השתלות לב. זאת, בעוד שבשנים האחרונות היו בין 29-26 השתלות מדי שנה.

השתלה כליה קורונה תרומת איברים אשפוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד