י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
גדולי התורה הם הפרויקטורים שלנו

הסופר החרדי: לא לבלרים עם כיפה מיקרוסקופית יטיפו לנו מוסר

"לא לבלרים חסרי אחריות יטיפו לנו מוסר על חילול השם, ולא כתבים זחוחים, לעיתים עם כיפה מיקרוסקופית, ילמדו אותנו פרק ב'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'". הסופר החרדי דוד דמן  מתייחס בטורו במגזין עיתון 'משפחה' לסוגיית הקורונה והוראות גדולי ישראל 

הסופר החרדי: לא לבלרים עם כיפה מיקרוסקופית יטיפו לנו מוסר
דוד דמן עם מורו ורבו הרבי מבעלזא צילום: אנשיל בעק

בנימה קצת אישית. לא מעטים התקשרו אלי לברר על אודות ההתנהלות בקורונה בחצר החסידית שאני זוכה להשתייך אליה, ובעקבותיה - בחצרות חסידיות מרכזיות אחרות בירושלים ובבני ברק. רצו להבין לעומק. ביקשו לדעת כיצד באמת התנהלו החגים הקדושים של חודש תשרי ברוב עם הדרת מלך. אבל אני הרגשתי, ועדיין מרגיש, נחות והדיוט מכדי לדברר או לפרשן את דעת גדולי הדור.

מי אנוכי מול אדמו"רים קדושים וטהורים שכל ימיהם מוסרים את נפשם עבור כבוד שמים, מקימים בדם ליבם ארגוני תשובה משפיעים ביותר, מקשיבים יומם ולילה לצרות הכלל והפרט, ובמשך יובל שנים, עוד ממלחמת יום הכיפורים, עונים על שאלות גורליות של פיקוח נפש ואחריות ציבורית וכלל-ישראלית. אפשר היה להביא הוכחות מהשטח, עד כמה דווקא הדוקטרינה הזאת נושאת בחובה פחות נזקים ברוחניות ובגשמיות ולסיים את הוויכוח.

אבל אין צורך להתפלפל הרבה. הקורונה היא קורונה היא קורונה. אין ולא יהיה חלקנו, ולא יהיה חלקו של כל מי שעיניו בראשו - עם מכחישי הנגיף הזה שהעלים רבים וטובים מארץ החיים רחמנא ליצלן. השאלה היא רק לגבי ההתנהלות הציבורית והיהודית הנאותה מולה. תועלת מול נזק. כשעל כף המאזניים מונחים כל כך הרבה ספקות ושאלות ותהיות וכל כך הרבה דעות רפואיות ומקצועיות, ועל הכף האחרת מונחות כל כך הרבה אחריות ודאגה לבריאות הרוחנית והנפשית שלנו - זוהי הסיטואציה המושלמת של מקרה שצריך להיות מונח לפתחם של גדולי הדור, ורק לפתחם!.

לא לבלרים חסרי אחריות יטיפו לנו מוסר על חילול השם, ולא כתבים זחוחים, לעיתים עם כיפה מיקרוסקופית, ילמדו אותנו פרק ב'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. הדעה האחרת גורסת, שלא גמזו ובטח לא הרוב הפוליטי הזה או האחר בוועדה פוליטית כזאת או אחרת יהפכו ביום בהיר למורי דרכנו ונר לרגלנו. דעתם של כמה מהמנהיגים הרוחניים היא, שאסור לנו להיות שבויים של מערכת שמתנכרת לכל הקדוש והיקר לנו ומערכת השיקולים שלהם לא מביאה בחשבון את הצרכים שלנו.

גדולי התורה שלנו הם הפרוייקטורים של עולם התורה. הם שישקלו איך קול התורה והתפילה - שרק הם מחזיקים את העולם - ימשיכו להדהד בהיכלי התורה והישיבות. הם, ורק הם, שיודעים ומכירים מקרוב את הנזקים הבלתי הפיכים שהשבתת קול התורה והתפילה בציבור גרמו וגורמים לעתיד הרוחני שלנו ושל הדור הצעיר שלנו, ולבריאות הנפשית של רבים וטובים מתוכנו - ניחנו בסייעתא דשמיא הנדרשת כדי לשקלל את כלל הנתונים ולהחליט מה לאמץ ומה לדחות. היכן לענות 'קדוש קדוש' אחר הוראה, והיכן להתנגד אליה. מה נכלל בגדר של 'ונשמרתם' ומה לא. אלה דברים שמאז ומעולם היו מסורים לגדולי האומה, שמנהלים אותנו כך כבר אלפי שנים מבחינה רוחנית והשקפתית. מרחקים מה שיש לרחק ומקרבים מה שיש לקרב ובוררים עבורנו את הבר מהתבן.

אז בינתיים, עד שהחיסון יימצא בעזרת השם, מה שמסתמן בינתיים כפתרון הריאלי האחד והיחיד: הישמעו רק לדעת גדולי הדור שלכם, כבדו את דעת גדולי הדור של האחרים, ושרק תהיו לי בריאים.

חסידות בעלזא דוד דמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 104 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד