י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
תרופה נשיאותית

התרופה של טראמפ: לא לכל אחד

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טופל במנות נוגדנים שסייעו לו להחלים במהירות מקורונה והבטיח כי יפעל להנגשת התרופה לכולם. הבעיה: המלאי מצומצם והפיתוח יקר מאד

התרופה של טראמפ: לא לכל אחד
טראמפ במדשאות הבית להבן צילום: צילום מסך

התרופה שקיבל טראמפ ושסייעה להחלמתו המהירה מקורונה סובלת ממלאי מצומצם ומעלות ייצור מיקרה להחריד – אלפי דולרים למנה בודדת, מה שהופך את השימוש ההמוני בה ללא רלוונטי בשלב הנוכחי, כך עולה מפרסום של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה במשרד הבריאות. התרופה מורכבת מנוגדנים חד שבטיים שעשויים למנוע הדרדרות במצבם של חולי קורונה, אך עלותם הגבוהה והקושי בייצורם מעלים קושי באספקתם העולמית.

מאז פרוץ מגיפת הקורונה, החל עולם הרפואה בחיפוש אחר מענה לאתגר אשר הציב הנגיף החדש. במקביל למירוץ לפיתוח חיסון כנגד הנגיף כצעד מניעתי, נדרש היה לתת פתרון מיידי, הן עבור אלו שחלו במחלה, והן עבור אלו שאינם מסוגלים לפתח תגובה חיסונית ועל כן מצויים בסיכון מוגבר (לדוגמה מדוכאי חיסון, מבוגרים ואוכלוסיות סיכון אחרות).

אחת מהגישות שנבחנות בעולם כולו, היא מתן חיסון פסיבי בדמות נוגדנים. טיפול זה נפוץ בחולים הסובלים מהתפרצות של מחלת הטטנוס או החצבת, ותכליתו לתת מענה מהיר כנגד המזהם, עד שמערכת החיסון תייצר בעצמה נוגדנים כנגדו.

על פי ההערכות מדובר בטיפול שיעיל הן כחיסון מונע הידבקות והן כטיפול לחולים קלים ובינוניים שחלו.

הבעיה היא שמדובר בטכנולוגיה יקרה (אלפי דולרים למנת נוגדנים בודדת), עם יכולת ייצור מוגבלת מאוד, אשר אינה נמצאת בהישג יד של מדינות רבות. על פי הערכות, ארה"ב לבדה תזדקק לכ -40 מיליון מנות נוגדנים בשנה אל מול יכולות ייצור כוללות המסתכמות כעת במיליוני מנות בודדות בשנה. כך שמסתמן שההיצע העולמי רחוק מלעמוד בביקוש העולמי, לכל הפחות בתקופה הקרובה.

המסקנה: למרות שטראמפ הצהיר במהלך כנסי הבחירות שהוא מקיים מאז החלים, כי יפעל להנגיש את הטיפול שקיבל, לכלל האוכלוסייה, נראה כי הדבר לא יקרה בקרוב, עקב מלאי מצומצם ועלות גבוהה במיוחד של הטיפול שאינם מאפשרים טיפול להמונים. אלא אם אתה נושא בתואר נשיא ארה"ב...

קורונה נוגדן דונאלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד