י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
קולות של שלום

סעודיה סודאן ועיראק לא שוללות נורמליזציה

הבאים בתור? מקורות בממשלת סודאן אמרו אמש לרשת CNN בערבית שמשדר מהאמירויות כי ממשלת סודאן התכנסה כדי להכריע בסוגיית הנורמליזציה עם ישראל. גם מכיוון סעודיה ועירק נשמעים איתותים דומים

סעודיה סודאן ועיראק לא שוללות נורמליזציה
הרב שנייר בפגישה עם שר החוץ של סעודיה צילום: באדיבות המצלם

"ההתמקדות כרגע צריכה להיות בהחזרת הפלסטינים והישראלים לשולחן המו"מ". כך אומר שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן בהתייחסו לנרמול אפשרי של היחסים עם ישראל. לדבריו, גם ביוזמת השלום הערבית דובר על נורמליזציה עם ישראל, אך מה שנדרש זה הקמת מדינה פלסטינית ותוכנית שלום.

באשר להסכם השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין ציין פרחאן כי סעודיה מברכת על כך, בייחוד על עצירת הסיפוח בתקופה הקרובה. עוד אמר כי מדינות ערב צריכות להחליט מה האינטרסים שלהם ובאילו סוגיות הן מאמינות. הבכיר הסעודי גם נשאל על התקיפה של הנסיך הסעודי בנדר בן סלטאן על ההנהגה הפלסטינית ואמר כי זו היא דעתו אך הוא מאמין שההנהגה הפלסטינית רוצה מה שהכי טוב לעמה ויש לעבוד איתה ולהביא לדיאלוג. את הדברים הביא רועי קייס, הכתב לענייני העולם הערבי ב'כאן 11'.

בצל המגעים לנרמול היחסים, בסודאן מתארגנת בימים אלה יוזמה אזרחית לביקור משלחת של 40 אישי ציבור בישראל בחודש נובמבר. המשלחת אמורה לכלול בין השאר ספורטאים, אומנים ואנשי עסקים. מי שעומד מאחורי היוזמה הוא חבר הפרלמנט לשעבר ואיש העסקים הסודאני אבו אל-קאסם בורטום. בשיחה עם 'כאן חדשות' סיפר בורטום כי הוא נמצא בקשר עם גורמים לא רשמיים בישראל בנושא.

לדבריו, הביקור טרם תואם עם השלטונות בח'רטום, אך החוק המקומי לא אוסר על ביקור כזה. לגבי מטרת היוזמה והביקור אמר בורטום כי צריך לשבור את המחסום הפסיכולוגי אצל האזרח הסודאני והאזרח הישראלי וביקור מהסוג הזה יכול לקרב בין העמים: "אין שום איבה ושנאה בין ישראל לסודאן". הוא קרא בשיחה לגורמים הרשמיים בישראל לאפשר את הביקור.

‏גם עיראק מפתיעה, בהאא' אל-אערג'י סגן ראש ממשלת עיראק לשעבר אומר בראיון כי עיראק מוכנה מאוד לנורמליזציה עם ישראל וייתכן שההחלטה בנושא תצא מנג'ף ולא מבגדאד. נראה שמתכוון לסמכות הדתית העליונה של השיעים סיסתאני/ המטיף השיעי מוקתדא א-סדר. מעורר הדים.

הסכם שלום העולם הערבי עיראק סודן סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד