י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
משיב מלחמה

שי ניצן מגיב להקלטות מנדלבליט: תיאוריית קונספירציה הזויה ומופרכת

בריאיון לתכנית 'אולפן שישי', התייחס פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן להקלטות המביכות בהם נשמע היועץ המשפטי לממשלה תוקף אותו במילים חריפות על כך שאינו פועל לטובתו. ניצן טען להגנתו שנמנע לעסוק בסוגייה עקב ניגוד עניינים, והביע ביקורת קשה על הטענות שעלו לפיהן הוא ניסה לכאורה לסחוט את מנדלבליט בנוגע להחלטותיו בתיקי נתניהו.

שי ניצן מגיב להקלטות מנדלבליט: תיאוריית קונספירציה הזויה ומופרכת
שי ניצן ואביחי מנדלבליט צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, הגיב בתכנית 'אולפן שישי' להקלטות המביכות שחשפו כתבי 'חדשות 12' עמית סגל וגיא פלג, בהקלטות נשמע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בשיחה עם ראש לשכת עורכי הדין דאז אפי נוה, מתבטא במילים קשות על ניצן שסירב לעסוק בעניינו ולהורות על סגירת התיק נגדו 'פרשת הרפז' בעילה של חוסר אשמה.

"מנדלבליט התקשר אליי למחרת הפרסום, קודם כל הוא הביע צער", אמר ניצן בפתח הריאיון לדני קושמרו, "הוא פנה אלי אז בבקשה אישית כי הוא רצה לשנות את עילת הסגירה של התיק שלו, שהיועץ המשפטי בזמנו יהודה וינשטיין אימץ אותה, זה היה שילוב של חוסר ראיות והיעדר עניין לציבור. מנדלבליט רצה שייקבע שהעילה היא חוסר אשמה כי זו העילה הכי טובה והוא פנה אליי".

ניצן הוסיף ושחזר "הוא פנה אליי כמו כל אדם שיש לו עניין אישי. זה היה הדבר הכי דחוף בעולם בשבילו, אבל אתה לא היית רוצה שניתן יחס מיוחד ליועץ המשפטי לממשלה. גם בתיקים של ראש הממשלה לא קיבלנו החלטות תוך יום-יומיים או תוך חודש-חודשיים. הייתה כאן שאלה מורכבת, לא היה לו למי לפנות ומאוד התלבטתי. יש פה שאלה קשה להכרעה ובאותה תקופה עשיתי עוד כמה דברים ולא חשבתי שזה הכי דחוף. ברור שהיה כאן סוג של ניגוד עניינים, מצד שני לא היה לו אדם אחר לפנות אליו, גם הוא בן אדם וגם לו יש זכויות", אמר ניצן, "עשינו התייעצויות רבות והחלטתי שהנושא של ניגוד עניינים גובר ולכן אמרתי  שלא אקבל החלטה בנושא. נציב הביקורת על הפרקליטות דוד רוזן קבע דווקא שהייתי חייב לפעול בניגוד עניינים, אבל אני עדיין חושב שצדקתי. מנדלבליט פנה אליי וזה בער בעצמותיו".

עוד הוסיף ניצן ואמר ב'חדשות 12': "אין לי ספק שבאותה תקופה היה לו כעס עליי, הוא אמר ביטוי לא מוצלח שאני לא יכול להסביר אותו. קיבלתי ממנו בקשה וזכותו הייתה להגישה, אבל לשבחו אני חייב להגיד שבכל תקופת עבודתנו המשותפת לא חשתי את הכעס הזה. לפני שמנדלבליט נכנס לתפקיד דיברנו והוא אמר שהחליט לשים את הדבר הזה בצד ושנעבוד בצורה הכי מקצועית". לסיום אמר ניצן "לא אכנס לפרטי השיחה בינינו, אבל היועץ כתב שההדורים יושרו והוא אמר את זה על דעתי".

בהתייחסות לסערה על הקלטות הטלפון של נוה, שכאמור איתו שוחח מנדלבליט הוסיף ניצן והתגונן "אני לא אישרתי פריצה לטלפון של אפי נווה, אישרתי לפנות לבית המשפט כדי לבקש להשתמש בחומרים בדרך שבה הושגו כי היה חשד לעבירות חמורות מאוד. צריך לחשוב איך יצאה השיחה, אני בטוח שכל אחד מהצופים מבין איך. ידעתי שיש קשר חברי מסוים בין מנדלבליט לנווה, וכשהגיע התיק הראשון של נווה, כשנפתחה חקירה, מנדלבליט הודיע שהוא פוסל את עצמו".

על הטענות שבעקבות הלחצים שלו על מנדלבליט הזדרז זה האחרון לחקור את ראש הממשלה, סיפר ניצן, "כשנבחרתי לתפקידי, נתניהו שהכיר אותי מעבודה של 25 שנה, אמר דברי שבח והלל ואיזה אדם מתאים לתפקיד אני, קל וחומר על מנדלבליט שכולנו יודעים מה הרקע שלו. פתאום בבת אחת הפכנו לאנשי שמאל קיצוני ושכולנו התגייסנו כדי להפיל את נתניהו. זה כל כך מופרך שאני לא מאמין שמישהו מאמין בשטות הזו, איך אפשר בכלל לטעון שהיה קשר בין התיק האישי של מנדלבליט לנתניהו? אני במרץ 2017 אמרתי לבא כוחו של מנדלבליט שאני לא מתעסק בעניינו ושאני לא מתכוון לקבל החלטה. ההחלטות להעמיד את נתניהו לדין התקבלו שנתיים אחר כך, בפברואר 2019, והיועץ גם לא קיבל את כל ההמלצות שלי, אז איך אפשר להגיד שהייתה פה סחיטה? כשרוצים לפתח תיאוריות קונספירציה, אז האמת לא חשובה".

לסיום טען ניצן "תיאוריית הקונספירציה שאומרת 'אם זה ביבי חוקרים ואם לא אז לא' מופרכת. פרשת הצוללות, למשל, מוכיחה את זה", אמר ניצן, "זה רק מוכיח שעובדים לפי הראיות. מה שעובר על מנדלבליט עכשיו, עבר עליי במשך תקופה ארוכה כשהתיק של נתניהו היה במשטרה. זו סיטואציה הזויה. אנחנו משרתי ציבור שעושים את עבודתנו, איש לא יכול להוכיח שיש כאן שיקולים זרים".

שי ניצן אביחי מנדלבליט עמית סגל גיא פלג הקלטות מביכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד