י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הבובה המשתעלת

שמים בטוחים: סיכויי ההדבקה במטוס נמוכים

במידה וכל הנוסעים מקפידים על חבישת מסכה, סיכויי ההדבקה בטיסה נמוכים במיוחד – כך עולה ממחקר שנערך, במסגרתו בובה 'השתעלה' במטוס בו הותקנו חיישנים רבים

שמים בטוחים: סיכויי ההדבקה במטוס נמוכים
חיטוי מטוס בדרך לאילת צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ידיעות על כך פורסמו לאחרונה, אך כעת מגיע המחקר ומאשש את ההערכות: סיכויי ההדבקה בטיסה הינם קלושים במיוחד, כל עוד הנוסעים כולם מקפידים לחבוש מסכות כראוי. המחקר בוצע על ידי פיקוד התובלה של ארצות הברית וחוקרי הסוכנות הצבאית לפרויקטים מחקריים מתקדמים. הוא בוצע כמובן לצורך היערכות בצבא לתקופת הקורונה אך ממצאיו נכונים גם לגבי מטוסים אזרחיים.

עורכי המחקר השתמשו בשני מטוסי ג'מבו גדולים (767 ו-777) שהוצאו משירות באופן זמני, בעקבות המשבר, ע"י חברת התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס, והתקינו בהם מאות בובות אדם וחיישנים. במטוס הותקנו בובות במושבים שונים, בהם לפחות בובה אחת ש'השתעלה' כמה וכמה פעמים בזמן הטיסה ופלטה חלקיקי רוק וטיפות שנפוצו לכל עבר.

באותו זמן חיישנים שהוצבו על בובות אחרות שדימו נוסעים שישבו באזורים שונים במטוס, ניטרו באופן רצוף את קליטת טיפות הרוק על פני הבובות האחרות שחבשו מסכה ואלו שלא. התוצאה? הסיכויים להידבקות נמוכים ביותר, בייחוד אם כולם חובשים מסכות לאורך הטיסה.

"אף ארגון ואף חוקרים לא הצליחו לבצע מחקר כה מקיף ויסודי, שעקב אחרי אירוסולים וטיפות רוק שעלולות להפיץ את הנגיף. כעת ישנם נתונים, וחברות התעופה יכולות להשתמש בהם כדי לגבש מדיניות כזו או אחרת", הסביר אריק ואן-גייסון, אחד מעורכי המחקר.

מטרתו המוצהרת של המחקר הייתה לבדוק האם יש דרך מסוימות - למשל חסימת שורת מושבים שלמה - כדי לצמצם את סיכויי ההידבקות. היות שמדובר במחקר צבאי, הוא הוכן בעיקר כדי לבחון את הנושא עבור חיילים, אולם ניתן ליישם את המסקנות גם בטיסות נוסעים.

ואן-גייסון הסביר שהמחקר ביקש לבחון כיצד טיפות הנשימה עוברות במטוס לאחר שאדם משתעל או מתעטש, ועל כן לאחת הבובות חובר מכשיר שמדמה פיזור של טיפות רוק. לשאר הבובות חוברו חיישנים לבדוק את "רמת ההידבקות", כאשר חלקן "חבשו מסכה", וחלקן לא. מסקנות המחקר מצביעות על כך שסיכויי ההידבקות הגבוהים ביותר היו בקרב אלו שישבו באותה שורת מושבים, ובשורה שלפני ה"בובה החולה".

אך גם בקרב המושבים הסמוכים, המחקר מצא שחלקיקי הרוק התפזרו בכ-99% עד להגעתם ל"שאר הנוסעים" ולא היוו עבורם סכנה. דהיינו, גם אם מדובר בחולה קורונה שמשתעל או מתעטש, רק שהות בקרבתו ובתוך המטוס במשך יומיים שלמים תביא להדבקה של נוסעים אחרים.

המחקר אף מצא ש-95% מטיפות הרוק נחסמו ע"י מסכות, ועל כן מומלץ שלא להוריד את המסכה במהלך הטיסה.

עם זאת, ראוי לסייג את הממצאים ולהדגיש כי קשה מאד לשמור על כל הנוסעים לבל יוריד איש מהם את המסכה במהלך הטיסה כולה, במיוחד אם מדובר בטיסה ארוכה. בנוסף, המחקר לא בדק את ההידבקות באמצעות נגיעה במשטחים משותפים, כמו ברזים ועוד.

 

קורונה חולי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד